• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • jenne7502

Hej

hittade hit från den andra tråden. Jag är 35 och bor på Söder. Väntar första barnet 28 februari. Även vi har RUL 4 oktober men vi har redan gjort fyra stycken ultraljud. De två första väldigt tidigt då vi befarade missfall, det tredje en vecka efter inskrivningen eftersom jag fick ytterligare en blödning under tiden vi var där (ingen barnmorska med ultraljudskompetens fanns tillgänglig då), samt det fjärde när vi gjorde KUB. Tack och lov har allt sett bra ut varje gång. Anledningen till att vi åkt till gynakuten vid de första blödningarna (jag blöder ungefär var tredje vecka, och har slutat åka in nu) är att jag hade ett MA i februari och har varit väldigt orolig.

Vi har precis bestämt oss för att ta reda på vilket kö det blir, trots att vi varit emot det innan. Nu är jag dock för nyfiken och känner väl att det inte spelar så stor roll om vi får reda på det nu eller senare.

Är det någon av er som drabbats av mycket huvudvärk under graviditeten? De senaste fyra veckorna har jag haft sprängande huvudvärk varje dag och jag håller på att bli tokig. Var och gjorde en del tester förra veckan hos Mama Mia men allt såg normalt ut, vilket så klart är skönt. Alvedon hjälper inte och jag orkar knappt göra någonting längre, det är tungt att jobba, svårt att läsa och titta på film. Ligger mest och väntar på att det ska gå över, och det känns ju inte så produktivt! 

• Ninus

Hej på er!
    Får jag vara med?   Hittade oxå hit från den andra tråden, bra initiativ Saltgurkan!
    Bor iofs inte inne i stan längre utan i Täby. 32 år och väntar första barnet i februari efter ivf! Vi har försökt i närmare 2 år och det är inte förrän nu (v20) som jag törs börja tro att det är sant!
    På tal om träning så letade jag gravid-yoga-kurser, men alla som verkade bra hade redan börjat så nu har jag beställt en dvd istället! Ingen aning om det är nåt för mig, men vad 17, nu provar vi!

• Ninus

Jenne, jag har oxå mycket huvudvärk! Så himla jobbigt. Alvedon hjälper ibland, men inte alltid och det är det enda jag törs ta. Vi ska till BM på torsdag så jag får höra då om det finns nåt annat att ta. Eller nåt annat jag gör fel för den delen. Vet inte om det kan höra ihop med järnbrist? Man har ju inte den bästa kosthållningen alla dagar... :-/

• jenne7502

Ninus, min barnmorska sa att det också går bra att äta Citodon, vilket är receptbelagt. Jag kände då inte för att ta något som är så pass starkt, utan att jag hellre ska försöka stå ut, men nu vet jag inte riktigt, det börjar bli outhärdligt det här. Vi får se om din har några andra råd!

• NyaMy

Hej Ninus o jenne!
    Jag har aldrig ont i huvudet i vanliga fall (peppar, peppar...), men har haft lite i helgen. Har hört många som haft migrän under grav, ingen aning om vad det beror på?

• saltgurkan

Hej! vad roligt att fler hittat hit!
    jag har varit hos barnmorskan idag, och jag har också haft jätte ont i huvudet fast det började först för att par dagar sen. Jag hade ett superbra järnvärde men hon sa att det kunde bero på vätskebrist pga av den ökade blodmängden i kroppen, så jag skall försöka dricka mer för att se om det hjälper.. hade lite för lågt blodtryck men bebisen verkade må bra så det var bra!

ska tillbaka till BM redan den 6 okt dvs två dagar efter RUL, då hon ville kolla upp mig mer. känns bra och tryggt.

hinner inte skviva mer nu, men vad roligt att ni hittat hit Jenne och Ninus!

• Golden Robot

Åh, vad roligt att vår lilla tråd växer. Bra lockat Saltgurkan!

Jag har legat förkyld i mer än en vecka (tydligen inget ovanligt enligt barnmorskan) och då haft jordens huvudvärk. Ingenting har hjälpt; har druckit så mycket jag orkat, provat med såväl kaffe som Alvedon och låtit blivande-pappan massera nacken. När jag promenerade till jobbet efter att ha piggat på mig släppte det äntligen. Vet inte om det var för att jag rörde mig och fick frisk luft, eller om det var för att förkylningen äntligen gav med sig.

Var hos barnmorskan igår och det visade sig att järnvärdet sjunkit (redan?), så kanske är det det som spökat också. Hade kaxigt hoppas slippa järntabletter eftersom jag är så duktig på att äta både leverpastej och blodpudding, men tji fick jag... Är lite skraj för att tabletterna ska orsaka ev förstoppning som man hört en massa om, så vi kom överens om att jag kan få börja med tabletterna varannan dag, och försöka få i mig så mycket leverpastej och blodpudding som möjligt också.

Saltgurkan: Håller med LadyMy; vilken story! Tänk att vara 18 år och bara ha typ 14 veckor på sig att förbereda sig mentalt för att bli mamma! Vilken chock! Jag är 31, i sextonde veckan, och har fortfarande inte fattat nåt...

• Haligh

Jag tackar Saltgurkan för att jag hittade hit är egentligen lite tidigare än er (bf 25/12, v 27 nu) men jag hoppas jag får vara med ändå!

Köpte mina första mammabrallor i helgen, har också gått runt med strumpbyxor och kjol (och gummisnodd i jeansen, inte så skönt då magen är hyfsat stor nu,,) och ÅH så skönt det var!!!  Köpte på PoP, lite chinosmodell, riktigt schyssta tycker jag så jag tog två i  olika färger och tänkte nu bo i dem resten av hösten KOstade 595:- så det var inte svindyrt som PoP brukar va..

Går också på Mamma Mia! Verkar bra tycker jag, fast jag känner mig jämt så tråkig för jag har inte så mkt frågor att ställa...och min kille tycker jag synd om för det är som att han inte finns! ALla frågor till mig, och han undrar lite varför han ska med överhuvudtaget... Har bara varit på ett ultraljud och det var i v 21 visade det sig då jag blev tillbakaflyttad en vecka. Men ska faktiskt på ett extra vul i morgon, har aldrig gjort ett sådant och känner mig lite nervös!!! ANlendingen för att jag har haft en del blödningar senaste månaden, verkligen inga stora men de ville kolla ändå...så jag hoppas att allt ser ut som det ska!!

Golden Robot: du kommer nog inte ha några problem med järnpillren om du har järnbrist! Brukar få såna när man gett blod och slutar jämt efter några dagar för magen blir helt kaiko...men nu har jag också knaprat i en månad för dåliga värden och inga problem alls! Kroppen tar nog upp allt

• NyaMy
    saltgurkan skrev 2010-09-21 14:12:21 följande:
    Hej! vad roligt att fler hittat hit!
    jag har varit hos barnmorskan idag, och jag har också haft jätte ont i huvudet fast det började först för att par dagar sen. Jag hade ett superbra järnvärde men hon sa att det kunde bero på vätskebrist pga av den ökade blodmängden i kroppen, så jag skall försöka dricka mer för att se om det hjälper.. hade lite för lågt blodtryck men bebisen verkade må bra så det var bra!

ska tillbaka till BM redan den 6 okt dvs två dagar efter RUL, då hon ville kolla upp mig mer. känns bra och tryggt.

hinner inte skviva mer nu, men vad roligt att ni hittat hit Jenne och Ninus!
    Kan man alltså ha för lågt blodtryck? Jag har lågt i vanliga fall, så att de brukar kommentera (minns inte riktigt, men kan det vara 60/110?). Nu hade jag betydligt lägre på inskrivningen (tror det var 90/50?), men då sa BM att det var ok, bara att man kan bli lite yr. Hon sa att jag var van eftersom jag brukade ha rätt lågt, men att någon annan troligen legat på golvet. Jag tycker att jag ofta blir yr nu, så kanske det sjunkit ytterligare. Bör man kolla detta? Jag brukar inte känna av att jag har lågt, bara ibland när jag reser mig.....
  • NyaMy

Haligh, vart bor du?
    Min BM lyckas faktiskt dra med mannen i samtal och frågor, det uppskattas. Jag är oxå tråkig och har väldigt få frågor

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?