• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • mörlin
    bebisdrömmar skrev 2012-03-08 05:54:34 följande:
    Dag 26...denna dagen kom blödningen förra gången...känns jobbigt. Vill bara att denna dag ska gå snabbt och att det som finns där inne vill stanna denna gången!
    Hoppas mensen har hållit sig borta och fortsätter med det en lång tid framöver!

Idag blev det definitivt. Blodprov har tagits så nu väntar vi in provsvaren så kan remissen skickas.. känns skönt samtidigt som jag är livrädd!!=(

Hur tog ni er igenom väntan och hur lång tid tog det från att remiss skickats till att ni fick tid?? 
  • bebisdrömmar

Mörlin: Tack! Dina ord värmet! Önskar jag kunde svara på dina frågor, men jag minns faktiskt inte. Vår första remiss gick ju iväg 2010. Men väntan är olidlig! Liksom väntan på bebis/missfall är föfmig nu! IVF är bara en oändlig väntan...väntan på remiss, väntan på mens, väntan på att börja spraya, väntan på att börja spruta, väntan på att sluta med hormoner, väntan på äggplock, väntan på tillbakaläggning, väntan på testdag och väntan på att sluta med progesteron! Därefter om allt går bra är väntan 9 månader ocb om det inte går bra börjar hela karusellen av väntan om igen! Suck! Förlåt att jag är så negativ, men det känns som vi intf har gjort annag än att vänta i flera flera år nu! Lycka till Mörlin, får för mig att vi väntade ca 3 månader efter att remissen var skickad, men jag är intf 100. Vårdgarantin är väl på 90 dagar ( om den nu gäller vid ivf???)

• mörlin
    bebisdrömmar skrev 2012-03-08 19:26:20 följande:
    Mörlin: Tack! Dina ord värmet! Önskar jag kunde svara på dina frågor, men jag minns faktiskt inte. Vår första remiss gick ju iväg 2010. Men väntan är olidlig! Liksom väntan på bebis/missfall är föfmig nu! IVF är bara en oändlig väntan...väntan på remiss, väntan på mens, väntan på att börja spraya, väntan på att börja spruta, väntan på att sluta med hormoner, väntan på äggplock, väntan på tillbakaläggning, väntan på testdag och väntan på att sluta med progesteron! Därefter om allt går bra är väntan 9 månader ocb om det inte går bra börjar hela karusellen av väntan om igen! Suck! Förlåt att jag är så negativ, men det känns som vi intf har gjort annag än att vänta i flera flera år nu! Lycka till Mörlin, får för mig att vi väntade ca 3 månader efter att remissen var skickad, men jag är intf 100. Vårdgarantin är väl på 90 dagar ( om den nu gäller vid ivf???)
    tack för ditt svar!! Ja, jag har väntat på ÄL i över 1 år nu å bara haft det 2 ggr så väntan e olidlig.. samtidigt som det känns som att det endå e på g nu.. jag vet ju hur allt med sprutor å sånt går till med vad händer eg vid IVF?? jag vet att remiss skickas, sen gäller vårdgarantin så max 3 mån innan samtal sen kan det dröja ytterligare 3 mån. sen spraya och spruta, gå på kontroller och sen äggplock och befruktning antar jag?? eller har jag fått allt om bakfoten? 

Tittade på alla avsnitt av "drömmen om ett barn" när det gick och efter det känner jag mig inte ensam längre.. Någon mer i den här tråden som gör IVF pga PCO?? 
  • bebisdrömmar

Man får först komma på ett samtal där de berättar hur det går till osv. Sedan får man börja med nässpray på 5:e mens dagen. Då sprayar man i båda näsborrarna 2-3 ggr/dag beroende på vilken ordination du får. Man går hos gyn och kollar så att man är ordentligt nedreglerar och när man är det så får man börja spruta 1 gång/dag. Därefter kollar man igen med vul hur äggblåsorna växer till. Under den tiden är det ett evigh spring hos gyn, känns som ens andra hem ;). När blåsorna är tillräckligt stora fåg manåka till rmc och göra äggplock, vänta några dagar och åka tillbaka och lägga tillbaka om befruktning har skett. Sen får man ta progesteron vagitorier fram till testdag. Thats it! Men det är långt i från så enkelt som det låter, i alla fall inte psykiskt! En närs vän till mig har pco och har gjort ivf. Hon har tre barn idag!

• bebisdrömmar

Får ursäkta att jag inte skriver med stuckesindelning, men det verkar inte funka när jag skriver på telefonen :/

• mörlin
    bebisdrömmar skrev 2012-03-08 21:05:21 följande:
    Man får först komma på ett samtal där de berättar hur det går till osv. Sedan får man börja med nässpray på 5:e mens dagen. Då sprayar man i båda näsborrarna 2-3 ggr/dag beroende på vilken ordination du får. Man går hos gyn och kollar så att man är ordentligt nedreglerar och när man är det så får man börja spruta 1 gång/dag. Därefter kollar man igen med vul hur äggblåsorna växer till. Under den tiden är det ett evigh spring hos gyn, känns som ens andra hem ;). När blåsorna är tillräckligt stora fåg manåka till rmc och göra äggplock, vänta några dagar och åka tillbaka och lägga tillbaka om befruktning har skett. Sen får man ta progesteron vagitorier fram till testdag. Thats it! Men det är långt i från så enkelt som det låter, i alla fall inte psykiskt! En närs vän till mig har pco och har gjort ivf. Hon har tre barn idag!
    som jag trode då, fast jag trodde man stannade kvar mellan äggplock och insättning..Gynbesök e jag van vid. har tagit puregon sen i somras och varit hos gyn 22 ggr nu på 1 år..:-/  likaså tror jag att jag förstår vad det handlar vad gäller det psykiska då jag träffat min gynekolog oftare än sambon har det känts som ibland.. sex är vi inte heller borrtskämda med då jag har haft väldigt mycket aktivitet och fått avsluta alla behandlingar utom 2.. Så tro det eller ej är nog min kropp inställd på detta nu. Men man hinner nog glömma och tappa den känslan nu under ett halvår av väntan..
  • bebisdrömmar

Stort lycka till önskar jag dig! På något sätt klarar man det och vi gör ju alla detta för ett gemensamt mål, att bli mamma! Om det händer är det ju värt all möda i världen! :)

• annahojn
    mörlin skrev 2012-03-08 20:05:23 följande:
    tack för ditt svar!! Ja, jag har väntat på ÄL i över 1 år nu å bara haft det 2 ggr så väntan e olidlig.. samtidigt som det känns som att det endå e på g nu.. jag vet ju hur allt med sprutor å sånt går till med vad händer eg vid IVF?? jag vet att remiss skickas, sen gäller vårdgarantin så max 3 mån innan samtal sen kan det dröja ytterligare 3 mån. sen spraya och spruta, gå på kontroller och sen äggplock och befruktning antar jag?? eller har jag fått allt om bakfoten? 

Tittade på alla avsnitt av "drömmen om ett barn" när det gick och efter det känner jag mig inte ensam längre.. Någon mer i den här tråden som gör IVF pga PCO?? 
    Hej Mörlin, jag har PCO och helt utebliven ägglossning, den kommer endast om jag stimulerar med sprutor. Jag har precis gjort mitt första IVF och har plussat, är i vecka 6 nu, så fortfarande supertidigt. Vi hade vårt första samtal på rmc i december, vi fick vänta på behandlingsstart till mitten av januari pga julledigheten. Sen går det fort, fast det känns inte så när man är mitt uppe i det.

Lycka till!!!
  • Hjärtefröjd

Idag var jag på möte på IVF-kliniken vid St Göran, så nu har vi bestämt oss för att skippa vårt sista landstingsförsök i Linköping och köra privat istället.

Det känns sååå bra, och sååå dyrt. Men vad fasiken, det är ju bara pengar.

Svar på tråden rmc linköping - ivf