• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • NyaMy
    Hej tjejer!
    Nu är vårt lilla pyre här! En dag tidigt och en snabb förlossning. Tänk vilken skillnad mot när Ludvig kom! 
    Jag kände första värkarna vid 01.00. Kl 08 fredag morgon åkte vi till Danderyd efter att Ludvigs farmor kommit över....och tur var det!
    Öppen 4 cm, tapp utplånad. Sedan gick det undan! Fick epidural kl 11 trots att jag var öppen 9 cm (de tyckte huvudet stod så högt fortfarande). Lillens hjärta gick ned lite väl mkt (hade mastodont-värkar precis som med Ludvig), så de bestämde att de skulle försöka få ut honom. De fick hjälpa till att "dra" ut honom samtidigt som jag krystade för liv och fosterland. De bestämde att de ville ha ut honom 11.50 och sedan tog det 18 min alltså . Sprack ingenting!  
    Vi kom hem igår och idag mår jag så bra så att vi redan klarat av en liten solskenspromenad som 2-barns familj.
    Ludvig är lite svartis och avvaktande, märks att han har det lite tufft stackarn .
    Amningen är redan på väg utför verkar det som, så jag är beredd att bryta. Vi har redan börjat varva med ersättning. 4 amningar tog det innan bröstvårtorna var helt såriga. Jag tror helt enkelt att min hud är så tunn så att den inte klarar av trycket (?), den spricker liksom direkt. Jag har fått tabletter utskrivna så vi tar det dag för dag nu, glad om han kan få några få av de viktiga dropparna i början. Knasiga är att jag har massa mjölk, men inte kan få ut den. Va avis jag är på er som kan amma smärtfritt! 
  • Haligh

Åh GRATTIS LillaMy!!! Vilken fantastisk förlossning du verkar ha haft! Härligt att höra att du mår så bra så tidigt också!! Och lycka till med amning om du bestämmer dig för att fortsätta, men känn det inte som ett misslyckande ifall det inte blir så!

• Golden Robot

Ååh, stort grattis LadyMy! Låter ju som en helt annan förlossning än den tidigare. Håller tummar och tår för att du ska kunna amma om du bestämmer dig för att fortsätta.

Jag vet att vissa är emot det, men det finns ju såna "nappar" som man kan sätta på bröstvårtorna om de är såriga. Hjälpte en av mina bästa vänner som sååå gärna ville amma, men hade jätteont! Hon satt och grät och spände sig under amningarna (varannan timme) men till slut skaffade hon de där napparna - trots avrådan från de flesta "kunniga" - och använde dem i säkert två-tre månader i alla fall, och ammade sedan ett helt år. Fast jag antar att du redan har provat allt..?

• Ninus

Grattis LadyMy!!!!!!! Jäklar vad det gick undan! Och vad skönt att du mår så bra redan! Jag tror jag tar och beställer en sån förlossning jag oxå. :)
    Vad tråkigt att det inte verkar funka med amningen eftersom det är det du vill, men se det inte som ett misslyckande. Denna himla amningshysteri alltså, man kan ju inte bara vrida ur brösten om det verkligen inte funkar. Grrr, mår bäbisen bra ändå så ska man ju vara glad att man har ett friskt barn! Haha, lite påverkad av Solsidan från igår om nån såg det. :)
    Hoppas Ludvig kan ta till sig lillbrorsan snart, tänk vilken omställning för honom oxå! Tror det kommer gå jättebra. :)

Själv hasar jag omkring här hemma och läääängtar efter tecken på start. But no... Börjar bli riktigt uttråkad nu. Har en hög hyrfilmer ligger och väntar och ett par böcker, så jag får sysselsätta mig med det. Inte helt fel iofs. :)

• Roszi

Ett stort grattis LadyMy, vad skönt att det gick så bra och tänk arr ni redan varit på promenad, härligt! Jag har köpt plastkåpor till mina bröstvårtor, ett av mina bröst blev sårigt direkt. Lite jobbigt att sätta på innan man blir van när man har en liten som vill ha mat på en gång, men fungerar rätt bra. Jag har också köpt en bra bröstvårtsalva-purelan tillverk.medela. Kanske ngt för dig att  testa?!

Golden Robot-Calman hittar du hos t ex babyproffsen,( Karlbergs v  har) bigbaby etc, Det är medela som tillverkar. Du måste köpa rätt napp till bara, man kan nämligen byta till vanlig.

Vår kille har ont i magen och i lördags var jag på babyproffsen och rådgjorde om DR Brown flaska och deras råd är att antingen köra Dr brown el calma ej blanda teknik.Så om det visar sig att lillkillen fortsätter ha ont i magen så är det bättre att byta och även pumpa istället för att amma och ge i Dr Brown. Hoppas dock att slippa byta, hoppas att miniform dropparna som införskaffats skall hjälpa. Hu vad hemskt det är att se sin lille älskling ha så ont i magen, tycker dock att det verkar bli bättre. Håll tummarna..

• Haligh

Roszi; min tjej har också magknip, på kvällarna. Det mullrar i magen och så storgråt! Minifom en vecka nu, lite bättre kanske. Hjärtskärande! Vi har varit på jobbet och visat upp oss idag! Jättekul att träffa alla, Sigrid sov sig genom hela besöket...

• NyaMy

Tack alla och även tack för alla bra tankar kring amning! Jag testade vårtskydd sist m sonen, men ska nog pröva det igen nu. Antar att det redan var en infektion när jag testade dem sist och då var det som att sonen inte fick ngt när han sög genom dem. Är ju inte alls säkert att det blir samma nu....
    Var på läkarbesök och hörseltest på Danderyd idag. Allt gick jättebra. Lillkillen hade tappat lite i vikt, 5%, men det är tydligen normalt. Nu väger han under 3 kg plutten. De reagerade på att jag hade så mkt mjölk redan, var helt blöt om tröjan när jag kom dit och lillkillen hann knappt svälja när jag ammade inne hos BM. Ni som har lyckats m amningen, hur länge tar det innan det lägger sig och slutar rinna så mkt? Nu ser jag ut som Dolly Parton och brösten är stenhårda (inte skönt när det spänner i såren kan jag lova). Kan inte fatta folk som betalar pengar för att se ut så här .

Har inte testat Calma, men de verkar ju bra. Vi köpte Dr Brown till sonen och gillade dem så det blev aldrig att pröva runt. Vi köpte även en NUK denna gång, men det rinner för snabbt ur den tycker vi, så den skulle jag inte rek till en spädis.

Ninus, håll ut, snart är det din tur! Njut av lugnet så länge och samla kraft! 

• Haligh
    LadyMy skrev 2011-02-07 16:09:52 följande:
    Tack alla och även tack för alla bra tankar kring amning! Jag testade vårtskydd sist m sonen, men ska nog pröva det igen nu. Antar att det redan var en infektion när jag testade dem sist och då var det som att sonen inte fick ngt när han sög genom dem. Är ju inte alls säkert att det blir samma nu....
    Var på läkarbesök och hörseltest på Danderyd idag. Allt gick jättebra. Lillkillen hade tappat lite i vikt, 5%, men det är tydligen normalt. Nu väger han under 3 kg plutten. De reagerade på att jag hade så mkt mjölk redan, var helt blöt om tröjan när jag kom dit och lillkillen hann knappt svälja när jag ammade inne hos BM. Ni som har lyckats m amningen, hur länge tar det innan det lägger sig och slutar rinna så mkt? Nu ser jag ut som Dolly Parton och brösten är stenhårda (inte skönt när det spänner i såren kan jag lova). Kan inte fatta folk som betalar pengar för att se ut så här .

Har inte testat Calma, men de verkar ju bra. Vi köpte Dr Brown till sonen och gillade dem så det blev aldrig att pröva runt. Vi köpte även en NUK denna gång, men det rinner för snabbt ur den tycker vi, så den skulle jag inte rek till en spädis.

Ninus, håll ut, snart är det din tur! Njut av lugnet så länge och samla kraft! 
    Väl jättebra att du har mkt mjölk, då blir det säkert bra med amningen! Är det för att han suger snett som det blir sår? Min systers första låg och drog snett så bröstvårtan nästan lossnade (kändes det som) minns jag, men det borde bm kunna hjälpa till med antar jag!

Mina blev inte så mkt större när mjölken rann till, jag var osäker på om deb hade gjort det utan det var när vi var upp till BB efter ett par dagar som de sa det. Men sen efter nå´n vecka så blev de helt enorma men faktiskt bara så där hårda ett par gånger, så att det gör ont. Ändå verkar det finnas hur mkt mat som helst i dem, det rinner som tusan bredvid när dottern äter, haklapp är ett måste, sen kräks hon mkt nú också...Skippade inläggen en natt för de var ju ändå inte blöta, men tydligen funkar de som att stän´ga av kranen, för jag vaknade då att jag var helt blöt. Men jag har inte heller varit med om att det jag inte ammar rinner.
  • saltgurkan

Grattis LadyMy!!!!!
    Tänk nu är du tvåbarns mamma, det är en otrolig prestation bara det, jag tycker du är helt fantastisk!!

Sist när jag fick olivia så fick jag också ENORMA bröst och mjölken rann till ganska snabbt och det kom VÄLDIGT mycket, det var till och med så att det bokstavligen sprutade ur brösten som fontäner och jag fick ligga med inkontinensskydd i sjukhus sängen som de fick byta med jämna mellanrum... men det brukar stabilisera sig ganska fort (eller som sagt två veckors regeln.. det är nästan alltid förjävligt första tvåveckorna innan det vänder, tror det tog en vecka ungefär innan det var "typ ok" och sen en vecka jobbigt men mycket bättre) kommer ihåg att jag tyckte det var skönt att duscha varmt och länge på brösten...min bm sa att om du har mycket mjölk kan du varva med flaska ganska omgående, dels för att låta både brösten vila lite och för att kunna få lite avlastning, fast det var tydligen inget som bm "får" säga eftersom man avråder från det är för att man vill att mjölkproduktionen skall hinna komma igång ordentligt.. men det verkar den ju uppenbart ha gjort för dig  

Jag själv har haft fullt upp med att boa klart här hemma.. vi målar, städar, putsar fönster mm och pysslar in i det sista. Jag tycker det är ganska skönt att hålla mig sysselsatt för att slippa oroa mig för operationen och vad som komma skall och dessutom inte gå och längta och vänta ihjäl mig... 
    Träffade bm igår och trodde vi skulle gå igenom allt, skriva sammanfattning, förlossningsbrev, välja barnavårdscentral mm som man tydligen skall göra i v 37 men det var bara "hej, blodtryck och mäta mage och hejdå!" jag var där i max 5 min, blev lite förvånad. Har ni andra haft detta samtal och när i såfall? 
    Fick däremot träffa läkaren idag, han är helt underbar! vi gick igenom exakt steg för steg vad som kommer att hända och vi pratade till och med om vad vi skulle lyssna på för typ av musik under operationen hahaha 

Nu skall jag vanka mig ner på stan en stund och fika med en kompis... kladdkaka idag kanske?

• Ninus

Vi pratade om förlossningen för 2 veckor sedan, alltså i v38. Sammanfattade graviditeten också, men jag hade inte så mycket att säga om varken det ena eller det andra. Har nog varit väldigt förskonad från krämpor, och har inga direkta önskemål inför förlossningen, förutom gärna epidural om det finns tid. Känns som att vi tar det som det kommer. Vi har fått väldigt stort förtroende för personalen genom hela vår resa så vi litar på att de föreslår det som passar när vi väl är där.

Här "boas" det oxå in i det sista! Igår och idag har jag roat mig med att skura duschväggarna i bägge badrummen fria från kalkavlagringar. Väldigt nödvändigt såhär 2 dagar innan beräknad nedkomst...Skäms Men det känns som nåt väldigt djupt primitivt som pushar på att fixa och ordna innan bäbben kommer. Glad Men fasen vad sakta det går med magen ivägen! Stånk och stön och inte kan jag sitta på huk heller för att nå ända ner till golvet. Har fått bli modell fällkniv iförd endast trosor och t-shirt (som dessutom såklart glider upp ovanför magen), högröd i ansiktet och svettig. Fick en glimt av mig själv i spegeln och undrade på allvar om jag börjar bli knäpp.
    Som belöning sitter jag iaf här nu med en skål nyrullade chokladbollar och njuter!
    Snart, snart kanske vårt efterlängtade lilla pyre vill komma ut!Hjärta

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?