• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Roszi

Hej

Tack!

Vi beställde en barnvagn för två veckor sedan och vad jag förstod får man tillbaka alla pengar om ngt händer, fast när man hämtat ut sakerna är jag osäker om man får tillbaks allt, då kunde vi i alla fall lämna tillbaka allt om något händer under förlossningen. Då skall dock sakerna vara oanvända för att kunna lämnas tillbaka. Vi beställde en teutonia- spirit på Big baby. De verkade i alla fall vara väldigt tillmötesgående där.  Te x om babyn kommer tidigare och vagnen/babyskyddet inte hunnit komma, så kan man få låna! Ändå otroligt bra med den där gravidförsäkringen, en anledning till att det blev en ny vagn för oss och inte begagnad.

Vad jobbigt att du fått så mkt sammandragningar LadyMy. Hoppas att det blir bättre med sjukskrivning och vila. En kompis som fick barn för någon vecka sedan var också sjukskriven tror det var 2 mån innan pga sammandragningar, men allt gick bra, babyn gick t om över några dagar, men sedan blev det kejsarsnitt i alla fall men av en annan anledning.

Jag undrar lite över hur sammandragningar känns, är det som kramper i magen? Jag har nämligen vid några tillfällen de senaste dagarna känns små stick eller hugg i underlivet. Undrar om det är en typ av sammandragningar eller så kanske det hänger i hop med foglossning/bäcken uppluckring för jag har nämligen fått det de senaste dagarma, ajaj, har ont i ryggen, baken och höften. I går när jag var i tvättstugan fick jag ont i ena skinkan/höften så jag kunde inte sträcka ut benet och inte gå. Tur att ingen granne kom och såg mig i min lustiga ställning.

• NyaMy
    Roszi skrev 2010-10-26 17:27:02 följande:
    Jag undrar lite över hur sammandragningar känns, är det som kramper i magen? Jag har nämligen vid några tillfällen de senaste dagarna känns små stick eller hugg i underlivet. Undrar om det är en typ av sammandragningar eller så kanske det hänger i hop med foglossning/bäcken uppluckring för jag har nämligen fått det de senaste dagarma, ajaj, har ont i ryggen, baken och höften. I går när jag var i tvättstugan fick jag ont i ena skinkan/höften så jag kunde inte sträcka ut benet och inte gå. Tur att ingen granne kom och såg mig i min lustiga ställning.
    Det du känner hör nog snarare till det sistnämda. Det är ju massa som ska justeras och förberedas där nere innan det är dags . Det du känner låter helt normalt.
    Sammandragningar känns mer som att magen blir stenhård, som kramp liksom. I början tycker jag nästan att det känns som att barnet trycker på och så känner man att magen hårdnar. Ju närmre man kommer förlossningen desto starkare blir dessa (även om vissa inte alls känner av dem innan). På slutet och under förlossningen var det som att magen blev alldeles fyrkantig, lite svårt att förklara . Så här tidigt ska de ej göra ont, de ska gå att andas sig igenom dem så att de släpper och man ska inte ha "molvärk" samtidigt (detta enligt den info jag har fått på MVC).
  • Ninus

Godmorgon!
    Äntligen en ledig dag, men jag var ändå uppe med tuppen för bilverkstadsbesök.

Beställt barnvagn nu och ni hade så rätt, händer nåt så får vi lämna tillbaka alltihop så länge det är oanvänt. Skönt, jag tror nämligen pinsamt mycket på att man kan jinxa saker och ting. :)

Hoppas ni mår bra allihop!

• Haligh

Hej på er!

Haft mycket sammandragningar ända sen vecka 20 ungefär, är nu i 33. Men de gör inte ont, utan är bara obehagligt; särskilt nu när magen är så himla stor... Var i alla fall inne och kollade med vul (småblöder också) för kanske en månad sedan, och det var ingen fara... Och bäbis far runt som en virvelvind, när jag var sist så låg den rätt med huvudet neråt men jag vette tusan om h*n inte vänt sig nu, känns som ett huvud som är stenhårt som typ försöker trycka sig ut genom naveln

Har inte köpt någon vagn utan fått en beggad av ett par kompisar, blev ärligt talat lite besviken för de har pratat så varmt om den men inte var den så tjusig inte... Framföralllt har den inte svängbara hjul, men en annan väntar ju mitt i vintern så då kanske det behövs fast ändå... Vi kände i alla fall att vi provar så får vi köpa en ny senare, elller köpa en ordentlig sittvagn till sommaren! Lite tveksam till 3 hjul (det är det på den här) när man bor i stan; det går ju inte att dra upp för ramper t.ex. Och tänker att det måste bli vingligt att ta sig upp och ner för bussar..?

Mår jättebra annars, känner att jag räknar ner tiden nu Tror jag skulle jobba 6 veckor till (eller var det 5?) och det ska bli såååå skönt!!!

HUr mår ni andra?

• NyaMy

Precis hemkommen från första passet gravid-pilates, helt ok, kommer nog bli skönt! Ska tydligen vara bra mot foglossning och underlätta läkning efter förlossningen (mycket träning av bäckenmuskler).
    Jag slapp sjukskrivning. Läkaren kollade tappen och den är opåverkad. Han sa att man känner olika mkt av sammandragningar, vissa känner dem knappt fast livmodern är hård som en boll. Man är tydligen extremt olika invärtes på det sättet. Det var mkt intressant att höra honom berätta om detta. Det förklarar ju också hur vissa åker in och är öppnade 10 cm och tycker det gör halvont, medan vissa (som jag) har så ont av värkar så att man står och skriker och ändå har knappt ngt hänt när de kollar, orättvist . Han sa att det är precis som med blindtarmen, vissa kan gå m den brusten innan de åker in, medan andra svimmar och kräks bara den svullnar upp.

Vi velar fortfarande vad gäller vagn. Är ju toknöjda m vår Bugga, så det känns som allt annat känns tungt och otympligt när man jämför. De kommer tydligen m en syskonvagn nu, ska spana in!

Måste säga att jag känner mig galet stor om magen, minns inte om den var så här sist. Som en köttbulle!

Haligh, skönt att allt verkar som det ska trots blödningar. Så kan du förhoppningsvis njuta och slippa oro.

• saltgurkan

Hej allihopa!

Nu är jag både tillbaka från NY och dessutom lite lugnare på jobbet (det hade kört ihop sig lite när jag var borta så jag hade lite att fixa med när jag kom hem)

NY var underbart, vi shoppade faktiskt nästan ingenting, utan passade på att bara vara med varandra, gå runt, fika på mysiga kaféer, och äta på fantastiska restauranger... helt enket, hinna prata, skrattta och bara vara vi nu, för sen kommer vi inte hinna och snart är vi fler...

Hur är det med er alla?? Vi pratade om att kanske ses och ta en fika någon dag, har ni redan hunnit med det eller är snart på gång? Det är lite lugnare för mig nu så, jag kan komma ifrån när som egentligen...hur ser det ut för er? slutet av nästa vecka kanske? torsdag? vid 16 tiden?
    Kom med förslag!

Usch vad jobbigt med sammandragningar som känns så mycket! ja vi är minst sagt alla olika, jag är också av den lite mer känsliga sorten, får lite småkrämper så som "mensvärk" fast mellan benen (typ inne i slidan och ut..) vet inte riktigt vad det är eller kallas för, eller i ligamenten på sidorna drar och stretar, medans vissa inte känner något alls orättvist!!!

vi hörs snart!

• Ninus

Hej!

Å vad härligt det låter med NY! Låter som att ni njutit ordentligt, mysigt!

Jag ses gärna och fikar. Torsdag nästa vecka passar mig bra, slutar jobbet vid 1430 och tar bilen in till stan så närsom efter 15. Vad tror ni andra om det? Vi får snabba på så Haligh hinner vara med! Glad Det närmar sig!!!

Jag har oxå börjat känna av sammandragningar nu. Känns himla läskigt, samtidigt som det känns som en bra uppmaning att ta det lugnt. Det släpper bara jag sätter mig ner och vilar. Så det är vad jag gör nu! Tv, dator, blåbärssoppa, äpple, raggsockor, soffa. Ahhhh...Skrattande

• saltgurkan
    Ninus skrev 2010-11-03 16:10:56 följande:
    Hej! Å vad härligt det låter med NY! Låter som att ni njutit ordentligt, mysigt! Jag ses gärna och fikar. Torsdag nästa vecka passar mig bra, slutar jobbet vid 1430 och tar bilen in till stan så närsom efter 15. Vad tror ni andra om det? Vi får snabba på så Haligh hinner vara med!  Det närmar sig!!! Jag har oxå börjat känna av sammandragningar nu. Känns himla läskigt, samtidigt som det känns som en bra uppmaning att ta det lugnt. Det släpper bara jag sätter mig ner och vilar. Så det är vad jag gör nu! Tv, dator, blåbärssoppa, äpple, raggsockor, soffa. Ahhhh...

blåbärsoppa....så gott!! undrar om man fortfarande får det på förlossningen nu mera, annars tar jag med egen..
  • NyaMy

Hej!
    Jag ses gärna och fikar, men har svårt att hinna före 17.30 tyvärr. Annars kan jag vara med nästa gång.
    Härligt ni verkar ha haft det i NY saltgurkan! Vi shoppade inte heller i Paris. Kanske ställer man om fokus lite nu?! Det kändes mycket viktigare för oss att bara hänga och umgås m varandra än att springa i affärer.

• Golden Robot

Oj, har inte skrivit nåt på evigheter, men jag har hunnit in och läst lite då och då i alla fall.

Här har det också varit en del sammandragningar, men mest efter en intensiv period med späckade, långa dagar. Har lärt mig en läxa och har blivit duktigare på att känna efter och ta det lite lugnare. Jag tycker att sammandragningarna känns obehagliga, även om de inte gör ont. Det spänner och liksom "stramar".

Låter som det är mycket Teutonia här i tråden. Vi har provat lite och kommit fram till att vi vill ha en Emmaljunga Nitro City som vi tycker är lättsvängd utan att vara "wobblig" som en del av de med svängbara hjul har en tendens att vara enligt våra provningar.

Fika låter trevligt, men jag kan inte nästa torsdag, så jag kanske kan ansluta nån annan gång..?

Just det; ska ju passa på att slänga in mig också på listan:
    Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Saltgurkan 6/3  (flicka)
    Golden Robot 8/3

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?