• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Haligh

Jag tror att det ska krävas rätt mycket för att få HP, och som du säger så har ju arbetsgivaren rätt att omplacera en inom rimliga gränser. Jag är lärare och där är det enbart idrottslärare som kan få vet jag, och jag vet en del som jobbat inom vården som fått, och om man håller på med giftiga kemikalier.

• Golden Robot
    Jenne7502: Ååh, de där svarta mammatreggingsarna väntar jag på. Beställde för en hel månad sen och får dem inte förrän i slutet av oktober. Min mage har varit så otroligt öm så jag har också kört med mammabyxor en hel månad nu. De är ju som Ninus skriver som en enda stor kram. Jag har en kollega (inte gravid) som faktiskt inspirerad av mig letade mammastrumpbyxor just för att de inte skär in mitt i ekvatorn när man har klänning med slätt liv, och hon är bra sugen på alla mina mammabyxor/-strumpbyxor bara för att de är så himla sköna. Jag skulle kunna ha mammabyxor för jämnan - även som o-gravid :P

Har t o m hittat en jacka som jag tror mig kunna ha ända till det är dags. Fick tag på en billig parkas på H&M och tog en storlek större än normalt och hoppas att det funkar. Man har ju inte en susning om hur stor man kommer vara, men avvaktar man så kommer det ju inte finnas nåt kvar. Jag vill inte lägga en massa pengar på en jacka jag förmodligen bara kommer ha en säsong (provat den nu och den ser löjligt stor ut än så länge, haha). Hur har ni andra tänkt med jackor?

Jag har f ö tänkt jobba så länge som det går. Såg i och för sig att det låg ett informationsblad i mödravårdsmappen vi fick, att typ erfarenheten var att det var bra om man var hemma några veckor innan och tog det lite lugnt och vilade upp sig inför förlossningen. Mår jag bra så tror jag att jag blir knäpp av att vanka hemma utan särskilt mycket vuxenkontakt - alla andra jobbar ju liksom på dagarna... Kanske att jag kan tänka mig ta ut några semesterdagar och förlänga helgerna med nån dag eller två sådär strax innan,
  • NyaMy

Jag hade mkt på jobbet förra gången och hann knappt tänka på vad som skulle hända, så för mig var det bra att gå innan. Jag gick 14 dgr före o gick sen över tiden m 2v, så det hann gå in rejält innan det var dags . Det var bra för mig att verkligen få vänta. Ingen av mina kompisar hade fått innan, jag tror det bidrog till att allt kändes lite "främmande".
    Jag har en jacka från Filippa K som jag hade sist oxå, den är perfekt! Jättestor i midjan o så drar man åt m ett "skärp". Tror de hade ngt liknande nu. Bodde typ i den på slutet förra gången (höstkappa i maj ).
    Med sonen var jag hemma 1 år + 1 mån på sommaren, kändes lagom för mig. Innan han kom trodde jag att jag skulle vara hemma kortare, men tiden gick så fort och jag kände mig inte mogen innan. Fast så klart om mannen hade velat dela så hade jag inte haft ngt att säga till om, men han var ok m 5 mån. 
    Köpte tajt o gravidbyxor på PoP igår + en klänning (ni har säkert sett den om ni vart på PoP, rutig i massa färger). Så nu tror jag att jag klarar mig. Ville ha byxor, så man kan använda kavaj om man har möten och så. Annars bor jag i klänningar, som sist. 

• jenne7502

Haligh: Treggings är ett sjukt fånigt ord skapat av orden trousers och leggings. Jag skulle säga att dessa är som ett par strechiga smala byxor. Ungefär.

När det gäller jacka har jag en fin rock/kappa som jag har flyttat knapparna på. Tror att den går att stänga till december, men den är inte särskilt tjock så jag vet inte om jag kommer att frysa. Efter det vet jag faktiskt inte. Ska försöka använda min gamla dunjacka och mycket halsdukar. Behöver ju faktiskt bara gå fram och tillbaka till tunnelbanan om jag vill.

Väntar fortfarande på att känna sparkar, går in i vecka 19 imorgon och är fortfarande lite orolig att babyn inte ska leva, även om jag redan sett den 4 gånger. Oron efter mitt MA sitter i. Men jag blir ju tjockare varje dag så det borde vara ett gott tecken. 

• NyaMy
    jenne7502 skrev 2010-09-26 22:22:44 följande:
    Haligh: Treggings är ett sjukt fånigt ord skapat av orden trousers och leggings. Jag skulle säga att dessa är som ett par strechiga smala byxor. Ungefär.

När det gäller jacka har jag en fin rock/kappa som jag har flyttat knapparna på. Tror att den går att stänga till december, men den är inte särskilt tjock så jag vet inte om jag kommer att frysa. Efter det vet jag faktiskt inte. Ska försöka använda min gamla dunjacka och mycket halsdukar. Behöver ju faktiskt bara gå fram och tillbaka till tunnelbanan om jag vill.

Väntar fortfarande på att känna sparkar, går in i vecka 19 imorgon och är fortfarande lite orolig att babyn inte ska leva, även om jag redan sett den 4 gånger. Oron efter mitt MA sitter i. Men jag blir ju tjockare varje dag så det borde vara ett gott tecken. 
    Ja, då växer det ju där inne , men förstår att du är orolig ändå.
    Jag kände sparkar i v19 denna gång, lite vagt, även om de säger att man känner mer andra ggn + att jag inte har mkt underhudsfett på magen (ska tydligen oxå påverka). Förra gången kände jag i v16 tror jag.

Kollade mitt järn o blodtryck i morse för att jag är yr o har ont i huvudet. Hade 106 i järnvärde, även fast jag börjat äta Niferex, så börjar m dubbel dos idag. I kombination m lågt blodtryck blir tydligen lågt järn extra jobbigt, men än så länge inte farligt för barnet. Jag får ju aldrig sova hela nätter heller . Fick lyssna på hjärtat, ca 150 slag, men försökte gömma sig först. Däremot kända jag sparkar när hon letade, så blev inte särskilt orolig .
  • Haligh
    jenne7502 skrev 2010-09-26 22:22:44 följande:
    Hu det förstår jag verkligen att man oroar sig extra mycket om man har varit med om! Men det är ju väldigt ovanligt att det händer något nu när du redan sett den lilla JAg vet inte om jag kände sparkar direkt så tidigt, men jag kände något slags "krafsande", har för mig att det kom i vecka 20-21 då jag verkligen kände (första barnet), nu bånglar det som bara den så magen står i vågor! Är i v 28 nu, och just kommit in i tredje trimestern

Har anmält mig till yogakurs för gravida idag! Ingen av er som tänkt gå..? FInns hur många som helst men många var fulla (eller väldigt dyra), nu har jag preliminäranmält mig till Barnmorskorna på VÄstermalm och Centralbadet, får se vilken det blir.

Pratat med chefen om min om min ledighet idag, han hade en bra inställning och var inte alls så noga med att man måste meddela två månader innan, kändes skönt!

Lady My: jobbigt med dåliga blodvärden, hoppas det blir bättre! Man är ju trött och flåsig så det räcker ändå Har också lågt bloddtryck, 100/60 men känner inget utav det (fast mitt blodvärde var 125 så det var ingen fara), tror jag ligger rätt lågt jämt.

Tack för upplysningen av vad treggings är då har jag ett par sådana, fast inte mamma-modell så det börjar åka ner i bak när magen växer...det gör den i rasande fart nu! Gått upp 8-9 kg nu....
  • NyaMy

Skulle gärna gå på gravid-yoga, men har svårt att hinna. Ska försöka simma 1 g/v, men idag sa BM att jag måste prioritera vila tills järnet gått upp. Jag har svårt att bara slappa när jag har tid över, vi får se hur det går.

Vägde mig förresten idag hos BM, igår sa jag till min man att jag kanske gått upp mer denna grav, kände mig svullen. Resultat, +3 kg??? Det vägde jag för 2v sen oxå. Ska till min ord BM första ggn i v25, så får se hur det ser ut då. Jag äter massor, så har svårt att tro att det är ngn fara o allt sitter tajt, magen är stor.  

• Jagvillha

Hej!

Får jag vara med här? Är 35 år och vi väntar vårt första barn i februari. Bor i Vasastan och tycker det skulle vara kul att ha andra i liknande situation att "prata" med.

• NyaMy
    Jagvillha skrev 2010-09-28 06:14:14 följande:
    Hej!

Får jag vara med här? Är 35 år och vi väntar vårt första barn i februari. Bor i Vasastan och tycker det skulle vara kul att ha andra i liknande situation att "prata" med.
    Va kul! O i Vasastan oxå, toppen!
  • Ninus

Min gravidyoga-dvd kom häromdagen men jag har inte hunnit testa än. Är i Malmö på kurs fram till fredag så jag får väl premiärköra i helgen! Hoppas det är nåt för mig för jag rör inte på mig alls annars. Haligh, berätta vad du tyckte sen!  
    Känner bäbben röra på sig varje dag nu! Är det bara jag som tycker det är lite läskigt? En helt ny människa därinne som snart ska flytta in hos oss. Svindlande! Och underbart förstås...

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?