• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • saltgurkan

Roszi, jag förstår dig till 100%! Jag har ångest för att åka till min mammas 60-årsfest när bäbben kommer vara ca 3 veckor. Herregud, vi kommer ju inte ha lärt känna varandra än då! Bara tanken på att långväga släkt och mammas vänner (som är jättegulliga, men ändå) ska släpa iväg med honom och vi inte ha koll på vem han är hos, Brrrrr... Han kommer ju vara så liten och skör! Hittade en tråd som berörde det här, och jag kände verkligen igen mig, och han är inte ens född än!!! Tydligen många som känner ångest när andra vill (eller kräver som nån svärmor gjorde) få hålla och sen drar iväg och låter bäbisen gå från famn till famn. Otvättade händer, folk som rökt, det ska pussas och kladdas i ansiktet som om det var nån himla trofé. Usch, jag mår dåligt när jag tänker på det. Är jag knäpp? Mamma kan jag ju bara prata med så hon vet, men det känns som tabu att inte vilja visa upp sin bäbis för hela världen första veckorna. Jaja, vi får se om känslan sitter kvar när han kommit.
    Jag förstår också precis! Jag funderade ju till och med på att byta till bb-stockholm bara för att där FÅR man inte ta emot besök för att jag inte vill ha halva släkten där hon skall gå från famn till famn.., trots att jag har en av landets bästa läkare som skall operera mig... har också lite ångest för det där men som väldig "tur i oturen" att vi får barn mitt i förskylnings- och RS-tider mm så det kan man verkligen skylla på eftersom små barn är så känsliga, det kommer i alla fall jag upprepa som ett mantra för ALLA!! 

Apropå konstiga drömmar; i natt drömde jag att jag låg på operationsbordet och att det var JÄTTEVIKTIGT att bebisen skulle komma och ligga på min mage först för att hon skulle få min lukt, för om de skulle ge henne till någon annan så hon fick fel lukt så skulle jag inte vilja ha henne hahahahaha man får väldigt djuriska instinkter och drömmar nu i slutet! 

20 dagar kvar!! 
  • saltgurkan
    Ela skrev 2011-02-03 10:17:07 följande:

Hej! Jag letade efter en tråd för dem i innerstan som fått barn i december/under vintern. Detta var det närmaste jag kunde komma och jag ser i TS att det inte bara är mars-föderskor som huserar här. Ni tycks vara ett trevligt gäng men det verkar som att ni känner varandra vid det här laget så hojta bara till om ni inte vill ha nykomlingar i tråden. Jag tar absolut inte illa upp.

Välkommen!!
    självklart är alla välkomna, oavsett hur många barn eller inte man har, ålder och var man bor!
    Vi har träffats några stycken ett par gånger, men du är mer än välkommen att hänga med! Vi är två stycken som bor i närheten av dig och resten är utspridda över stockholm...

Jag hoppas vi skall ses snart igen, och då hoppas jag att du kan hänga med!
  • Ninus

Vad skönt att ni känner liknande om allt "kladdande" på bäbben. :) Skylla på virus är ju jättebra! Likaså bärsele eller sjal.

Apropå amnings-bh, jag har köpt ett par st på H&M som faktiskt är helt ok. De ser ju iofs mer ut som sport-bh:ar än vanliga men ger helt ok form, utan bygel. Det enda är att har man en tajtare t-shirt eller nåt så syns det igenom att mittendelen på bh:n är ETT lager tyg, och resten TVÅ, man fäller ju liksom ner mittenstycket sen. Så det blir som en tygkant runt bröstvårtan som syns. Haha, ja ni kanske förstår. Min förhoppning är att när jag har såna där amningskupor i sen så kommer kanten inte synas. Vi får se. :) Röd spets låter ju sjysst annars Haligh! :)

Välkommen Ela!

• saltgurkan

jag såg bara en på twilfit i sturegallerian, ska kolla runt lite om jag hittar något bättre, fått tips om lindex hade tydligen okej....och att de tydligen skall vara just bättre på än man tror! Men hur ska man veta vilken storlek man skall köpa, hur har ni gjort? för de blir ju gigantiska när mjölken rinner till för att senare gå ner till ungefär samma storlek som innan, eller hur det nu var.... jag tror jag sett en typ av amnings linne någonstans som var som ett vanligt linne men förstärkt vid bysten (som en sport-bh ungefär) fast man kunde haka av axelbanden som på en amnings-bh , som jag tyckte verkade smart just första dagarna och på sjukhuset mm, fast nu har jag ingen aning om var och kan inte hitta det, har ni sett det?

ett annat tips från en kompis till mig som precis fått barn är att tubtoppar och skjorta är oslagbart när man ammar, det tyckte jag verkade ganska praktiskt, går snabbt och ändå lite påklädd istället för att behöva dra upp hela tröjan..jag hatar nämligen att ha magen bar! 

Nä nu skall jag nog ta och hasa mig iväg till 7-11 och köpa chips och dipp...

• NyaMy

Ela, välkommen! Jag bor i Vasastan och har en liten son som fyller 2 i maj.

Ninus, jag säger som de andra, helt normalt! Be alla sprita, dagisbarn att hålla avstånd och ta inte emot besök i början alls om det inte känns bra. Jag har kompisar som redan innan sagt till alla att de vill ha besök den första tiden (inte ens av föräldrar). Man måste göra som man själv känner!

Ang RS, hörde att det inte är ett extremt RS år (tydligen vartannat) + att det tydligen är på väg bort snart från min BM.  

På tal om sjukdomar så går det magsjuka på sonens dagis så vi har hållt honom hemma 2 dgr. Vill inte riskera ngt nu! Ev får han gå imorgon om de inte har fler som blivit sjuka idag. Jättegullig personal som ringt oss fler ggr och berättat status eftersom de vet läget.

...och på tal om amnings-bh; jag som inte ens tror att jag kommer kunna amma har köpt 2 st rätt dyra. Som att det skulle gå bättre då . Mina bröst växte från 70C till E nu under grav, så jag var ändå tvungen att köpa ngt. Tänkte att antingen kommer jag inte kunna och då går de ju tillbaka snabbt el så går det och då kan jag ju lika ha som jag kan amma i. Köpte Hot Milk, det var de enda jag tyckte var både sköna och lite roligare. Röd spets låter ju inte helt fel heller! Om amningen funkar ska jag lyxa till det m en Agent Provocateur bara för att fira .

• Ela

Tack Saltgurkan och Ninus!

Angående amnings-BH har jag använt Apotekets "nät-BH:ar" de första dygnen när brösten har varit som störst. De är ju ganska töjbara och är även sköna att sova i (jag har sovit med BH under hela tiden jag har ammat).

Den här vändan har jag haft sådan tur att jag utöver de amningstoppar jag haft sedan tidigare har fått låna fler av både syrran och en kompis så jag har riktigt många. Så skönt att ha lite att byta med.

Saltgurkan - Ska du göra kejsarsnitt? Det blev kejsarsnitt (akut men inte så dramatiskt) för mig med första barnet. En väldigt bra upplevelse och det gick jättebra att återhämta sig efteråt.

Så mycket bättre...
  • Ela

Tack för välkomnandet till LadyMy med. Mitt inlägg tog lite tid att skriva då jag var tvungen att byta en blöja på lilkillen så ditt inlägg hann emellan.

Så mycket bättre...
  • Roszi

Välkommen Ela! Jag bor i Ekhagen (Norra Djurgården). Flyttade ut från stan till "landet" för två år sedan och det var hälsofrämjande, började jogga och ser fram emot att ta upp joggandet, nu när den efterlängtade rörligheten återkommit, skall bara  "läka" klart från förlossningen och sedan hoppas jag att det snart blir lite vår!!!! 

Tack för all suport med att inte dra ut lillkillen och kloka ord om handsprit, träffa andre etc. Jag hörde också på BB att det tack och lov inte är RS år, men man vill ju ändå undvika alla sjukdomar i början. Ja dagisbarn är jag också skeptisk till, de kan ju vara smittbärare även om de inte är sjuka. Jobbigt att ha en spädis och dagisbarn...

Bäst inköpta för mig!

Amningsbh-Är glad för att jag köpt många amningsbhar, de blir blöta och äckliga fort så jag vill byta ofta.
    Amningsinlägg -ett måste, likaså skydd till bröstvårtorna. Blev sår direkt på ena bröstet.
    calma flaska- trodde att jag skulle amma fulltid men så blev det inte. Med en calma måste babyn ha samma teknink som vid amning. Kanske liknande som dr Brown (aldrig hört om).
    56 kläder-killen avskyr att byta kläder så är glad åt att ha lite förstora, egentligen är 50 perfekt. Gillar hela bodysar med stort hål för huvudet och knäppning i grenen som underlättar blöjbyte.
    Barnvagnen-teotonia spirit- lättkörd, 3 stora hjul, liten och smidig.
    Baby nest- spjälsängen är inte upppackad ens. När vi såg hur liten killen är kändes sängen för stor. Inledningsvis har vi haft babynest i hårdliften, vilket varit ombonat och bra. Hårdliften har vi haft i dubbelsängen på nätterna och där vi är på dagarna. Nu vill dock killen inte sova i den så gärna längre utan vill sova nära mig. Jag gillar inte det riktigt på natten, men då har babynest underlättat. Nu ligger han på den och jag kan ligga nära honom ändå.Fast man kan säkert göra det ombonat med handukar etc också.

Ladymy & Ninus, stort lycka till, snart är det dags!

• Golden Robot

Välkommen Ela! Roligt att det fortfarande hittar fler till "vår" tråd :)

Roszi: Calma-flaskan? Var hittar man den? För jag hoppas att amningen ska fungera, men vill också kunna kombinera med flaska i så fall när det kniper. Skulle amningen inte funka får jag kika på Dr Brown, som dock inte verkar försöka efterlikna amningen på nåt sätt, men å andra sidan bra ur kolikhänseende.

Ela: Var hittade du den där nätbehån från Apoteket som du skrev om? Måste den beställas? 

Jag har hittills bara köpt en ap-billig (halva reapriset) enooorm, men i övrigt helt OK amningsbehå på Lindex, och tänkte att funkar amningen så får pappan springa till närmaste Lindex och köpa fler då - det är trots reafyndet en av deras basvarianter så den lär ju finnas att få tag på, och då vet man kanske vad man ska ha för storlek i relation till den man redan har. Angående byglar är det väl så att man framförllt i början ska unvika byglar just med tanke på mjölkstockning? Den jag köpt är ganska stadig under och känns/ser ut lite som en bygelbehå. Har dock läst nåt om den där nätbehån från Apoteket som man ska kunna ha på nätterna, och förstått att den är väldigt skön, och det vore ju skönt att ha nåt att varva med redan i början.Tänkte visserligen försöka komma förbi nåt H&M och införskaffa sånt där amningslinne som jag sett att de har. Lindex har också men deras passade inte nåt vidare på mig. Har inte sett nån annanstans, men är ju inte särskilt rörlig numera...

Och Haligh: nio månader upp - nio månader ner, säger man väl..? Håller med Ninus om att du såg så smärt och smal ut när vi sågs; hade inte kunnat gissa att du fött barn 2,5 vecka tidigare, men jag förstår att det som spelar roll är hur det känns... Men man får nog försöka tänka att förändringen tog nio månader :)

• Ela

Tack Roszi och Golden Robot!

Golden Robot - Det är den här BH:n: http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=BH Jag tror att den finns på de flesta större Apotek (men man kanske måste fråga efter den) men annars finns den uppenbarligen att beställa på nätet.

Gaah! Idag har vi haft en ganska jobbig dag. Både maken och jag har varit väldigt trötta. Han tar hand om mellantjejen om nätterna - hon har fortfarande en del uppvak och vaknar tidigt om morgonen. Jag tar ju lillkillen om nätterna eftersom jag ammar och även om det egentligen är för tidigt att säga så känns det som att han är lika skruttig på att sova som sina systrar (om det fanns någon rättvisa i den här världen skulle det faktiskt vara vår tur att få en sovbebis ). Så vi är ganska slut båda två och då tär det att ha tre små att ta hand om. Fast samtidigt har vi haft några riktiga guldkorn till ögonblick under dagen också. Det är verkligen konstigt att det kan pendla så under en och samma dag.

Och kroppen ja. Efter första barnet tyckte jag att det gick hyfsat snabbt att komma i form igen. Efter denna vända undrar jag om magen någonsin kommer att se normal ut igen och det känns lite jobbigt faktiskt.

Ja, ja. Det kommer ju inte hindra mig ifrån att äta lite glass till Melodifestivalen ikväll. Hoppas att ni alla har en trevlig lördagskväll.

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?