• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • NyaMy

Golden, ang flaska tycker jag nr 1 är att undvika Bisfenol -A, men de har plockat bort de flaskorna på de flesta seriösa affärer. Sen tycker jag att om man ger ersättning istället för att amma så vill man inte att det ska gå på 5 sek utan att bebis ska få ligga och snutta ett tag. Vi körde Dr Brown's kolikflaskor sist, var supernöjda. Inte för att sonen hade kolik, utan just för att det tog lång tid att äta ur dem. Så de eller likvärdiga skulle jag säga.
    Ang napp så verkar det vara att prova sig fram. Ofta verkar de fastna vid de som de får först, så kanske köpa några som är lätta att få tag på?!

Jag hoppas att det börjar m att vattnet går denna gång, verkar så naturligt och coolt på ngt vis. Jag har hört att bara ca 15% startar så? Tycker det låter lite för jag har hört rätt många som det börjat för på det viset. Fast många har det bara droppat lite för först så jag tar risken att det kommer på vår madrass. Med tanke på hur jag svettas även utan plast så

Ikväll ska vi skriva lista på punkter för barnvakten som tar L när det är dags. Jag är jättestressad över det, även om det kommer bli någon av våra föräldrar (ni ser fortfarande nojjig fast sonen snart är 2 ). Ska bli skönt att tänka igenom allt i detalj så jag slipper ligga på förlossningen och tänka "vet de hur de ska göra vällingen nu". Sen ska vi tänka igenom BB-väskan igen så allt är med. Snart är jag redo för bebis

• NyaMy

Förresten, på tal om konstiga grav symptom, jag tycker allt smakar lite konstigt nu, beskare liksom. Fast det har bara varit så i ca 1v. Ngn annan som känner igen det?

• Golden Robot

LadyMy: Jag tycker att mitt smaksinne är väldigt opålitligt snarare. Sånt som jag kunde äta tidigare i graviditeten smakar inte alls som förut. Hade en fryspaj som gick ner även under min mer illamående period, men den smakar inte längre likadant som då (men de kanske bara gjort om receptet..?). Nu vill jag inte alls ha den (och sambon som köpt hem några så jag ska slippa stå och laga mat med foglossningen nu när jag är hemma på dagarna). Samma med avokadosushin som jag åt två dagar i veckan under en period - nu får jag nästan avsmak bara jag tänker på den...

Men jag är ju en månad efter dig också, så det där med beska kanske jag också kommer märka av senare..? Fast det är inget jag hört nåt om tidigare, mer än att man allmänt under graviditeten kan tycka att saker smakar annorlunda än tidigare.

• saltgurkan

Hej,
    började få väldigt ont i gamla kejsarsnittsärret igår och fick åka in till danderyd på koll... magen var det helt ok med, ingen fara alls! däremot så låg lilltjejen och först sög på tummen sen kom den åt moderkakan och försökte amma lite där innan den gav upp och tummen igen... hahahaaa som läkaren sa, med det sugbehovet redan i magen så får ni nog börja med napp ganska tidigt!! hon är pigg och sparkar mycket, vilket är ett bra tecken MEN idag när vi var på tillväxt ultraljudet så hade hon droppat och låg på - 19% ... vilket är ett ganska stort dropp från -2%, när sköterskan ser att jag blir lite uppgiven (var där själv också för att p var tvungen att åka till tallin på jobb och kommer hem på fredag) så säger hon "vi mäter om" och gör det, men "glädjemäter" (jag har ju varit med hundra gånger så jag vet hur det går till och ser att hon tar till lite extra) så hon får siffran - 7% bara för att jag skall vara lite lugnare... suck, nu är jag ju inte så orolig av mig eftersom hon är så pigg och olivia låg på - 40% och denna lilla tjej väger redan 300g MER än olivia när hon föddes, och flödet så bra ut och dessutom ska hon ju ligga kvar och jäsa ett tag till så det är lugnt, men tyckte det var lite oproffsigt.. men samtidigt ganska omtänksamt.

Så eftersom hon tydligen motionerar en hel del i magen så behöver hon nog lite extra kladdkaka fast eftersom p är i tallin och olivia är hos sin pappa överväger jag starkt att äta chips och dipp till middag...och cola Mmmmm.... och kladdkaka till efterätt det är inte så dumt med lite semester från familjen!

• Haligh
    ja gamla sängen, sambon såg nervös ut bara jag satt i den nya ifall vattnet skulle komma, haha Saltis: vad roligt att få se den lilla så, snutta redan i magen så himla gulligt! Det verkar som att tul inte är särskilt tillförlitliga, har hört flera vars bebisars uppskattade vikt inte stämt alls när de kommit ut, åt båda håll. Hoppas hon jäser till sig, mer kladdkaka behöver nog tösen Vägde Sigrid ikväll, 5kg! 1,5 kg upp sen födseln, inte illa va? 5 veckor imorgon blir hon. Vägde mig själv också, blä...fikar uppenbarligen för mycket, 1 kg MER än förra gången, usch trivs inte alls med min degiga kropp.
  • saltgurkan

Ladymy; känner ingen direkt skillnad..mer att jag kan bli sugen på något NU för att fem minuter senare inte alls vara det hahahaha så det blev inte chips och dipp till middag utan en halv kanna med smoothie på jodgubbar, blåbär, hallon, apelsin och lime såååå gott!! fast nu när jag tänker på det så vore ju chips inte så dumt... 

jag kollade på en sån där babynest också! men insåg att jag kan väl lika gärna rulla en eller två handdukar eller liknande i början för att se om hon eller vi ens gillar det, eller har jag missat poängen?.. för det är väl en sån där som man har i sängen med kant runt?

Ni som redan fått barn, vilket är det bästa ni har köpt och vad tycker ni vad det mest onödiga/värdelösa? ...nyfiken..

Och ammningsbh, varför måste de vara såå fula?? och varför måste de vara utan bygel, måste man ha fula hängiga tant bröst bara för att man ammar? inte för att jag är så intresserad av att se ut som viktoria silvstedt men jag vill inte ha små taxöron som sticker ut som små vårtor strax ovanför naveln som min mamma har heller...eller är de kanske mirakulöst snyggare och bättre när de väl kommer på? har inte orkat provat än..

• Ninus

Jag har nog inte heller märkt av ändrat smaksinne, däremot som Saltis skriver så får jag oxå jag får akuta cravings (oftast på glass) som sen går över 5 min senare.

Vi har köpt en Dr Brown´s nappflaska, har hört mycket bra om den. Ingen aning om vi kommer använda den i början, men det känns bra att ha hemma utifallatt.

Babynest väntar vi med, vi har ju en hårdlift i vagnen och tänkte prova med den i sängen om det skulle vara så, annars rullar nog vi oxå lite handdukar till ett mysigt bo! :)

Heja Sigrid som växer så bra! Bra jobbat Haligh! Och ta det lugnt med egna vikten tycker jag, det har bara gått 5 veckor! Tycker du var smal redan när vi sågs, men det är såklart hur man känner sig själv som spelar roll. Själv känner jag mig som en stånkande flodhäst nu, sperlar ingen roll hur mycket BM försöker intala mig att det är så en gravid kvinna ser ut! :)

Idag en vecka till beräknat datum! Och samma dag (10:e) har vi ny tid för TUL. Jag har oxå känslan av att det är väldigt osäkert det de räknar fram där. Och nu är det ju ändå slutspurt, finns ju ingen tid att rätta till nåt om de ser nåt "fel" nu. Men de kan väl se allmäntillståndet på bäbben oxå, det påverkar tydligen ställningstagandet till igångsättning eller inte sen (iaf för oss som gjort IVF, jag får gå max 1v över tiden, vet inte hur man resonerar i "vanliga" fall).

Roszi, jag förstår dig till 100%! Jag har ångest för att åka till min mammas 60-årsfest när bäbben kommer vara ca 3 veckor. Herregud, vi kommer ju inte ha lärt känna varandra än då! Bara tanken på att långväga släkt och mammas vänner (som är jättegulliga, men ändå) ska släpa iväg med honom och vi inte ha koll på vem han är hos, Brrrrr... Han kommer ju vara så liten och skör! Hittade en tråd som berörde det här, och jag kände verkligen igen mig, och han är inte ens född än!!! Tydligen många som känner ångest när andra vill (eller kräver som nån svärmor gjorde) få hålla och sen drar iväg och låter bäbisen gå från famn till famn. Otvättade händer, folk som rökt, det ska pussas och kladdas i ansiktet som om det var nån himla trofé. Usch, jag mår dåligt när jag tänker på det. Är jag knäpp? Mamma kan jag ju bara prata med så hon vet, men det känns som tabu att inte vilja visa upp sin bäbis för hela världen första veckorna. Jaja, vi får se om känslan sitter kvar när han kommit.

• Ela

Hej! Jag letade efter en tråd för dem i innerstan som fått barn i december/under vintern. Detta var det närmaste jag kunde komma och jag ser i TS att det inte bara är mars-föderskor som huserar här. Ni tycks vara ett trevligt gäng men det verkar som att ni känner varandra vid det här laget så hojta bara till om ni inte vill ha nykomlingar i tråden. Jag tar absolut inte illa upp.

Kort om mig själv så är jag 37 år och bor på Gärdet med man och tre barn (två flickor födda nov -07 respektive juni -09 och en pojke född dec -10).

Tänkte bara passa på att svara på ett par saker när jag ändå är här.  

Ninus - Du är absolut INTE konstig. Jag har aldrig gillat att vem som helst har hållit i mina barn när de har varit spädisar (och det har inte de heller ). Nu under vinterhalvåret är det extra viktigt eftersom det är RS-säsong så det är verkligen inte läge att skicka runt en liten plutt mellan en massa människor. Det är ju en ganska bra sak att "skylla på" om man inte vill säga rakt ut att man "helt enkelt" känner sig obekväm. Annars är mitt bästa tips att ha bebisen i bärsjal eller sele. Då är det svårt för folk att springa iväg med den.

Bärsjal är nog för övrigt min bästa grej under bebistiden. Inget av mina barn har varit särskilt förtjusta i att åka vagn innan de kan sitta upp så då är det underbart med bärsjal.

Heja heja alla gravida. Jag hade en hemsk foglossning under min sista graviditet så jag lider verkligen med er som har det jobbigt.

Så mycket bättre...
  • Haligh
    saltgurkan skrev 2011-02-03 00:16:53 följande:
    Ni som redan fått barn, vilket är det bästa ni har köpt och vad tycker ni vad det mest onödiga/värdelösa? ...nyfiken..

Och ammningsbh, varför måste de vara såå fula?? och varför måste de vara utan bygel, måste man ha fula hängiga tant bröst bara för att man ammar? inte för att jag är så intresserad av att se ut som viktoria silvstedt men jag vill inte ha små taxöron som sticker ut som små vårtor strax ovanför naveln som min mamma har heller...eller är de kanske mirakulöst snyggare och bättre när de väl kommer på? har inte orkat provat än..

bästa: bärselen; vi köpte en sån ergonomisk som man ha på ryggen när barnet blir för tungt för att bära framtill.
    Bärsjal är säkert lika bra! Sen måste jag säga att blöjhinken inte är dum, en sån man får gratis från Babyproffsen har vi, vi fnös åt den innan för det känns som en sån onödig grej, men vi bor dels utan hiss och har sopnedkast utanför huset då är det väldigt skönt att bli av med alla blöjor... Badbalja; vi tänkte att det går nog bra i diskhon typ, men nja...balja är bättre Sen var det tur att vi hade köpt några kläder i stl 50 (killen sprang ut sista dagarma) för nåt annat gick inte att ha första veckorna.

sämsta; vet inte, har inte köpt en massa grejor vi inte har använt faktiskt. Skicka ut mannen om nåt saknas när ni kommer hem

Ang amningsbehå; jag köpte ett par Carriwell innan- INTE vackra men lätta att tvätta (har en riktig kräkis så ofta efter amning säger det glurp så kommer det rätt i klykan..). Men mina boobs har antagit en fullkomligen gigantisk form och de var inte så stadiga, så jag köpte en på en på Details, de hade faktiskt en del rätt snygga. Nu har jag en röd med spets, känns nästan vulgo men den är mkt bättre INga bågar men stadig ändå (sägs att det är lättare att få mjölkstockning med bågar).
  • Haligh
    Ninus skrev 2011-02-03 09:42:16 följande:
    Roszi, jag förstår dig till 100%! Jag har ångest för att åka till min mammas 60-årsfest när bäbben kommer vara ca 3 veckor. Herregud, vi kommer ju inte ha lärt känna varandra än då! Bara tanken på att långväga släkt och mammas vänner (som är jättegulliga, men ändå) ska släpa iväg med honom och vi inte ha koll på vem han är hos, Brrrrr... Han kommer ju vara så liten och skör! Hittade en tråd som berörde det här, och jag kände verkligen igen mig, och han är inte ens född än!!! Tydligen många som känner ångest när andra vill (eller kräver som nån svärmor gjorde) få hålla och sen drar iväg och låter bäbisen gå från famn till famn. Otvättade händer, folk som rökt, det ska pussas och kladdas i ansiktet som om det var nån himla trofé. Usch, jag mår dåligt när jag tänker på det. Är jag knäpp? Mamma kan jag ju bara prata med så hon vet, men det känns som tabu att inte vilja visa upp sin bäbis för hela världen första veckorna. Jaja, vi får se om känslan sitter kvar när han kommit.
    SÄg till att du inte vill, strunta i om nån skulle bli stött! Kan säga att det där inte har hänt att folk bara lyft upp henne, men en kompis var där och pussade i ansiktet när hon var kanske en vecka (dessutom hade hon rökt) då sa jag till henne. De som har barn förstår att man inte är där och pillar på en nyfödd kändes det som!

Vi köpte handsprit och ställde på handfatet, och sa åt gästerna att gå och tvätta sig. Det är ju så mkt sjukdomar på vintern; kräksjuka och influensa och RS så skulle nån ifrågasätta så säg det. Och porta dagisungar om det går (det kunde inte jag, syrran kom med sina två när SIgrid bara var ett par dagar, men de fick inte så mkt som peta på henne). INTE kul att ha en snorig spädis som inte kan andas genom näsan!
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?