• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • NyaMy

Roszi, har ingen soldräkt tyvärr, men sett att det reas en del sådana nu.

När vi flugit har vi matat med vatten i flaska vid start och landning för att tryckutjämna. Har funkat bra. Fick tips från en kvinna sist (en läkare som sagt till henne) att man kunde ge alvedon + nezeril innan om barnet blir ledset. Då vidgas näsgångar och de slipper ha ont.
    Plats i mittgången så man kan ta sig ut lätt är nog ett måste.

Julian fortsätter att sova gott på natten 18.30-06.00 ca (vaknar ibland o äter) och sedan sova 45 min på dagen ca. Bara han sover på natten så är jag glad, men jag har faktiskt aldrig hört någon annan bebis som sover så lite dagtid.... 
    Vi gör framsteg m maten, nu äter J gröt 2 ggr, mellis 1 g och mat 1 g. Ersättning brukar det bli totalt 5 ggr.

Hoppas jag kan vara m nästa g ni ses, känns som att jag alltid lyckas vara uppbokad. Om jag inte vågar lämna på minsats så kommer jag ju få tid över från träning, men då kanske ngn vill följa m på en rejäl prommis? 

• Golden Robot

LadyMy; jag har ju en bebis som sover lika lite som Julian dagtid. Hon har oftast sovit ett, ibland två pass om 20 minuter. Igår var vi på jobbet på avtackning. Hon somnade precis när vi skulle gå dit vid tre, och så hann jag inte stänga av ljudet på mobilen innan den ringde; hade den i skätväskan - såklart - och hade just smusslat ner henne i vagnen. Kan avslöja att hon var klarvaken igen. Då hade hon inte sovit sen klockan åtta på morgonen. Lyckades få henne att sova ungefär 20 minuter på jobbet i alla fall, men det var det enda hon hann sova igår... I och för sig tjuvar hon till sig lite sömn i samband med amningen ibland; sover, äter, sover, äter i sömnen?

Oj, nu slog stora tröttheten till efter att jag blev lite abvruten. Hörs! Kram på er alla! Och hoppas få se Rozsi och LadyMy snart också :)

• Ninus

Hejhej!
    Jag och Philip är i närheten av "vårt" fikaställe imorrn igen eftersom vi ska på fotokursen. Vill någon fika antingen vid halv elva eller efter två?
    Kram!

• Haligh

Skulle gärna ses MEN Sigrid är rätt snorig, så jag vet inte. Stod över mammaträffen idag och känner lite att det kryper i kroppen, hon är nämligen precis lika vild som vanligt Hon är inget krasslig eller febrig men som sagt rätt snorig sen i fredags. Första tanden kom upp häromdagen! Hon gnuggar sig i munnen så det gör nog ont, och har sovit aningens bättre sista nätterna... Hur som helst har jag full förståelse för om ni vill hålla er borta från oss snorisar imorgon!

• Golden Robot

Jag har en tjej som verkar vara inne i nån "fas" och jag håller på att bli tokig när vi är hemma; jag måste bära el underhålla precis hela tiden. Hinner inte med nåt! Och "underhålla" betyder visst att jag ska hålla henne så hon får hoppa, typ. Räcker inte alls med att ligga med henne på filten och leka med leksaker. Jag fikar gärna på förmiddagen :)

• Roszi

Ninus, jag hade gärna kommit men Edvin snorar också.
    Hur är kursen förresten?
     Suck. Hoppas Edvin är bättre tills på fredag då vi lyfter. Det är ju värre med trycket i öronen om man är förkyld. Tack för tips Lady My ang resa, tyvärr har vi redan bokat fönsterplats. Jag håller just nu på att vela om vi skall köpa en begagnad vagn el sulky att ta med. Jag skulle egenltigen också vilja ha med spädbarnsskyddet men det är ju inte så bra med tanke på hanteringen. Samtidigt blir man begränsad, kan inte åka taxi etc. Hur har ni gjort?

Förresten LadyMy, om du känner dig orolig för att lämna på träning så tycker jag att du skall gå på din magkänsla. Jag själv är skeptisk, har dock lite koll på hur det fungerar på gymen, Jag kommer själv att vara försiktig med att  lämna Edvin till främlingar innan han kan prata och kan berätta hur han haft det. Fel sorts människor finns tyvärr där barn finns. På förskolor har de nog mer koll och utbildning, de  tar också registerutdrag från brottsregister etc vid anställning, även om det blir fel där också!! Dessutom läggs grunden för anknytning de första 2 åren (dock mest känsligt det första året) och då anser jag att man skall vara försiktig med att lämna till obekanta för barnet. Barnet kan bli skrämt eller ngt och kan känna sig övergiven om det inte finns en anknytningsperson nära som kan nicka okej eller trösta. Det är ju annorlunda på dagis, där har man inskolning och sedan är det samma personer . Alla gör ju så klart som de själv vill och vad de tror på är bäst för barnen och skall följa sin magkänslan. Lätt i bland dock att hänga på och eftersom det nu finns inlämning för så små är det lätt att ryckas med om andra tycker att det är okej,  tex tycker man att gym borde veta vad som är bra. De är ju dock vinstdrivande..
    Nåja! Dags att fixa middag. Ha det gott i sensommaren.

• Haligh

Hm jag står nog också över och ses nästa tisdag. Känns inte bra att komma dit och snora ner leksakerna som andra barn ska leka med... Golden; förstår hur du känner! Tycker också den där frustrationen är jobbig, när de vill så mkt men inte riktigt klarar. Nu är det väldigt nöjsamt när man kan krypa efter och riva tag i allt man ser! Första tanden syns nu, lite ont i munnen gör det nog för hon gnuggar handen och äter sämre, lilla grynet. Roszi; vi har flugit två ggr och inte märkt av att trycket är besvärligt, däremot att sitta still Tips att ta med bärsele för man får checka in vagnen direkt och det är lite jobbigt att bära ända tills man får kliva på! Går säkert jättebra! Visst var det Mallis ni skulle till? Vi var där i maj, sååå härligt och fantastiska stränder! Lite avis är jag allt! Ha det så trevligt imorgon så ses jag hemskt gärna nästa tisdag! Kram!

• Ninus

Golden, om du vill fika efter två så ses jag gärna! Har lite svårt att hinna in innan kursen nu, Philip sover fortfarande. Förvånad Du kan väl skicka ett sms om du kan ses, har mobilen avstängd under lektionen.
    Roszi, jag tycker kursen är väldigt lärorik för mig som inte kunde ett skvatt om kameran innan. Mycket kunnig och erfaren kille som håller i det hela. Tålmodig är han oxå, blir inte så effektiva 1,5 timmar med åtta barn under året i rummet. Skrattande Vi får hemuppgifter varje vecka och det har hittills handlat om att få fokus i bilden på exakt det ställe man vill samt rätt exponering. Allt annat än manuella inställningar är bannlyst och det är jättesvårt!!! Man blir dessutom väldigt självkritisk när man börjar förstå hur bra det kan bli om man blir duktig nån gång. :)
    Ha det så himla härligt på Mallis så ses vi när ni är hemma igen.

• Golden Robot

Åh, jag kan inte på eftermiddagen. Vi har satt upp återkommande promenadtid med mammagruppen på tisdageftermiddagar. Men vad skönt att Philip sov så länge :) Här sovs det lite sämre, och när hon är vaken är hon bara frustrerad! Var är min glada tjej?! Men vi kan väl ta och boka in i vart fall nästa tisdag f.m.? Eller tror vi Philip vill ta sig en liten sovmorgon då också kanske. Förstår verkligen om du inte vill dra upp honom; ska man på kurs får de gärna ha sovit så mycket som möjligt :) Roszi är väl på Mallis och har det härligt då! Roszi: Ni har inte bokat flygstol åt Edvin va'? (Är ju det som är tjusningen med att resa med så små; att man faktiskt inte behöver betala en massa för deras resa.) För i så fall ska man kunna ha dem i babyskyddet i kabinen. Förutsätter förstås att man har ett babyskydd som kan spännas fast med tvåpunktsbälte. Tydligen är det också det allra säkraste sättet för dem att flyga - men knappast det vanligaste... Hoppas att ni får det helt underbart! Vi skulle vilja åka lite senare i höst men vi får ju aldrig ändan ur... ;) Kram alla!

• Golden Robot

Är det nån som är på att ses tisdag förmiddag före Ninus kurs? Känner förvisso av en begynnande förkylning, men hoppas att det bara är falskt larm :)

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?