• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • jenne7502

VI var på rutinultraljud idag och allt såg väldigt bra ut vilket var skönt eftersom jag haft så många och starka sammandragningar i helgen. Väldigt skönt. Men tyvärr flyttade hon fram mig fyra dagar, till 4 mars, och just nu känns det mer som fyra månader istället för fyra dagar. Det är som en hel evighet kvar...

Dessutom tog vi reda på könet och vi fick reda på att det blir en pojke. Jag har önskat mig och liksom ställt in mig på en dotter så det kändes lite som en kalldusch. Självklart kommer det att bli jättebra sen, men just nu känns det faktiskt som en besvikelse, det är liksom inte den bild jag haft framför mig. Det känns bra att jag har fem månader på mig att vänja mig vid detta. Usch, det blev lite konstigt det här, det är ju alldeles för bortskämt att bli besviken över könet när jag ju vet att det faktiskt inte spelar någon roll.

• NyaMy
    jenne7502 skrev 2010-10-04 12:57:34 följande:
    VI var på rutinultraljud idag och allt såg väldigt bra ut vilket var skönt eftersom jag haft så många och starka sammandragningar i helgen. Väldigt skönt. Men tyvärr flyttade hon fram mig fyra dagar, till 4 mars, och just nu känns det mer som fyra månader istället för fyra dagar. Det är som en hel evighet kvar...

Dessutom tog vi reda på könet och vi fick reda på att det blir en pojke. Jag har önskat mig och liksom ställt in mig på en dotter så det kändes lite som en kalldusch. Självklart kommer det att bli jättebra sen, men just nu känns det faktiskt som en besvikelse, det är liksom inte den bild jag haft framför mig. Det känns bra att jag har fem månader på mig att vänja mig vid detta. Usch, det blev lite konstigt det här, det är ju alldeles för bortskämt att bli besviken över könet när jag ju vet att det faktiskt inte spelar någon roll.
    Grattis till lyckat UL!
    Just av den anledningen du skriver så vill jag inte kolla kön. Skulle oxå tycka det var roligt med en tjej och tänkte så sist oxå. Den sekunden vår lille kille var ute så var de tankarna, helt ärligt, borta. Jag vill inte känna mig besviken på något som sedan man inte ens kommer förstå att man funderade på, om ni förstår hur jag menar? Jag lovar, när din kille är ute så kommer det bara vara han . För övrigt så minns jag att jag tänkte att min son inte alls såg ut som ngt jag föreställt mig, vad nu det var.....
    Vad gäller datum så kan ju plutt komma 4 dagar tidigt...eller sent . Jag gick över 2 v sist.
  • Haligh

Har nu varit på första yoga-passet, himla kul men trött som ett ras då jag sovit uruselt ett par veckor så fascinerande att träffa andra gravida och se otroligt olika magen växer!! Jag hade helt klart en av de minsta magarna fast några var beräknande 2-3 månader efter mig! Utan att vara överviktiga i övrigt alltså! Jag är i vecka 30 nu och gått upp ungefär 10 kg, ganska normalt tror jag, men kanske för att jag är rätt lång så ser inte magen så jättestor ut? Fast det går väldigt fort nu, händer mkt vecka till vecka... Hur mår era magar, tjejer? Och resten av kroppen Mvc idag igen, vanligt rutinbesök. Fortfarande bara en gång i månaden, tydliggör inte förrän precis på slutet man går oftare! Sf-mått 24, mitt på medelkurvan bäbis låg redan med huvet neråt, nog inte helt fixerad men ändå! Så roligt att gå dit och höra hjärtljud och idag kollade hon en snabbis med ultraljudet för och kolla hur den låg också lillskrutt får snart komma ut, känns som om jag varit gravid en hel evighet...

• Ninus

Ja, magen växer verkligen olika på olika "moms to-be". Jag har tyckt att min mage sett ganska liten ut, men den har liksom gjort en spurt bara sista veckan. Känner mig enorm när jag inte kommer i vissa tröjor längre. :)
    Jag är oxå lång, känns som att det är en fördel. Magen är liksom "där nere" och det finns plats att andas. :)

Körde ett yoga-pass med dvd:n som jag köpte. Herregud vad jobbigt!!! Alltså den här "hunden" som de höggravida tjejerna i videon gör tillsynes helt utan ansträngning... Tur man var ensam hemma, det var INTE graciöst. Pust, stånk och flämt. Andningen som är så viktig kunde man ju glömma. :D Men jag får kämpa på, meningen är ju att träna upp smidigheten, inte att den ska finnas där från början.

Mvc-besök på tisdag, då ska jag vägas för första gången sen inskrivningen. Ingen aning om jag gått upp mycket. Känns nog inte så, men magen och boobsen väger väl mer förstås.

Är det någon som har lust att träffas och fika nånstans inne i stan nån dag? Jag jobbar väldigt oregelbundet så jag är anpassningsbar. Vore kul att följas åt med magarna. :)

• Haligh

jag kan se dig framför mig! Yoga är mkt jobbigare än det ser ut, men igår var det inte så farligt, mest intro! Det ska vara olika teman varje gång, nästa gång blir förlossningen, så man får profylax-träningen på köpet liksom! Vi skulle också göra hunden igår, sod på alla fyra med knäna i golvet när hon sa att vi skulle gå upp i hunden, jag vet inte vad jag tänkte men jag trodde hon menade "kissande hunden" och lyfte ena benet istället...hm, kände mig rätt dum

Har inte fått väga mig en enda gång hos bm, hon frågade bara första gången vid inskrivningen! Mäter blodvärden (normalt), blodtryck (lågt) och blodsocker (lågt) och sen sf-måttet. Igår frågade hon var jag ville föda nånstans, herregud har inte alls tänkt på det! Sa SÖS för det är närmast...

Fick höra en helt galen förlossningshistoria idag av en kollega; hon vaknade mitt i natten av värkar, ringde till förlossningen men de tyckte hon skulle vänta för de hade så fullt, så kände hon snart att det började trycka på och maken fick springa iväg för att knacka på hos en granne som visst var barnmorska - men de hann inte hem för schlopp så var bäbis ute på golvet!! ALlt gick bra men huvaligen, sånt vill man ju inte vara med om....

Det vore jättetrevligt att dra ihop ett gäng och ses, jag känner faktsikt ingen som är i väntans tider här i stan!

• NyaMy

Har bokat in Pilates på Barnmorskorna, så nu är jag också på g .
    Har varit på första BM-besöket. Var där en g tidigare bara för att järnet var lågt, men nu var det "det vanliga". Järnet hade gått upp, SF 21 (lite under kurvan), vikt +5 kg. Så allt är nästan exakt som när jag var gravid sist. Jag är kort och liten och min mage står rätt ut (v24 nu), som en boll . Så det stämmer nog helt klart om ni är långa. Vissa kan ju fortfarande dölja vid den här tiden, men det skulle jag aldrig kunna och ändå är ju min mage under kurvan. Sist var min mage lite lägre tror jag för jag tycker det trycker på uppåt mer den här ggn. Hoppas slippa halsbränna, det verkar tokjobbigt.

Jag kan absolut tänka mig att ses ngn dag. Just nu har jag lite väl mkt, men absolut längre fram. Vi kanske borde ha en bf-lista högst upp så att man vet vem som ska ha när osv? 

I helgen har jag och mannen barnvakt och sticker till Paris  

• Ninus

Haligh, HAHAHAHAHA!!! Ja vad 17, har man aldrig gjort hunden så har man aldrig gjort hunden! Hur ska man veta?
    Läbbig historia, hoppas verkligen vi hinner fram i tid, brrrrr... Har 10 min med bilen till DS så jag tycker väl det ska gå bra.
    En fråga, vad är sf-måttet? Är det när de mäter magen? Vilken nybörjare man är... :)

Bf-lista är en toppenidé! Kan bara ts skriva in? Jag har iaf bf 10 februari.
    LadyMy, vad mysigt med Paris! Ha det så jättebra! Vi kikar på fikadatum lite längre fram då! Fler som är på?

• Haligh
    ja här på Familjeliv kryllar det av förkortningar som jag aldrig hade hört! Sf betyder symfus-fundus och är ett mått på hur stor livmodern är! Från blygdbenskanten till övre kanten, började mäta v 26 tror jag! Frågade om det antydde hur stor bebis var men det gjorde det tydligen inte... Jag tror bara ts kan göra en sån lista så att den står i introt, men vi kan väl börja så kan Saltgurkan göra det när hon tittar in? Om jag börjar så kopierar ni och fyller på, ok?
  • Haligh

BIM-lista för tråden: Fyll på tjejer! Ninus: 10/2 Haligh: 25/12

• saltgurkan

Hej allihopa!!

Jag har haft så galet mycket på sistånde att jag knappt hunnit gå på toaletten ibland känns det som, men nu är jag tillbaka! skall absolut göra en bf-lista (det heter väl så) om det nu bara är jag som kan göra en.

Det där med yoga är sjukt jobbigt, gick på yoga ett tag för något år sedan och tyckte att det var väldigt jobbigt redan då, alltså innan man har en stor mage i vägen och flåsar som en galning för allt... och "kissande hunden" är ju faktiskt mycket mer naturligt än "hunden" i detta tillstånd hahahahaa

Jag ses också jätte gärna och tar en fika nån dag, när passar det ni andra?

Jag och min man skall åka till NY på onsdag fm, vi bokade biljetterna för länge sen och jag är lyckligare än ett barn på julafton, särskilt eftersom pga jobb och annat har vi inte riktigt haft tid och kommit iväg på en "riktig" resa på flera år ...
    Nån som behöver/vill ha något så är det bara att ropa till! (har inte så mycket ytrymme då vi skall handla en del själva, barnvagn bland annat men något litet kan jag alltid klämma ner)

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?