• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Ninus

Hej tjejer!
    Sitter här i soffan och kniiiiper. :) Svårt att komma ihåg att göra det varje dag tycker jag. Hoppas de dagar jag kommer ihåg att göra räcker.
    Mannen är inte hemma ikväll så jag har passat på att göra en helrenovering av kroppen med långt bad och fotfix. Snart når jag inte fötterna längre så idag fick det bli fotfil och nagelfix för kanske sista gången på ett tag... Jobbigt nog att få på sig strumpor nu.
    Vad många kloka tankar ni har ang. bakåt- resp. framåtvänd sittvagn. Den vi har beställt går att vända åt båda hållen, kanske blir att man använder båda.
    Har ni hört nåt från era bm om föräldragrupper? Till oss har de inte sagt något och vi har glömt fråga varje gång. Kommer det igång senare tro eller finns inte sånt längre?

• NyaMy

Ninus, man får föräldragrupp från BVC, så det vet man inte förrän efter förlossningen. Jag har inte hört att det skulle ha försvunnit, så det är nog som vanligt. Andra ggn får man ju ingen föräldragrupp tyvärr, så man får hitta kompisar på annat håll denna gång .

• Ninus

Aha, där ser man! Vi får kolla vi oxå hur det funkar med BVC i första hand då.
    FL är bra till så mycket! Info och nya kompisar inluderat! Glad

• saltgurkan

Men på vårdguiden står det ju att "föräldrargrupper" brukar finnas till dem som är i vecka 25 och framåt..men att det kan se lite annorlunda ut beroende på var man bor... det kan väl inte tagit bort dessa förberedande grupper helt??  kollade lite på mamamia´s hemsida och där ser det ut som att det är samma men att de kallar de dem för kurser istället och de är lite mer inriktade på olika moment, några kostar men "basutbudet" är gratis...

Får man inte gå i mamma grupp andra gången?? varför får man inte det?? är det så på alla BVC? tycker jag verkar väldigt orättvisst isåfall...  

• Haligh

Jag går på Mama MIa (söder) ioch där har de inga föräldragrupper; jag frågade och då sa bm att det brukade man inte hamna i förrän på BVC sen... Vi ska gå på föräldrakurserna de ordnar men det är ju tre tillfällen i storföreläsning på SÖS så där lär man ju inte hinna prata med några andra.... Lite tråkigt tycker jag! Har förrestem inte fått nån info alls om vilken BVC man tillhör, vet inte om det är upp till en själv att kontakta eller hur det funkar...

Vecka 35 idag och nu räknar jag verkligen ner....det går så fort nu och från att känna mig riktigt spänstig så känner jag mig som en...valross. Köpte en bärsele igår, en sådan ergonomisk som man kan ha både fram och bak! Börjar bli hög tid att packa BB-väskan också

• NyaMy
    Haligh skrev 2010-11-14 12:47:15 följande:

Jag går på Mama MIa (söder) ioch där har de inga föräldragrupper; jag frågade och då sa bm att det brukade man inte hamna i förrän på BVC sen... Vi ska gå på föräldrakurserna de ordnar men det är ju tre tillfällen i storföreläsning på SÖS så där lär man ju inte hinna prata med några andra.... Lite tråkigt tycker jag! Har förrestem inte fått nån info alls om vilken BVC man tillhör, vet inte om det är upp till en själv att kontakta eller hur det funkar...

Vecka 35 idag och nu räknar jag verkligen ner....det går så fort nu och från att känna mig riktigt spänstig så känner jag mig som en...valross. Köpte en bärsele igår, en sådan ergonomisk som man kan ha både fram och bak! Börjar bli hög tid att packa BB-väskan också

Spännande Haligh! Det närmar sig verkligen för dig. Hade en sjal sist, men köpte den lite sent, denna gång ska den m redan till BB. Tror som sagt vi kontaktade BVC efter att vi kom hem, men att de informerade om detta på Danderyd, så vi visste hur vi skulle göra. BM sa nog oxå ngt om det innan....
    Det man får innan är ju det man brukar kalla för föräldrakurs, men på vissa ställen är dessa små och jag har hört de som lärt känna varandra där innan. Bl a en kompis till mig som bor i Sumpan hängde bara med dem hon lärde känna där, även efter och skippade sin "riktiga" mammagrupp helt.
    På BVC där jag går så hade de föreläsningar bl a sjukgymnast och tandhygienist mm efter och det var detta som var "mammagruppen", vi ordnade stående träffar i Vasaparken 1g/v, så fick de som ville dyka upp. Själv hängde jag mest m några jag lärt känna här på FL . Har lite kontakt m några även från mammagruppen, men de jag gick på kursen m innan minns jag inte ens hur de såg ut. Kan för övrigt berätta att vår föräldrakurs var riktigt kass, slöseri m tid. Förutom att man förstås förstod att det närmade sig så på det sättet var det bra. Den var på Barnmorskorna Västermalm, där jag även går nu.

Nu har även jag börjat boa. Blir stressad över allt vi ska hinna, precis som ni andra skrivit. Har köpt lite småkläder, napp och en liten nappflaska. Vill ju amma, men förbereder mig på att det kanske inte går denna gång heller och napp tycker jag är smidigt om de tar. Nu måste vi fixa lite i badrummet, köpa skötbord (hade aldrig ngt till sonen), ny säng till sonen, köpa pyjamas mm. Lite småsaker, men snart är det ju jul oxå och veckorna går snabbt. Måste bestämma oss för vagn oxå...På vardagarna tar sonen all tid, så då hinner vi inte mkt...

Vad köper ni innan? Vad har ni kvar att fixa?
  • Ninus

Vad spännande Haligh! Vi har oxå funderat på bärsele. Vill gärna höra sen vad du tycker,

Ska till MVC imorrn igen, ska komma ihåg den här gången att fråga om föräldragrupp, alternativt hur man väljer BVC.
    Vad trist Lady My att du inte kände att gruppen gav något. Tur man kan hitta likasinnade på annat håll när det inte stämmer. :)

Vi fixar som aldrig förr med huset nu. Bygger äntligen om en garderob i tvättstugan som H ska använda. Han har haft sina kläder i bäbbens rum tills nu, så nu kan vi fixa iordning där. :) Vi har beställt barnvagn och babyskydd och lite sånt, men inte velat köpa kläder än. Tills häromdagen, nu har vi jordens mysigaste overall att ta hem klimpen i från BB! Alldeles för stor säkert, jag ser redan nu framför mig personalens överseende leenden och kommentarerna "Ja, det är ju inte så lätt att veta..."
    Ni som har erfarenhet, vad behöver man i sin omedelbara närhet vid skötbordet? Vi fixar i tvättstugan så vi har vattenkranen precis bredvid. Blöjor förstås, babyolja, puder? Tvättlappar (vad är det egentligen och var köper man dem? Man kan väl inte använda frottélappar hela tiden?)? Kläder? Handdukar? Tvål? Man är ju så lost första gången... Skäms

• NyaMy

Ninus, smaken är som baken, men vi kör mest tvättlappar man köper i nödfall och alltid parfymfritt. Det är rätt mkt skumt i dem och jag är lite nojjig m sånt . Vi brukar köpa sådana fyrkantiga i papp som man blöter. I början luktar ju bajset typ filmjölk så det känns som att vatten o ev lite olja räcker långt. Vi sköljde ofta lillkillen direkt under kranen när han gjort ngt stort.
    Alla har olika smak vad gäller blöjor! Mannen föredrar Pampers därför kör vi dem, de är mjukast. Själv tycker jag alla är ok. Puder har vi aldrig använt, däremot Silonsalva när det blivit rött, är vattenavstötande. Bepanthen har vi haft när det blivit torrt.
    Frottelappar från Ikea är billiga och super att ha när det kräks överallt och till diverse annat. Bara att kasta i tvätten sen.
    Tvål använde vi inte i början, utan badolja el liknande. De blir inte så smutsiga de små, men kan däremot bli torra.
    Jag gillar Weledas produkter. Inte så mycket skumma saker i (Parabener, parfymer mm), men de är rätt dyra. Apoteket har börjat m ngn ny babyserie som verkar värd att spana in.

Måste tillägga att jag faktiskt hade några riktigt trevliga människor i min mammagrupp, som jag fortfarande har kontakt med. Däremot så hade jag redan fått kontakt med gänget här på FL, så det var dem jag prioriterade. Så inget ont om mammagruppen .

• NyaMy

Förresten, hur tänker ni andra med overall? Sonen kom i maj, så jag känner mig lost. Behöver man en vintervariant tro? Vi har beställt en i fleece nu, men vet inte om det kommer att räcka....

• Roszi

Det där med föräldragrupper. Jag trodde först att man började föräldragrupp redan på MVC, men här i stockholm verkar det vara först på BVC man går i föä grupp. Jag går på Prima liv (DS) och där är det också "bara" storföreläsningar, vilket det verkar vara även på Mama mia och hos andra i stan. Utöver det får man själv söka upp kurser på stan och betala själv. Vi har anmält oss till profylax och jag till amningskurs. Någon som också gjort det?

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?