• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Roszi

Heej

Jag tycker också det vore kul och ses men är kan inte på torsdag, men gärna längre fram om det blir uppskjutet eller om ni vill ses fler ggr.

På tal om barnvagn, många sittvagnar kan inte vändas mot föräldern. Tänk på det och fundera över om det är viktigt för er, att kunna ha ögonkontakt även då barnet är större och sitter, för mig är det viktigt och då gick många vagnar bort. 

kolla t ex;

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hektisk-tid-for-barnens-hjarnor_225983.svd

Hälsar Roszi

• NyaMy
    Haligh skrev 2010-11-08 21:32:10 följande:
    LadyMy; jag hade också järnvärden på 110 tidigare, typ runt v 25, men nu var det 135! Tar niferex var tredje dag bara sen över en månad tillbaka, bm sa att järnvärdena brukar vara sämst halvtid och sen bli bättre... Men fixar magen så spelar det kanske ingen roll
    Nej, det är ok. Jag är i v28 nu och det började sjunka så fort jag gick från 2/dygn till 1/dygn (ca 2 v sedan), så BM sa att jag nog behöver 2 resten av tiden så att man ligger ok till förlossningen.
    Var förresetn på min Pilates igår och jag börjar tycka om det på riktigt. Både avslappnande och skönt för kroppen. De går igenom bäckenmusklerna en del, vilket känns extra viktigt nu när det är andra barnet. Hade aldrig kunnat fatta innan jag fick barn hur viktigt det är att kniiipa
  • saltgurkan
    LadyMy skrev 2010-11-09 12:29:21 följande:
    Nej, det är ok. Jag är i v28 nu och det började sjunka så fort jag gick från 2/dygn till 1/dygn (ca 2 v sedan), så BM sa att jag nog behöver 2 resten av tiden så att man ligger ok till förlossningen.
    Var förresetn på min Pilates igår och jag börjar tycka om det på riktigt. Både avslappnande och skönt för kroppen. De går igenom bäckenmusklerna en del, vilket känns extra viktigt nu när det är andra barnet. Hade aldrig kunnat fatta innan jag fick barn hur viktigt det är att kniiipa
    Det där med att kniiiiiipa har jag ockå insett att man kanske ska! sitter just nu på kontoret och kniper som bara den, tur att jag sitter själv i mitt rum då jag fortfarande inte är så bra på det att jag kan se helt oberörd ut hahaha

Jag träffade en kvinna i mitt jobb häromdagen som jobbar med inkontinens som sa att det är väldigt vanligt att kvinnor drabbas utav det efter en förlossning, men att det är ingen fara, det är väldigt lätt att åtgärda med ett litet ingrepp och/eller medicin men att det tyvärr är många kvinnor som lider i det tysta eftersom det är såå pinsamt och inte vågar be om hjälp! Men det bästa är givetvis att knipa, det kan i många fall förhindra det helt och även andra tråkiga saker så som framfall mm, men också få ett bättre sexliv och det är ju inte så tråkigt!
    så kniiiiiiip på tjejer
  • saltgurkan
    Roszi skrev 2010-11-08 22:20:21 följande:
    Heej

Jag tycker också det vore kul och ses men är kan inte på torsdag, men gärna längre fram om det blir uppskjutet eller om ni vill ses fler ggr.

På tal om barnvagn, många sittvagnar kan inte vändas mot föräldern. Tänk på det och fundera över om det är viktigt för er, att kunna ha ögonkontakt även då barnet är större och sitter, för mig är det viktigt och då gick många vagnar bort. 

kolla t ex;

www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hektis...

Hälsar Roszi
    Jag läste artikeln, den var väldigt bra och välskriven. Jag får genom mitt jobb träffa många intressanta personer så som läkare och forskare  inom många olika områden, bland annat hjärnan. Jag har också uppmärksammat det faktum att man inte skall överstimulera barn oavsett ålder med för mycket aktiviteter och stökiga miljöer.  Pratade faktiskt med en annan framgångsrik forskare inom samma ämne ang just framåtvända barnvagnar, och hon påpekade att även om barnet är vänd mot föräldern så ser den väldigt mycket mer och får många sinnesintryck ändå, så man är inte "säker" bara för att man har en bakvänd vagn. För att citera henne själv så sa hon vidare;

"oavsett om man har en barnvagn som är vänd mot eller från en så skall man inte överaktivera sina barn och försöka i möjligaste mån umgås med sina barn (ganska logiskt faktiskt). Men det är klart, det absolut optimala vore förstås att ha en vagn som är vänd mot en och sedan bara gå långa promenader i skogen och samtala med din lilla hela dagarna och möjligtvis bara avbryta det för lite fiolspel och ekologisk mat, men i ärlighetens namn vems liv ser ut så? och dessutom detta barn KANSKE visserligen blir intelligent, men har svårt att knyta nya kontakter och svårt att vistas i "normala" miljöer så som dagis mm. Älskar man sin barn och försöker göra sitt bästa, så är det det absolut bästa för barnet"

Så jag hade tänkt älska mitt barn så mycket det bara går och göra mitt bästa, så får jag hålla tummarna att det går bra helt enkelt
  • Roszi

Hej  (svar till saltgurkan)

Absolut, jag håller med dig, att det viktigaste är att älska sina barn och naturligtvis är det inte vilket håll vagnen är vänd som är avgörande för om barnet blir överstimulerat eller inte, det är ju helheten. Däremot förespråkar jag ändå en vagn som är vänd mot föräldern, då jag tror det är bättre för barnet, men inte avgörande!

Jag tycker dock att det känns bättre med en sittvagn som är vänd mot föräldern, barnet har då lättare ögonkontakt och känner sig mer delaktig med föräldern och de som går bakom handtaget ( ibland är man ju fler som är ute och går med vagnen) och precis som du är inne på så går man kanske oftare i stan än på lugna skogspromenader. Däremot  får man göra som man vill och bra eller dåligt föräldraskap hänger inte på vagnen!

• saltgurkan
    Roszi skrev 2010-11-09 15:37:00 följande:
    Hej  (svar till saltgurkan)

Absolut, jag håller med dig, att det viktigaste är att älska sina barn och naturligtvis är det inte vilket håll vagnen är vänd som är avgörande för om barnet blir överstimulerat eller inte, det är ju helheten. Däremot förespråkar jag ändå en vagn som är vänd mot föräldern, då jag tror det är bättre för barnet, men inte avgörande!

Jag tycker dock att det känns bättre med en sittvagn som är vänd mot föräldern, barnet har då lättare ögonkontakt och känner sig mer delaktig med föräldern och de som går bakom handtaget ( ibland är man ju fler som är ute och går med vagnen) och precis som du är inne på så går man kanske oftare i stan än på lugna skogspromenader. Däremot  får man göra som man vill och bra eller dåligt föräldraskap hänger inte på vagnen!
    Jag håller helt med dig Roszi, ingen kritik alls!

Men eftersom vi är mycket ute i skogen och jag har en man som springer så är vi nog tvugna att välja en vagn som är framåtvänd ändå, eftersom vi tyvärr inte hittat någon vagn på marknaden med alla våra krav och som är vänd mot föräldern, tyvärr. Så därav det jag sa att jag får helt enkelt göra det bästa av situationen och hålla tummarna

Har du köpt vagn än? eller vilken har ni tittat på?
  • Roszi

saltgurkan skrev 2010-11-09 15:46:32 följande:
    Jag håller helt med dig Roszi, ingen kritik alls!

Men eftersom vi är mycket ute i skogen och jag har en man som springer så är vi nog tvugna att välja en vagn som är framåtvänd ändå, eftersom vi tyvärr inte hittat någon vagn på marknaden med alla våra krav och som är vänd mot föräldern, tyvärr. Så därav det jag sa att jag får helt enkelt göra det bästa av situationen och hålla tummarna

Har du köpt vagn än? eller vilken har ni tittat på?

Hej igen

Vad kul att din man springer, det gör både jag och sambon också. Fast nu har jag hållt upp några månader, var så kolosalt trött i början av graviditeten så jag bestämde mig för att ta en paus och kom aldrig igång igen, så det kommer att bli tufft att komma igång i vår!

Ja det där med vagn visade sig vara ett heltidsjobb att sätta sig in i. Tillslut fastande vi båda för Teutonias spirit (tre stora hjul). Jag blev helfrälst på det svängbara hjulet,  lätta vikten  och storleken (då vi bor på andra våningen). Vi bor nära skogsområde så då är det också bra att ha stora hjul då det nog blir en och annan promenad där. Det som dock är minus med vagnen är ju att den blir lite mer instabil då den bara har tre hjul, så man får nog tänka en och två gånger hur man hänger kassar på den osv. Svårt att hitta den ultimata vagnen för alla behov. Får se om det blir en jogging vagn senare. Får kolla med dig, hur din man tycker att det fungerar att jogga med babyn 

• Roszi

Ang BVC

HEJ
    Någon som har koll på hur det fungerar med BVC, skall man kontakta dem innan förlossningen själv? Antar att man kan välja BVC fritt!? Egentligen tillhör jag Engelbrekt men har lättare att ta mig till odenplan, så funderar på att höra av mig dit. Någon som bor i krokarna som  har erfarenhet av de båda?

Hälsar Roszi

• saltgurkan
    Roszi skrev 2010-11-10 15:36:23 följande:
    Ang BVC

HEJ
    Någon som har koll på hur det fungerar med BVC, skall man kontakta dem innan förlossningen själv? Antar att man kan välja BVC fritt!? Egentligen tillhör jag Engelbrekt men har lättare att ta mig till odenplan, så funderar på att höra av mig dit. Någon som bor i krokarna som  har erfarenhet av de båda?

Hälsar Roszi
    ingen aning, men jag tror att barnmorskan kontaktar dem så att de vet hur många bebisar som kommer och ungefär när, sen kontaktar man dem själv när man har fött... har för mig att det är så.
    Men det är klart att man borde få välja, fråga barnmorskan, eller ring dit till bvc direkt vetja och fråga hur man gör, det är nog ganska vana vid den frågan, för hur ska man annars veta??
  • NyaMy
    Roszi skrev 2010-11-10 15:36:23 följande:
    Ang BVC

HEJ

Hälsar Roszi
    Sist när det närmade sig skrev vår BM på MVC upp vårt önskemål tror jag. Sedan fick man kontakta dem efter förlossningen (de informerade om detta på BB). Vi fick dock inte det vi helst ville ha utan den "vi tillhörde", så antar att det är i mån av plats om man inte bor närmast den. Vi ville ha Odenplans läkarhus för vi hörde att de har egna barnläkare, men det fick vi inte. De hade fullt och tog endast de som tillhörde dem. Blev hänvisade till att vi tillhörde Surbrunns kvartersakut. Men, kanske kan man tjata?! Det kan ju dessutom ha ändrats nu....
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?