• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Ninus

Men stackars dig Golden!!! Haha, förlåt att jag skrattar, men du skriver så roligt om alla besvär ändå! Glad Det där med kuddberget känner jag igen. Åsså vaknar man alldeles svettig och härlig hundra gånger per natt och undrar varför. Jag har dessutom bäddat med sån där plastad frotté under lakanet ifall vattnet går på natten. Sängen andas inte bättre av det kan jag säga. Rynkar på näsan
    Förstår att man får njuta av att kunna sova länge, iom att det är första barnet. Inatt sov jag 10 timmar igen!Förvånad Visserligen med ett antal kisspauser, men jag somnar lika snabbt igen. Undrar om det inte närmar sig ändå. Bara sista veckan jag varit riktigt såhär trött.

Jag har oxå ett projekt per dag! Idah var det att köra till Liljeholmen för att luncha med en kompis. Men på vägen hem så bara råååkade jag svänga av mot Lilla Essingen, så nu står det Lux-semlor och väntar i kylen på att bli dessert ikväll. MUMS!!! Har ni aldrig provat dem så måste ni! To die for!!! Eller åtminstone to utmana sin foglossning for!Tungan ute

Jag har oxå funderat på det där med att bäbisen kanske är ledsen. Kanske inte att han försöker skrika (Gud vad läskigt om man faktiskt skulle höra nåt!!!), men att han kanske har ont i magen eller i huvudet, och så kan han inte förmedla det.Gråter Har även funderat på om det gör ont för bäbisen när man klipper navelsträngen. Hur långt är det liksom hans kropp, om ni förstår. Har han nerver i navelsträngen? Tur att man inte minns när man föds, det gör nog ganska ont. :) Knäppa tankar man har...

Fika tors eller fre någon? Samma ställe? :)

• Haligh

Idag har vi träffats tjejerna som gick på yoga i höstas, alla fick barn i december. Supertrevligt! Sigrid såg ut som en liten gödgris jämfört med de andra, så himla rund om kinderna och riktig persikohy. På fredag ska vi till BVC igen, tror nog hon passerat 5-kilosstrecket nu, en riktig liten tjockis är hon! Men det är så himla skönt att ha en bebis som går upp i vikt och äter ordentligt, mycket på en gång. I natt gick det drygt 5 timmar och åååh vad det var underbart! Kanske är det Minifom-dropparna? Lite lugnare var det allt i går kväll. Det är underhållande att läsa om era förehavanden nu snart är ju tiden inne så himla spännande!!! Och LadyMy; sådär kändes det för mig dagarna innan det satte fart! Håller tummarna för att du inte behöver gå över tiden den här gången

• Golden Robot
    Ninus skrev 2011-02-01 16:29:15 följande:

Men stackars dig Golden!!! Haha, förlåt att jag skrattar, men du skriver så roligt om alla besvär ändå! Glad Det där med kuddberget känner jag igen. Åsså vaknar man alldeles svettig och härlig hundra gånger per natt och undrar varför. Jag har dessutom bäddat med sån där plastad frotté under lakanet ifall vattnet går på natten. Sängen andas inte bättre av det kan jag säga. Rynkar på näsan
    Förstår att man får njuta av att kunna sova länge, iom att det är första barnet. Inatt sov jag 10 timmar igen!Förvånad Visserligen med ett antal kisspauser, men jag somnar lika snabbt igen. Undrar om det inte närmar sig ändå. Bara sista veckan jag varit riktigt såhär trött.

Jag har oxå ett projekt per dag! Idah var det att köra till Liljeholmen för att luncha med en kompis. Men på vägen hem så bara råååkade jag svänga av mot Lilla Essingen, så nu står det Lux-semlor och väntar i kylen på att bli dessert ikväll. MUMS!!! Har ni aldrig provat dem så måste ni! To die for!!! Eller åtminstone to utmana sin foglossning for!Tungan ute

Jag har oxå funderat på det där med att bäbisen kanske är ledsen. Kanske inte att han försöker skrika (Gud vad läskigt om man faktiskt skulle höra nåt!!!), men att han kanske har ont i magen eller i huvudet, och så kan han inte förmedla det.Gråter Har även funderat på om det gör ont för bäbisen när man klipper navelsträngen. Hur långt är det liksom hans kropp, om ni förstår. Har han nerver i navelsträngen? Tur att man inte minns när man föds, det gör nog ganska ont. :) Knäppa tankar man har...

Fika tors eller fre någon? Samma ställe? :)

Haha, ingen fara; jag skrattar själv åt att en så naturlig(?) sak som en graviditet kan göra en såhär. Jag kan bjussa på en annan härlig bild; när jag hasat mig in till sjukgymnasten - notera f ö att man måste ha sånadär blå plastskoskydd på fötterna också, och tänk hur det ser ut när dessa ska på en morgon man knappt får på sig sina strumpor - och lyckats slå mig ner på en stol, med byxorna vid knäna, ett blå-svart blåmärke på ena vinterbleka låret efter förra omgångens akupunktur (som visst råkade ta precis i ett blodkärl), tröjan runt ekvatorn, trosorna på halva rumpan, så ska nålarna i. Två på insidan om vardera lår, fyra i korsryggen - och i dag slog vi även till på en i svanskotan! Vet ni hur långt ner svanskotan sitter?! Ja, just det - försök sätta en nål där ni :) Sen ska nålarna snurras med jämna mellanrum också. Snacka om att jag inte kommer behöva känna mig särskilt blyg sen vid förlossningen; jag övar ju blottning hos sjukgymnasten två gånger i veckan :P

Apropå semla *mums* (Tösses går heller inte av för hackor - jag fick ett stämpelkort som jag hittills bara har en stämpel på dock) så var vi hos barnmorskan igår. Den blivande modern har bara gått upp 700 g på tre veckor, men hoppsan vad bebisen verkade ha vuxit. "Den fyller ut magen fint" som barnmorskan sa... Hon tyckte nog inte att semlor var nån vidare idé; åtminstone inte varje dag som jag har ätiti semla sedan förra tisdagen... Men vad gör man?! Alla vill ju bjuda en på semlor nu när man är så rund och go' ;) I fredags t ex, kom min kära sambo hem med två semlor till mig från min chef! Man blir ju inte lite rörd... I helgen hade vi dessutom lite svärföräldrar här, och bjöd på, just det, semlor! Igår kom min bästa vän förbi på frukost/fika, och vad har hon med sig?! Jo, semlor! Kanske inte för inte som bebisen är beräknad till just fettisdagen :P

Vad lustigt att flera funderat på det där med om bebisen kan vara ledsen och skrika eller gråta i magen. Jag kom fram till att den nog inte behöver signalera så mycket eftersom den har alla behov tillgodosedda "runt hörnet" liksom. Det är ju det som oroar mig efter förlossningen; då ska man ha koll på att den är torr, mätt, inte för varm, inte för kall, andas o s v. Nu går det ju liksom av sig själv, utan att jag behöver göra nåt :) Men angående just luft så pratade min mamma nåt om pruttar. Jag tycker att det inte heller borde gå, eftersom det ju krävs luft även för det... Men Sigrid är ju ute och andas luft i alla fall, så där borde det ju kunna bli lite luft i magen. Stackars liten... Håller tummarna för att Minifomen hjälper - och det verkar ju nästan så :)

Herreg*d, varför envisas jag med att skriva så långt. Jag orkar ju inte själv läsa så här långa inlägg....
  • NyaMy

Puh, ja det där kuddberget ja....hade förträngt det sen sist. Ngn annan som får ont i höften ni ligger på? Hade även förträngt svettningarna, är det hormoner tro? Minns att det för mig var ännu värre efter förlossningen. Kunde vakna helt dyblöt. Jag brukar be mannen gå upp och öppna fönstret mitt i natten i ren panik för det känns som jag inte kan andas. Stackarn, han får ligga och frysa . Ninus, haha, plastad frotté, förstår inte hur du klarar det. Men det är ju ändå ngt man kan ha det till. Vi köpte det när vi skulle få sonen, men jag fattade faktiskt aldrig vad han skulle ha det till. Man fick inte bädda m det under huvudet och det var ju där risken för översvämning var som störst. Kom det kiss o bajs utanför så var det ju sällan så mkt så att det gick igenom lakanet. 
    Förresten, har ngn investerat i ett baby-nest? En sån liten madrass för bebis m kanter runt? Vi köpte det sist, men sonen hatade det. Hoppas på att nästa barn kommer vara av annan åsikt för det verkar smart.
    Kan inte ses på fre, ev to, men just nu känns det som jag får ta dagen som den kommer....
    Åh, vill oxå ha semlor! 

• Roszi

Vi köpte ett babynest och är supernöjd. Perfekt till en liten pyttis, blir liksom mer ombonat.

Tyvärr blir det ingen fika för mig även om jag också längtar efter en semla.. Känns som att jag behöver komma mer in i matchen först och så känns han så liten och känslig att dra i väg till ett fik med. Fast det är kanske mest jag som är nojjig.  I tisdags var första turen jag och killen gjorde på tu man hand, åkte buss och tunnelbana till BVC. Vägen dit sov han men när vi skulle åka hem  började han skrika hysteriskt  blev lite fundersam på hur jag skulle göra. Liksom lite kallt att börja amma på gatan, men han somnade efter några minuter och sov hela vägen hem, tur! Lillkillen har tyvärr drabbats av ont i magen. I dag har han skrikit till och  ifrån mellan kl 04-12. Nu har sambon skickats iväg på uppdrag att köpa droppar och hoppas att det skall hjälpa..

• Golden Robot

Jag har funderat på det där med babynest, men kan absolut inte bestämma mig... Känns så onödigt att köpa en massa som jag inte vet om det är nåt vi kommer att ha användning för. Hoppas att bebben ska vara supernöjd med spjälisen, men tänker även att ett babynest i spjälsängen kan göra den mer ombonad för en bebis, och därmed kanske lättare att få bebisen att sova i spjälisen..? I helgen säger världens sötaste blivande far: "Ska vi inte ha en moseskorg?" Så kan man lättare ta en sovande bebis med sig runt i lägenheten på dagarna - om man får den att sova... Vårt sovrum - där vi tänkte ha spjälisen - ligger nämligen i ena änden av lägenheten, medan vardagsrummet och köket - där man normalt är när man är vaken - ligger i helt andra änden. Har dock fått en gammal mjuklift som vi tänkte kunde användas både i vagnen och som extrasäng här hemma, så man kanske ska avvakta med köp av babynest eller moseskorg tills man vet mer vad man vill ha. Blir det en skrikbebis kommer jag nog vilja ha nån såndär vagga som man hänger upp istället, typ babyro. Jag har ju dessutom skaffat bärsjal (en sån man inte behöver knyta). Oj, den måste jag komma ihåg att packa i BB-väskan :)

Min mamma tycker visst att vi ska ha sånt där plastat lakan, och har köpt det till bebisen. Precis som Ninus tänkte jag faktiskt lägga det på min sida av sängen när det börjar närma sig. Känns inte så kul om det skulle komma en massa fostervatten i nya bäddmadrassen... Och svettas gör jag ju ändå bland alla mina kuddar, haha!

Jag känner att jag börjar boa för fullt nu. Ska ju jobba hemma då jag inte klarar att ta mig till jobbet längre, men här hemma finns ju en massa saker att fixa med som lockar och drar... Idag har jag plockat isär mjukliften i typ molekyler för att kunna tvätta den innan bebisen kommer, och så började jag pilla med klädseln till sittdelen till den begagnade vagnen vi köpte (och som bebisen alltså inte lär använda det första halvåret) och i detta nu hänger hela sittdelsklädseln på torkställningen i badrummet och droppar *hoppsan*

• Golden Robot
    LadyMy skrev 2011-01-09 20:29:57 följande:
    Vi har köpt nappflaska o ersättning denna gång (m tanke på vår historia). Förra gången köpte vi Nan på Apoteket efter att ha velat fram o tillbaka, ska vi, ska vi inte...... Denna gång kommer nog beslutet gå snabbare att ta och då vill jag ge Hipp istället, så då köpte vi det nu när det fanns inne på affären. Tycker man att det känns skönt att ha det hemma så tycker jag att man ska köpa, men jag tror att de flesta funderar både en och två ggr innan de bestämmer sig för att ge ersättning första gången. Vi köpte även nappflaska på Apoteket sist, men denna g köpte jag en som jag gillar bättre när jag hittade det. 
    ..och apropå boa: LadyMy, du skrev att du hade köpt en nappflaska som du gillade bättre den här gången. Jag hoppas ju att amningen ska funka men skulle den inte göra det så tänkte jag att man kanske ska ha en flaska, men jag hade aaaldrig kunnat ana att det var en sådan djungel Förvånad Har du tips? Om man hamnar där känns det inte som att man orkar tröska igenom flaskdjungeln...

Har för mig att du hade skaffat napp också..? Får man prova sig fram, eller finns det nån som är "bättre" att satsa på?
  • Haligh

Hade sånt plastlakan sista tiden, och visst gick vattnet mitt i natten nu vaknar jag så himla lätt så jag kände liksom hur det knäppte till och hann upp. Sen kom det ingen störtflod utan sipprade i flera timmar...räckte inte med vanliga bindor kan jag säga Huvudet som låg som en propp! Nu ska vi strax iväg på första föräldragruppsträffen på BVC!

• Golden Robot
    Haligh skrev 2011-02-02 17:12:55 följande:
    Hade sånt plastlakan sista tiden, och visst gick vattnet mitt i natten nu vaknar jag så himla lätt så jag kände liksom hur det knäppte till och hann upp. Sen kom det ingen störtflod utan sipprade i flera timmar...räckte inte med vanliga bindor kan jag säga Huvudet som låg som en propp! Nu ska vi strax iväg på första föräldragruppsträffen på BVC!
    ..och så låg ju du i den "gamla" sängen dessutom ;)

Spännande med föräldragruppsträff :) Vi pratade lite om BVC med vår barnmorska i måndags, och hon tyckte vi kunde lista oss hos Mama Mias "nya" BVC med familjeläkare och allt. Nån som kommit i kontakt med dem? (De öppnade förvisso nyss.)
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?