• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Haligh

VAr på första föräldrakursen igår om just amning! Före förlossningslektionen så det blev lite bakvänt Det är lite konstigt med en hel föreläsningssal med gravidmagar och partners!

Det var hur som helst väldigt nyttigt för en förstagångsmamma som jag! Det roligaste var en film vi fick se, mycket amninsbilder såklart och så ett avsnitt om pappans roll: så dök det upp bilder på killar med matkassar, som diskade, städade, lagade mat...alla tjejer skrattade högt medan killarna nog kände sig lite förminskade..

Varit hos bm idag, har bara en månad kvar nu! Allt såg bra ut och bäbis var fixerad djupt ner (det känns, inte så skönt att gå...) så det kändes bra att man slipper vändningsförsök. Börjar känna mig lite less på att vara gravid nu och hoppas inte att man behöver gå över tiden en massa....

Vecka 36 och +13kg nu, jag mår finemang och förutom långa promenader så lever jag som vanligt. Sista yogan idag! Nu ska jag springa iväg till mina elever, ha det bra tjejer och så hoppas jag vi ses innan min nedkomst

• NyaMy

Hur nojjiga är ni med maten? Jag har ätit rökt skinka, sushi mm utan att vara orolig, men har plötsligt börja nojja. När man är hemma kan man ju skölja grönsaker noga tex, men när man tar en sallad ute så vet man ju aldrig. Häromdagen så råkade jag se (efter att jag ätit klart min cesar sallad) att de öste upp sallad utan att skölja den direkt ur påsar bakom disken. Då blev jag nästan arg..... Hoppas jag inte stressar upp ngn!
    Vaknade i natt och hade magknip så är hemma idag, kanske därför jag funderar extra på detta. Har inte blivit sämre, men inte heller bättre. Känner mig jättetrött, helt sänkt liksom. Fattar inte vad det är med mig. Ingen feber, kräks inte, inte förkyld osv..... 

• saltgurkan

oj, jag nojjar inte så värst med maten, eller snarare har det gått i perioder. vissa perioder har jag varit toknojjig och i princip bara levt på grytor där allt är kokt till förbannelse hahahaa men nu är jag inne i en lite lugnare period när jag äter det mesta, även rökt skinka och annat. Dock har jag varit väldigt nojjig med alla sorts läkemedel och tokvägrat allt (till och med tabletter som min läkare skrev ut till mig som han sa skulle ev. förhindra missfall hahahaa) Har även haft nolltolerans mot alkohol och cigaretter (är väldigt stolt att jag slutade på dagen "positivt grav-test" efter 15 års rökning).
    Har dock en bekant som är gravid och både röker och dricker vin, hur ser ni på det?
    Jag blir väldigt provocerad av det och undviker att träffa henne helt, har till och med avstått från att gå på fester när jag vet att kommer vara där.. är jag löjlig?

• NyaMy
    saltgurkan skrev 2010-11-25 14:20:37 följande:
    oj, jag nojjar inte så värst med maten, eller snarare har det gått i perioder. vissa perioder har jag varit toknojjig och i princip bara levt på grytor där allt är kokt till förbannelse hahahaa men nu är jag inne i en lite lugnare period när jag äter det mesta, även rökt skinka och annat. Dock har jag varit väldigt nojjig med alla sorts läkemedel och tokvägrat allt (till och med tabletter som min läkare skrev ut till mig som han sa skulle ev. förhindra missfall hahahaa) Har även haft nolltolerans mot alkohol och cigaretter (är väldigt stolt att jag slutade på dagen "positivt grav-test" efter 15 års rökning).
    Har dock en bekant som är gravid och både röker och dricker vin, hur ser ni på det?
    Jag blir väldigt provocerad av det och undviker att träffa henne helt, har till och med avstått från att gå på fester när jag vet att kommer vara där.. är jag löjlig?

Nej, tycker inte du är löjlig. Man blir ju såklart extra känslig för sånt när man själv gör allt för att försvara det lilla liv i magen. Jag blir provocerad av sånt, absolut! 
    Fy, vad duktig du är som slutade på studs! Imponerande! 
    Hur ska ni göra/ har ni gjort m influensavaccin? Jag har bestämt mig för att ta. Tydligen så har även bebis lite skydd när den kommer ut och det känns tryggt. Kanske man känner sig ngt lugnare när man åker i rusning på 4:an
    Sist tyckte jag det var läskigt i början när folk kom nära vagnen eller hostade i närheten osv i början. Kanske bara är ngn instinkt man har. L föddes ändå i maj, så det var ju inte RS-tider eller så....
  • Haligh

Jag kan inte säga att jag nojar över något särskilt; inte med maten iaf. Men jag ogillar mycket att ta sig med t-banan nu när det har varit så struligt sista dagarna och man står och trängs som sardiner i en burk! Det oroar jag mig för, att nån ska ramla in i mig!

Verkligen duktig, saltgurkan!! Att inte dricka något har varit en självklarhet, men åååh vad det ska bli gott med ett glas vin igen! Inte en droppe sen i slutet av april Jag vet inte hur man skulle att en kompis drack och rökte, men nog skulle det vara svårt att inte kommentera? Men hon vet ju garanterat att det är idiotiskt och kanske mest skulle bli förbannad..?

Ang vaccination så tänkte jag försöka ta mig iväg så snart som möjligt, låg förra året i svininfluensan och fy tusan. Tänk att vara sjuk när det är dags för förlossning - hemska tanke!!! Jättebra att bäbis blir skyddad också såklart.

• saltgurkan

influensavaccinet, det har jag helt glömt! kollade upp det för länge sen och såg att vi gravida blir erbjudna det gratis under en period, och det var inte riktigt dags ännu då och sen glömde jag helt bort det.

Men som sagt nu har jag ju blivit toknojjig när det gäller alla läkemedel, men detta vaccin är väl ett sk "dött" vaccin? har för mig att jag läst i en amerikansk studie att man bör undvika att ta vaccin under vissa utvecklingsperioder, tex när hjärnan har en utvecklingsfas.. men hur sjutton vet man då det?? samtidigt vill jag ju inte gå oskyddad och jag kan ju inte låsa in mig heller...
    Åh det är lite krångligt att vara så nojjig på något så korkat och ologiskt (?) jag blir så velig... ska alla ni ta, eller är det någon som inte ska och isåfall varför? 

• Ninus

Just jäklar, vaccinering! Har oxå glömt bort. Jo, jag tänker nog ta det. Precis, tänk vilken mardröm att vara dundersjuk när man ska föda. Huuuuu...

Jag är nog inte så nojig med maten. Undviker såklart alla de "vanliga" no-no som finns, lagrad ost, insjöfisk och allt det där. Men vad hör jag! Rökt skinka! Har aldrig hört att det skulle vara nåt att undvika, äter en hel del som pålägg. Förvånad Eller menar ni det som står om skivat pålägg i allmänhet och i slutet av hållbarhetstiden? Nu blev jag lite nervös...

Idag har jag träffat en sjukgymnast pga ryggont. Var helt säker på att det var nån nerv som låg i kläm, gör ont långt ner på ena sidan, men hon tyckte bestämt uppluckring. Jag som hade hoppats på att hon kunde knäcka ryggen rätt och så skulle det vara över, men icke. Det är säkerligen inte samma planet ens som din smärta Jenne7502, kan bara föreställa mig hur jobbigt du måste ha det.
    Fick iaf prova ut ett stödbälte som jag har beställt på nätet nu, himla skön avlastning! Å så har jag fått en hel hög med gymnastikövningar och viloställningar att testa. Hoppas det kommer lindra.

Ja det här med att dricka under graviditeten. Jag trodde inte att det existerade alls, men vår BM berättade att det är mycket vanligare än man tror. Jag tror inte att jag skulle kunna umgås med en gravid kvinna som dricker eller röker. Kan nog ha att göra med vår ivf och så mycket som vi har längtat och kämpat. Jag har aldrig under resan känt mig missunnsam eller bitter mot andra som blivit gravida och det är jag oerhört tacksam för. Men just det att folk som super och knarkar (ja, jag överdriver) blev gravida och inte vi kändes oerhört provcerande. Liksom så himla orättvist. Hoppas hon får kommentarer från omgivningen så hon kanske slutar.

Jag ses jättegärna och fikar om ni fortfarande är på! Här är några förslag: Måndag 29:e förmiddag? Fredag 3:e eftermiddag/kväll? Torsdag 9:e närsomhelst?

På söndag får jag äntligen tända belysningen som jag för flera veckor sedan satte upp i två enar på tomten! Kommer bli sååå mysigt, nu när det är snö ute också!

• jenne7502

Jag har inte vågat ta vaccinet, även om det rekommenderas. Förra vintern, när jag var gravid ett kort tag uppmanade man ju gravida att ta svininfluensavaccinet, men när jag gick till vårdcentralen för att göra det avrådde läkaren eftersom det inte fanns några studier på vad som faktiskt kan hända. Så jag vågade inte. Det är förmodligen ingen fara men jag fegade ur där. Men får man den blir det ju inte roligt.

Däremot är jag inte alls lika rädd för att äta olika saker. Det enda jag inte har ätit är opastöriserad ost. I huvudsak har jag hållit mig till rekommendationerna men har ätit rökt lax några gånger, parmaskinka några gånger liksom rött kött. Forskningen är inte särskilt uttömmande här och sannolikheten är så försvinnande liten att jag bedömer det som ofarligt. Men man måste göra det som känns bäst i magen. Jag har till och med druckit ett halvt gals vin när jag var ute och åt middag med jobbet för några veckor sedan, men det var liksom inte lika gott som jag mindes det så jag har inga problem med att avstå ett tag till. Dock tror jag inte att små mängder vin är till skada, men kan lika gärna låta bli. De läkare jag känner menar att rekommendationerna är stenhårda eftersom man inte litar på att mammorna kan bedöma sin måttlighet, inte för att det är livsfarligt i sig. OCh som med allt annat tror jag på att använda det sunda förnuftet!

igår var jag hos en osteopat för foglossningen och jag hoppas att det ska hjälpa att gå dit några gånger, nu har jag rätt stora problem att röra mig över huvud taget, och skrattar bara åt råd till gravida som innebär att man ska motionera måttligt så mycket man kan. Att gå på toa är lika jobbigt som en timme med en personlig tränare var före graviditeten. Det blir min dagliga motion - visserligen tre miljarder gånger per dag, men ändå!

Jag träffas gärna men kan inte på dagtid, däremot efter kl 18 t ex 29-30/11 eller 1-2/12.

Jenne 

• saltgurkan

Jag väntar nog med vaccin ett tag till, det är ju ett tag kvar för mig så än så hinner jag både bli sjuk och frisk igen i värsta fall.. får se hur det känns längre fram. Hörde av en läkare att det visserligen skall vara ofarligt med vaccinet men om jag mot för modan skulle bli sjuk så blir immunförsvaret så mycket starkare om man läker ut det själv..(?) men man vill ju inte bli jätte sjuk heller, lite förvirrande alla olika svar man får överallt!

vad sägs om att ses den 9:de på kvällen, vid 18? 

• NyaMy

Nu är jag nyvaccinerad. Får hoppas att jag inte reagerar på sprutan och blir dålig, men det verkar inte så värst vanligt. Jag körde på rekommendationerna. Känns bra att bebis har ett visst skydd sen. Det är ju 3 st sjukdomar, så risken/chansen att man ska få alla dessa och på så sätt bygga upp ett försvar är nog rätt liten. Absolut att viktigt att man gör som man känner tycker jag, man kan ju bli nojjig annars och det är aldrig kul . Shit, va man blir överkänslig för allt när man blir gravid och funderar, tycker ni inte det?! Jag har ju blivit smått hysterisk över detta m "gifter" i plaster och hudprodukter. Stirrar på vad alla mina matlådor är gjorda av och vad deon innehåller osv . Hade aldrig trott det om mig själv för ngt år sedan.
    saltgurkan, vaccinet är inte levande. De rekommenderar att man tar efter v13. Jag tyckte det kändes bra att vänta lite tills barnet är lite mer utvecklat, om det skulle finnas biverkningar (åter igen nojjig ).

Jag har galet mkt ända fram till jul, men ev så kan jag 9/12. Boka precis som ni vill så ser jag hur jag kan pussla...

Vi är precis på g att bestämma vagn nu, frågan är mest om det blir en ny eller begagnad Phil & Ted.... Har säkert sagt det innan, men vi kommer även behålla Bugaboon o använda ståplatta till dagis när det går. 

Köpte en supersöt mössa på Milla Milano (Rörstrandsgatan) i förra veckan. Vet inte om ni varit där? Älskar den affären verkligen! Tyvärr lite dyrt, men något litet ville jag ändå köpa till Plutten.

Kan inte fatta att det snart bara är 2mån kvar!!! Fast magen ser ut som den snart ska explodera, haha! 

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?