• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Mumlan74

Frulila: Jag var jättenervös. Jag fick bara två ägg första gången. Båda blev i o f s befruktade och ett blev ett toppembryo. Men det kändes som att det bara var ett lyckokast. Så den här gången var jag jättenervös att det inte skulle bli några ägg alls. Fick ut tre ägg ur fyra blåsor. Två befruktades och ett blev ett toppembryo.

Ska du byta preparat eller så?

• Mumlan74

uäääh... jag ooooorkar inte med det här!

är på RD5. Känner ingenting alls i brösten. har börjat få morgonillamående, men det känns som omd et lika gärna kan bero på proggisarna. igår hade jag vansinnigt ont i magen! det kändes som om tarmarna dansade tango där inne och jag var helt uppsvullen och gasig (sorry för detaljerna) plus att jag fick som skärande smärta vid två tillfällen.
    min positiva sida tänker att det var embryot som fastnade. min negativa sida tänker att det bara var gaser. det kändes inte alls på samma sätt som förra gången embryot satte sig i livmodern. då stack det till vid ett tillfälle och var inte alls lika skarpt.

fan. jag vill bara veta nu. så att jag antingen kan få bli ledsen och sen bita ihop och fundera på nästa steg. eller få bli lite glad.

• Vädur 78
    FruLila2010 skrev 2010-12-14 09:08:37 följande:
    Hur känner ni som börjat eller ska börja IVF nummer 2? Jag är nervös att det kommer gå som förra gången med dåliga ägg. Av 25 ägg fick vi ett toppägg och två så där och inget till frysen. Jag tänker att det kanske inte blir något toppägg alls denna gång. Undrar om det är mina ägg som har dålig kvalitet eller om det bara var behandlingen i sig som gjorde att det blev dåligt resultat den gången. Vid första försöket var jag så taggad och hoppades jätte mycket och nu känner jag inte samma hopp. Allt var så nytt förra gången och det känndes så hoppfullt att äntligen få hjälp. Jag trodde att det skulle vara vår hjälp till bebis och hoppas så.

Hur känner ni andra? Hur kände ni vid start av behandling 2?
    ursäkta om jag hoppar in och skriver här.... men min uppfattning är att det ofta inte blir så många av toppkvalité när man gör IVF på RMC. har själv gjort 3 behandlingar där och vi fick aldrig något av topp...hängde i 2 år i RMC tråden och oftast får man ut många ägg på deras behandlingar men dålig kvalité.... Vi bytte sen klinik och då fick vi toppkvalité och till frysen och det har hänt många som jag känner... så lyckas du inte på RMC så ge inte upp
    Kram och lycka till......... Hoppas ni inte tar illa upp för det jag skriver men hade inte jag fått veta genom fl att det kan vara bättre och gå på en privat klinik så hade våran son inte funnits idagHjärta
    ♥♥♥
  • Mumlan74

Vädur 78: Hm. Men vad skulle det bero på? Jag har gjort en behandling på Sophiahemmet i Stockholm tidigare och uppläggen skiljer sig ju inte åt. alls. Jag fick byta preparat när vi började på RMC, från gonal-f till menopur eftersom jag är svårstimulerad. Det hade jag fått göra på SH också om vi hade gjort ett försök till där...

Eftersom medicinerna är de samma och upplägget på behandlingen i princip identiskt så hajjar jag inte riktigt varför det skulle bli bättre kvalitet på äggen om man gick någon annanstans?
    Jag körde långa protokollet på båda klinikerna, bör väl tilläggas.

• FruLila2010

Mumlan74: Vilket bra resultat  att alla befruktades. Men man vill ju alltid ha mer, så känner jag i alla fall. Några till frysen vill jag ha denna gång. HoppasDrömmer.
    Jag fick också bara ett toppägg av hela 25. Känns väldigt lite och förvånad blev jag när de berättade resultatet för jag trodde verkligen det skulle bli fler och något till frysen när de ändå fick ut 25.
    Undra om man får annan medicin eller om de kör samma protokoll som innan?
    Ruvar du nu?

Vädur 78: Alla är välkomna att säga sittGlad
    Det kanske är något i det du säger med kvaliteten. Eftersom jag svarade på medicinerna så fort och blev lite överstimulerad kanske jag fick många ägg men att de då inte var av bra kvalitet, att det blev fler omogna istället. Kanske är bättre att gå sakta fram och få bra kvalitet och färre antal ägg. Vet inte...snillet spekulerar...

Känns tråkigt också att byta klinik även då vi betalar och kan välja själv. Tänker på resor, tid och pengar. Att denna är närmast och nära hem. Men vi får se vad denna sista behandling visar.

Man tycker ju att alla kliniker ska köra på samma sätt med samma resultat men när man läser i forumet ser man ju stora skillnader i tillvägagångsätt och mediciner och rekomendationer.

• Vädur 78
    Mumlan74 skrev 2010-12-14 10:39:09 följande:
    Vädur 78: Hm. Men vad skulle det bero på? Jag har gjort en behandling på Sophiahemmet i Stockholm tidigare och uppläggen skiljer sig ju inte åt. alls. Jag fick byta preparat när vi började på RMC, från gonal-f till menopur eftersom jag är svårstimulerad. Det hade jag fått göra på SH också om vi hade gjort ett försök till där...

Eftersom medicinerna är de samma och upplägget på behandlingen i princip identiskt så hajjar jag inte riktigt varför det skulle bli bättre kvalitet på äggen om man gick någon annanstans?
    Jag körde långa protokollet på båda klinikerna, bör väl tilläggas.
    På en privat klinik kan du ju plockas på äggen vilken dag som helst. De har ju öppet 7 dagar i veckan. På RMC försöker de ju styra som man helst blir plockad månd-onsd.
    Läkaren på Carlanderska sa själv att det kan räcka med att byta klinik och labbpersonal för att få ett bättre resultat.
    På oss ändrade de inget i behandlingen även att vi hade dålig resultat...vi ville testa korta metoden, Menopur eller göra något annat men då sa de bara att det var våran kombination som par det var fel på. De sa även att vi aldrig skulle kunna långtidsodla och när vi bytte klinik fick vi blastocyst till frysen.
    jag har hängt mycket på fl och vi är ett gäng som gått på RMC och sen bytt till CA och vi träffas utanför FL nu oxå och alla vi har fått bättre resultat på CA.
    Sen är det självklar så att man kan lyckas på RMC men min uppfattning är att de ofta ger en för hög dos och oftast blir ju resultatet bättre om man kanske får ut mer lagom med ägg.
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    FruLila2010 skrev 2010-12-14 10:47:41 följande:
    Mumlan74: Vilket bra resultat  att alla befruktades. Men man vill ju alltid ha mer, så känner jag i alla fall. Några till frysen vill jag ha denna gång. HoppasDrömmer.
    Jag fick också bara ett toppägg av hela 25. Känns väldigt lite och förvånad blev jag när de berättade resultatet för jag trodde verkligen det skulle bli fler och något till frysen när de ändå fick ut 25.
    Undra om man får annan medicin eller om de kör samma protokoll som innan?
    Ruvar du nu?

Vädur 78: Alla är välkomna att säga sittGlad
    Det kanske är något i det du säger med kvaliteten. Eftersom jag svarade på medicinerna så fort och blev lite överstimulerad kanske jag fick många ägg men att de då inte var av bra kvalitet, att det blev fler omogna istället. Kanske är bättre att gå sakta fram och få bra kvalitet och färre antal ägg. Vet inte...snillet spekulerar...

Känns tråkigt också att byta klinik även då vi betalar och kan välja själv. Tänker på resor, tid och pengar. Att denna är närmast och nära hem. Men vi får se vad denna sista behandling visar.

Man tycker ju att alla kliniker ska köra på samma sätt med samma resultat men när man läser i forumet ser man ju stora skillnader i tillvägagångsätt och mediciner och rekomendationer.
    Visst är det supertråkigt att behöva betala själv. Tror det skiljer en hel del på klinikerna faktiskt.
    Men när man lyckas är det värt varenda krona, det vill jag lova
    Vi fick ju bättre kvalité nu när vi körde med korta metoden istället. De kan ju vara lite svåra med att få köra den på RMC, men står man på sig så kan det gå vägen.
    Hoppas verkligen att du lyckas men vill bara inte du ska ge upp om du inte lyckas där!! KRAM
    ♥♥♥
  • FruLila2010

Jag tror RMC har äggplock varje dag för jag hade på en fredag och insättning på måndagen.
    Vet inte om vårt resultat är pga av kliniken eller att mina ägg är sämre. Läkaren kunde inte svara på det efter bara en behandling. Jag vill tro att läkarna gör rätt och de som de bedömer är rätt för oss och med tidigare resultat som grund. Om de kan göra några ändringar i medicinerna för att jag ska slippa överstimulering och att behandlingen blir lite längre så det inte blir många ägg snabbt som kanske är omogna. Jag tog sprutor i bara några dagar och redan vid första VUL hade det blivit många stora äggblåsor. Jag sprutade nog en vecka ungefär totalt.
    Jag tror och hoppas de gör vad de kan. Jag måste ju det då vi vill lyckas.

• Vädur 78
    FruLila2010 skrev 2010-12-14 11:12:41 följande:

Jag tror RMC har äggplock varje dag för jag hade på en fredag och insättning på måndagen.
    Vet inte om vårt resultat är pga av kliniken eller att mina ägg är sämre. Läkaren kunde inte svara på det efter bara en behandling. Jag vill tro att läkarna gör rätt och de som de bedömer är rätt för oss och med tidigare resultat som grund. Om de kan göra några ändringar i medicinerna för att jag ska slippa överstimulering och att behandlingen blir lite längre så det inte blir många ägg snabbt som kanske är omogna. Jag tog sprutor i bara några dagar och redan vid första VUL hade det blivit många stora äggblåsor. Jag sprutade nog en vecka ungefär totalt.
    Jag tror och hoppas de gör vad de kan. Jag måste ju det då vi vill lyckas.

ja de plockar måndag - fredag men inte lördag och söndag. Sen försöker de ofta styra så man oftast plockas månd-onsd.
    Absolut, första gången är ju lite försöksomgång så resultatet kan ju bli bättre andra gången och vi hoppas det blir så för dig
    Oss hade de ju inte ändrat något på om vi skulle fortsatt privat där och gjort en fjärde behandlling och sen byter man klinik och de ändrar om i behandlingen och man lyckas direkt och får till frysen..... då börjar man ju undra lite vad de sysslar med därDrömmer

Sen är det ju så att ibland måste man göra några behandlingar innan man lyckas, det är kämpigt men jag tror att om man bara orkar kämpa så lyckas man förr eller senare

Lycka till
    ♥♥♥
  • FruLila2010

Ja absolut. Bara att kämpa på.

Hur känner ni andra när ni började med ert andra eller tredje försök? Hur fick ni upp hoppet och drivet att fortsätta?

Svar på tråden rmc linköping - ivf