• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • Rockan
    lokisse skrev 2010-07-16 10:47:45 följande:
    men en persson som inte trivs med amningen utsöndrar inte nagot ma bra hormon efter som den inte mar bra.
    Nej men det sa jag ingenting om heller, det var verkligen inte menat som ett argument för amning som så! Men det finns en allmän missuppfattning om att det är allmän närhet som skiljer, och det är det inte, det är just oxytocin, vilket går alldeles utmärkt att ersätta med hudkontakt av andra slag.
  • lokisse
    Rockan skrev 2010-07-16 10:50:24 följande:
    Nej men det sa jag ingenting om heller, det var verkligen inte menat som ett argument för amning som så! Men det finns en allmän missuppfattning om att det är allmän närhet som skiljer, och det är det inte, det är just oxytocin, vilket går alldeles utmärkt att ersätta med hudkontakt av andra slag.
    jo jo jag är med ville bara inflika nagot slugt i samtaletSkrattande
    Difficile est saturam non scribere
  • Helene70
    Rockan skrev 2010-07-16 10:41:22 följande:
    Fast det finns faktiskt en jätteskillnad mellan amning och flaskmatning, men det är inte bara närhet det handlar om egentligen utan Oxytocin-utsöndring(="Må bra" hormon).

Amning är oxytocin-utsöndrande i sig, för både barnet och den ammande, men flaskmatning är det inte. Hud mot hud-kontakt är i likhet med amning oxytocin-utsöndrande, så det är därför det trycks så hårt på den biten om man flaskar. Oxytocin ger bättre sömn, avslappning och främjar anknytning. Tyvärr är det en allmän missuppfattning att det skulle vara närhet rent allmänt.

/Oxytocinnörd (som flaskmatade)
    Jag är övertygad att jag utsöndrar lika mycket oxytocin under dagen när jag går och bär och bär och pussar lillen som när han ammadeGlad. Hud-mot-hud-kontakt har man ju hela tiden med sitt barn och är man två så blir det ännu mer av den varan.
  • Ocean WoW

Uch jag sitter och grinar nu efter att ha läst era historier.

Hade helt glömt bort (förträngt) vilken press jag hade på mig från min man och hans familj när jag skulle amma min dotter. Orkar inte dra hela historien men kan säga att det fanns knappt någon bonding mellan mig och min dotter i början när jag ammade, jag kände mig bara beskyddande men hade inga andra typer av positiva känslor överhuvudtaget.

Inte förrens hon vägrat båda brösten och jag flaskmatade henne efter 4 månader så knöt vi an. De minnena är de finaste jag har! Det blev en så enorm skillnad i vår relation som även andra märkte mycket tydligt. Jag skyller allt på det där jävla ammandet. 

Nu är jag gravid igen och tänker än en gång försöka amma, men denna gång tänker jag inte låta någon trycka ner mig (även om det är omedvetet) och ge mig sådan ångest för nu VET jag hur bondingen och anknytningen ska kännas och nu ska den finnas där från start. Allt som är hinder för det ska bort!

• Här och nu
    Rockan skrev 2010-07-16 10:41:22 följande:
    Fast det finns faktiskt en jätteskillnad mellan amning och flaskmatning, men det är inte bara närhet det handlar om egentligen utan Oxytocin-utsöndring(="Må bra" hormon).

Amning är oxytocin-utsöndrande i sig, för både barnet och den ammande, men flaskmatning är det inte. Hud mot hud-kontakt är i likhet med amning oxytocin-utsöndrande, så det är därför det trycks så hårt på den biten om man flaskar. Oxytocin ger bättre sömn, avslappning och främjar anknytning. Tyvärr är det en allmän missuppfattning att det skulle vara närhet rent allmänt.

/Oxytocinnörd (som flaskmatade)
    Tillräcklig närhet ger också bra sömn osv.. Ett mätt barn sover dessutom bättre än ett hungrigt
  • Rockan
    Här och nu skrev 2010-07-16 13:21:27 följande:
    Tillräcklig närhet ger också bra sömn osv.. Ett mätt barn sover dessutom bättre än ett hungrigt
    Ja det har jag väl aldrig sagt emot?
    Det enda jag sagt är att amningen ger oxytocin "gratis", och det gör inte flaskmatning. Inte att det ena är bättre eller sämre än det andra.
  • Rockan
    Helene70 skrev 2010-07-16 11:06:25 följande:
    Jag är övertygad att jag utsöndrar lika mycket oxytocin under dagen när jag går och bär och bär och pussar lillen som när han ammadeGlad. Hud-mot-hud-kontakt har man ju hela tiden med sitt barn och är man två så blir det ännu mer av den varan.
    Och jag säger inte emot
  • Här och nu
    Rockan skrev 2010-07-16 13:27:17 följande:
    Ja det har jag väl aldrig sagt emot?
    Det enda jag sagt är att amningen ger oxytocin "gratis", och det gör inte flaskmatning. Inte att det ena är bättre eller sämre än det andra.
    Normal kontakt med bebis ger tillräckligt av allt. Sen hör det inte till tråden heller.
  • Rockan
    Här och nu skrev 2010-07-16 13:40:15 följande:
    Normal kontakt med bebis ger tillräckligt av allt. Sen hör det inte till tråden heller.
    Okej.
    Personligen tyckte det jag det var rätt skönt att ha så mycket som möjligt på fötterna när folk ifrågasatte min icke-amning och närhetsskillnaden, eftersom det inte är närhet det handlar om. Ju mer kunskap, desto mindre ifrågasättande, är min erfarenhet.
  • Här och nu
    Rockan skrev 2010-07-16 13:49:58 följande:
    Okej.
    Personligen tyckte det jag det var rätt skönt att ha så mycket som möjligt på fötterna när folk ifrågasatte min icke-amning och närhetsskillnaden, eftersom det inte är närhet det handlar om. Ju mer kunskap, desto mindre ifrågasättande, är min erfarenhet.
    Eftersom jag inte diskuterade min icke-amning alls lika mycket med barn 2 som barn 1, behövde jag inte försvara mig. Undrar hur mycket stresshormon en dålig amning ger barnet?
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar