• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Vädur 78
    FruLila2010 skrev 2010-12-14 11:23:44 följande:
    Ja absolut. Bara att kämpa på.

Hur känner ni andra när ni började med ert andra eller tredje försök? Hur fick ni upp hoppet och drivet att fortsätta?
    Det är ju inte så många som lyckas på första försöket..... kanske 30% men på 3 behandlingar så är det ju ca 60-70% som lyckas(lite olika beroende på klinik) och sen ökar det ju lite ytterligare om man orkar kämpa på med fler behandlingar! Många testar ju akupunktur oxå Det gjorde jag det försöket som lyckades.
    KRAM KRAM 
    ♥♥♥
  • Spugnola

hmm låter knepigt det där m kvaliteten.

fru lila, jag har ju bara gjort ett ivf-försök (än så länge o nu ännu gravid på det första) men efter vår sena abort i förra graviditeten (som var en spontan efter 3år o en början på IVF-behandling), fick göra abort i 22a veckan.
    så tufft var det, trodde aldrig jag skulle repa mig o egentligen har jag inte repat mig (bättre än tidigare iof) men för min del sa jag att jag lovade mig själv o man att ge det 2-3 försök på ivf oxå. o köra det förr än senare.
    just förr för att dels klockan tickar o det inte blir lättare o dels, viktigast, för att kunna gå vidare me livet.
    jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag inte gjorde allt jag kunde i min makt för att få en bebis. det är lätt att det blir för mkt prat o fokus kring att inte kunna få barn.
    jag ville försöka nga ggr för att sedan släppa o gå vidare. hitta nya individuella, som gemensamma (viktigast) mål med livet.
    jag tror på dig lila! kämpa på! styrkekramar Hjärta

• FruLila2010

Spugnola: Stackars er, verkligen. att få gå igenom det ni gjort. styrkekram till dig med Hjärta

Jag känner som du säger, att inte vänta så mycket längre då som sagt tiden går. Allt blir ju tuffare med tiden och även kvaliteten ju äldre man blir. Och jag känner med att jag vill göra det jag kan för att bli gravid. Att jag känner att vi gjort det vi kan. Nu är det nog bara nerver då jag tänker tillbaka på första försöket och det kan nog bli att jag försvarar mig känslomässigt. Att inte hoppas för mycket men det gör man ju så klart. Vill ju inget annat än att bli gravid och bli mamma.
    Det är nog mer oro, hopp, nerver och allt innan behandlingen kommer igång. Blir nog bättre under behandlingens gång. Det gäller att vara stark. Det kommer vara värt det.

• Calimba

Jag har just genomgått min första IVF på RMC och blev plockad i fredags och de sattes in ett toppembryo enligt dom. Men hur ska man tolka det då eftersom man inte själv kan veta om det är ett bra ägg eller inte? När jag läste här nu så blev jag lite deprimerad av att inte många lyckas på första försöketRynkar på näsan. Känns som att mitt hopp är ute nu och jag är bara på RD 2..  Får väl försöka att hitta lite positivt igen.. Skönt att man får två gratisförsök iaf. Har ju två ägg till i frysen så någon gång borde jag väl kunna få bli mamma..

• Vädur 78
    Calimba skrev 2010-12-14 15:59:35 följande:
    Jag har just genomgått min första IVF på RMC och blev plockad i fredags och de sattes in ett toppembryo enligt dom. Men hur ska man tolka det då eftersom man inte själv kan veta om det är ett bra ägg eller inte? När jag läste här nu så blev jag lite deprimerad av att inte många lyckas på första försöketRynkar på näsan. Känns som att mitt hopp är ute nu och jag är bara på RD 2..  Får väl försöka att hitta lite positivt igen.. Skönt att man får två gratisförsök iaf. Har ju två ägg till i frysen så någon gång borde jag väl kunna få bli mamma..
    Säger de att det är ett toppembryo så är det de Du kanske har turen att vara en av dem som lyckas på första försöket

Menar inte att göra er deppiga utan bara att om man inte lyckas på RMC så ska man inte ge upp utan försöka privat oxå....... men hoppas givetvis att ni slipper det! 
    ♥♥♥
  • FruLila2010

Calimba: Man måste tro på vad läkaren säger och det var som jag skrev, måste tro att läkarna gör rätt. Det är ju ändå de som jobbar med det och de som kan detta. I forumet är det ju bara spekulationer och det spårade nog ut förut med negativitet tycker jag. TRO ABSOLUT PÅ LÄKAREN. Hoppas vekligen och håller tummarna för dig. Tänk inte negativt utan tänk att läkarna har gjort allt de kan för att hjälpa er.
    Jag har hört både nära vänner till mig och arbetskamrater som lyckats på första försöket och det finns chans att du är en av demDrömmer{#emotions_dlg.flower}

Men som sagt det spårade nog ut med spekulationer förut. Är ledsen för det. Ville absolut inte att någon ska känna obehag.

Har en fin artikel med graviditet vid första försöket.

http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=6488282

• Vädur 78
    FruLila2010 skrev 2010-12-14 16:31:49 följande:
    Calimba: Man måste tro på vad läkaren säger och det var som jag skrev, måste tro att läkarna gör rätt. Det är ju ändå de som jobbar med det och de som kan detta. I forumet är det ju bara spekulationer och det spårade nog ut förut med negativitet tycker jag. TRO ABSOLUT PÅ LÄKAREN. Hoppas vekligen och håller tummarna för dig. Tänk inte negativt utan tänk att läkarna har gjort allt de kan för att hjälpa er.
    Jag har hört både nära vänner till mig och arbetskamrater som lyckats på första försöket och det finns chans att du är en av demDrömmer{#emotions_dlg.flower}

Men som sagt det spårade nog ut med spekulationer förut. Är ledsen för det. Ville absolut inte att någon ska känna obehag.

Har en fin artikel med graviditet vid första försöket.

www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=6...
    Självklart ska man tro på läkaren men kanske inte till 100%. Kvalité och sånt info får de ju inte ljuga om.
    Men skulle jag trott på att det var jag och min mans kombination det var fel på som Barbara sa till oss?Tänk om inte internet hade funnits då kanske vi hade trott på dem och inte sökt oss vidare.
    En annan vän till mig sa Barbara till att hon var i klimakteriet och inte skulle få göra fler behandlingar. Hon ringde till läkaren på Carlanderska som ändrade metod och då fick hon ut 14 äggFörvånad Skulle en kvinna i klimakteriet få ut så många? 
    Sen vet jag 2 fall där det varit fel med spermierna och där har de gjort helt fel behandlingar. En annan glömde de ta klamydiatest på i utredningen och hon gjorde ju säkert 3 försök innan de kom på det......... 

Så tror det kan vara bra och vara påläst och ha lite egna idéer med behandlingar och sånt med....... 

Sen måste ni ju tänka positivt men ni kan ju ha med detta i bakhuvudet om ni gjort misslyckade behandlingar där...... men håller självklart tummarna för er och att ni lyckas där!!

KRAM KRAM KRAM 
    ♥♥♥
  • Himlan77

Jag fick tre toppenembryon, ett till mig och två till frysen. Det är vårt första försök och idag har jag PLUSSAT Skrattande

• strumpa

Jag måste bara säga till alla er nya som är på väg in i tuff och förväntansfull resa som förhoppningsvis kommer ge bra resultat. Lyssna inte för mkt på vad andra skriver utan skaffa er en egen uppfattning. Jag hade innan jag började på RMC i Linköping läst mkt dåligt som Vädur hade skrivit i en annan tråd just om Linköping så jag hade väl det tyvärr lite i bakhuvudet och kom dit med taggarna utåt. Så fel man kan ha!  De var hur vänliga och trevliga som helst, jag gillar alla sköterskor och läkare där. Och telefontiden tycker jag är super, man blir oftast uppringd inom en halvtimme. 
    Alla är individuella och har sitt "eget" problem varför man inte själv lyckas få en liten bebis. Vissa har det tuffare och får genomgå fler behandlingar, men jag tycker verkligen inte man ska skylla på en klinik på att det är dålig kvalite då man själv står för  förutsättningarna för kvaliten på både ägg och spermier.

Läste i Corren förra veckan att RMC i Linköping faktiskt har bäst resultat i landet och att de är väldigt profesionella och ett stort plus i kanten på att de även stöttar Stockholm län. 

Man behöver inte söka sig privat för att lyckas, det kanske bara är en extra behandling man behöver. Får en känsla av att vissa hyllar privata kliniker för att rättfärdiga att de själva gick den vägen och betalade mycket pengar.

Lycka till alla därute, jag vet vad ni går igenom och ni blir bara starkare och starkare! 

• Honken
    Himlan77 skrev 2010-12-14 18:42:50 följande:
    Jag fick tre toppenembryon, ett till mig och två till frysen. Det är vårt första försök och idag har jag PLUSSAT Skrattande
    Härligt Himlan! Grattis till er! Flört
Svar på tråden rmc linköping - ivf