• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Roszi

Nu är vi tillbaka. Hemmet är i kaos och jag saknar skåne men Edvin verkar hur nöjd som hälst med att vara hemma. Han typ gapskrattade flera timmar efter hemkomst

Dopet blev Så fint och vackert, trillade allt en liten tår då lillsyrran sjöng det vackraste. Edvin var så fin i sin linne dopklänning med t illhörande "kråka". Vi hade också turen att ha en modern och jätteduktig "ung" präst.  Nu har vi dock haft både namnfest och dop så nu blir det vila från planering. Om någon är i stan så ses vi gärna i veckan!

• Ninus

Vad kul att ni är nöjda med dopet Roszi! Det kräver ändå lite planering så det är skönt när det är över oxå och man bara kan njuta av minnena. :)
    Jag ses gärna tors eller fre den här veckan om nån kan.

• Ninus

Äsch, torsdag är jag uppbokad ju.
    Nån som vill fika på fredag? Glad

Kram på er!

• Roszi

Hej

Tyvärr har Edvin snorat några dagar och har nu börjat hosta. Han var också kinkig i går så jag vill avvakta med att uttala mig om träff, även om det vore jättekul. Vi träffade tyvärr två barn i slutet av skånevistelsen som i efterhand blivit sjuka, en i halsfluss och en i magsjuka. Det senare verkar vi iaf ha sluppit men svårt att veta om han har ont i halsen eller inte. Får avvakta hans allmäntillstånd lite. Ingen feber iaf.

Lady My, vad trist att ni misstänker allergi. Hoppas det är övergående.

På tal om pyjamasar, tycker jämt de är bristvara här hemma och måste köpa fler. I bland förbrukas ju 2 per dygn och Edvin växer fort. Nu är det stl 74 som gäller, 68 passerade han snabbt.

Ninus, oj vad stor Philip är. (säger det igen). Det är verkligen olika. Edvins 1½ åriga kusin väger 12 kg. Fast Edvin är också rätt stor, vet dock inte vad han väger. För en månad sedan var det 7.5.
    Nu på morgonen såg jag förresten en 3 åring på nyheterna från Afrikas Horn  som väger 5 kg, det var ju vad Edvin vägde för 2-3 månader sedan. Usch stackars människor!    

• NyaMy

Halloj!
    Hur mycket äter era små? Julian klarar bara några skedar, högst en halv liten köpburk.
    Tror att han snart väger 8 kg, vägde honom idag m blöjan på sittandes på vågen hemma hos ma och pa. Ludvig är 2 år drygt och väger ca 12 tror jag, men han var rätt rund som liten, nu växer han mest på längden .
    Pyjamas kör vi nte alltid, nu när det är varmt så har J ofta body och L t-shirt. Annars gillar jag mest m dragkedja. På vintern tycker jag det är super m fötter. De har jättebra (men dyra) på Marimekko. Ska man ha fler barn är de en bra investering för de håller super.

Kommer nog inte hem förrän om ca 3v, men kollar in här.   

• Golden Robot

Hejhej!
    Vad roligt att höra ifrån er LadyMy och Roszi :)

Ja, Nora sover knappt alls på dagarna, men ibland kommer en dag när hon bara sover och sover. Tror hon sover mer när hon får sova hemma eftersom hon direkt lägger sig på mage när hon får chansen. Det kan hon inte riktigt göra i vagnen och då blir det lite kortare verkar det som. Vi har i alla fall köpt andningslarm nu eftersom jag höll på att gå åt av nojja när hon började vända sig till mage hela tiden... Hade egentligen inte tänkt köpa nåt men nu känns det ändå skönt att ha ett. Lite trist dock att man alltid måste lägga henne i egen säng om man ska kunna förlita sig på larmet (vi har Babysense II med plattor under madrassen).

I ärlighetens namn är vi inte så himla noga med pyjamas heller. Hon har fler än en gång fått sova i body och t o m byxor. Om hon somnat i vagnen när vi varit iväg har vi helt sonika dragit in vagnen och låtit henne sova - självklart inte med ev ytterkläder. (Har ni förresten täcke/filt/lakan på era små när de sover? )Vi har kört ganska mycket med sovpåse - de som är som nattlinnen som man stänger - när hon var mindre, men hon är lite av en mini-Houdini och lyckas få ut fötterna i alla utom Bamboojamas. Den är toppen! Annars kör vi som sagt pyjamas med knappar och fötter. Jag förstår precis hur du menar Ninus, men jag får ändå inte till det. Med knapparna knäpper jag bara upp, lyfter lite på henne och skjuter in den nya blöjan och sen är det bara att stänga igen utan att jag behöver pilla särskilt mycket mer med henne. När vi hade med dragkedja kändes det som jag fick böja upp benet i dragkedjelösa benet så himla långt, och hon har en liten förkärlek för att sträcka på benen när man försöker klä på henne. Samma med armarna också i och för sig. De är som små pinnar som hon bara vääägrar att böja på. Nu sover hon så pass bra(?) på nätterna ändå så det brukar inte bli nattliga blöjbyten så ofta längre. Hon somnar lite tidigare nu i alla fall; omkring 21. Då brukar hon ha ätit vid halv åtta-åtta, och vill äta igen omkring tre-fyra, kanske fem, och sen vid åttasnåret på morgonen. Sen sover hon ytterligare ett pass till nästa matpass vid tio-elva på förmidddagen. Behöver jag säga att vi kommer ut ganska sent på dagarna?! ;)

Vi har inte börjat med några smakisar ännu. Nora har inte visat nåt större intresse och jag har ingen brådska heller. Så som jag slitit med den här amningen helammar jag mer än gärna till sex månader. LadyMy; jag vet inte vad pojkar i Julians ålder "ska" väga, men 8 kg låter rätt bra i mina öron. Särskilt mot bakgrund av det matstrul ni verkar ha haft. Hoppas verkligen att det ordnar sig för lille Julian med reaktionerna.

Ja, just det, fredag: Här semestras det äntligen och det har hopat sig med aktiviteter den här veckan så fredag blir nog körigt för min del... Kan återkomma om det om nåt hinner ändras.

• Haligh

S sover utan pyjamas nu, hon är så varm! Lite kallare nätter blir det kortärmat och kortbenta fötter tyckte jag var toppen i vintras, nu har jag en tunn filt i påslakan men den sparkar hon oftast av sig... Har en riktig liten vilde; håller nu på att lära sig krypa och övar HELA tiden! Står på knäna och gungar och blir arg när det inte går så bra Inne i en orolig sömnperiod och vaknar mycket, redan på kvällarna. Drömmer?? Ses gärna snart, mannen jobbar så jag vill gärna göra nåt!

• Roszi

Hej

Edvin är piggare men hostar och snorar fortfarande så jag åker inte in till stan med honom. I dag satt vi dock i skuggan på lappis stranden där det svalkade, går nog dit en sväng i morgon em (800 m från lgh) om det är varmt även i morgon, så om ni vågar träffa oss så kom gärna dit. Bil el Buss 40 från odenplan/universitetet till professorslingan.    Annars kanske senare i nästa vecka.

• Roszi

Hej

Jo förresten, ni som har andningslarm, vilka modeller har ni och berätta gärna vad ni tycker bra/dåligt med dem? 

• Ninus

Hej på er! Det blev att jag åkte till mamma i Uppsala i fredags. Nån som vill ses den här veckan? Jag har inget inplanerat än så länge. H jobbar den här veckan oxå, sen är vi lediga ihop i 3 veckor. Härligt!

Roszi, blev det att du anmälde dig till fotokursen? Tycker det vore jättekul om vi gick ihop. :)

Philip äter mat (eller tja, puréer) till lunch och middag nu och resten ammar jag. Vad fort mjölken minskar! Och i det här fallet är det ju bra, jobbigt med sprängfyllda boobs när man börjar trappa ner. :) Han äter en portion gröt (gjord på 1 dl vatten) och lite fruktpuré till lunchen och motsvarande en halv stor matburk och lite fruktpuré till middagen. Han skulle nog äta mer för han slukar maten, men när han druckit lite vatten efteråt är han jättenöjd.
    Frågade på BVC sist om vi ska begränsa maten eftersom han är så stor, men de sa att det är alldeles för tidigt att tänka på. Han är fortfarande bebis och de ska vara tjocka, först vid 3 års ålder kollar de bmi första gången och ser vid behov över kosten. Och längden har han ju från mig, han kommer förmodligen bli en lång, normal kille sa de. Skönt att få höra, man är ju så himla nojig när han inte är mitt på medelkurvan. :)

Vad häftigt att Sigrid vill krypa! Haha, då är det verkligen slut på den lilla friden man haft. Hade en vän här i förra veckan med hennes 11-månaders och då fick man verkligen en liten försmak! Vi kommer få möblera om halva huset när Philip börjar krypa, inte barnanpassat alls här hemma! Växter och sladdar och ljus på borden och vassa bordshörn och.... ja hjälp! Inget vi behövt tänka på än ju. :)

Snart somnar Philip om och då ska jag fortsätta med mitt projekt, målar hans rum! Blir riktigt färgsprängt, halva väggarna från golvet upp blir gröna kullar med färgglada blommor och halva blå himmel med vita moln och fjärilar. :) Vi har mycket vitt hemma annars så det är kul att få gå bananas med färg i hans rum!

Kram!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?