• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Roszi

Hej

Vad märkligt, det inlägget jag skrev igår fanns inte   kvar.  Jag berömde  iaf dig Ninus för att du är kreativ och tycker det låter härligt med rummet!!

I dag helt plötsligt när jag vände mig en kort stund och sedan såg upp igen  så hade Edvin vänt sig till magen och försökte lyfta rumpan och jag såg hur hela han ville fram. Otroligt, han vänder sig sällan till mage då han inte gillar magläget. Det var som om den genetiska koden spratt till och sade åt honom att nu är det dags att börja krypa snart. Underbart!

Jo men jag skall ju säga att jag kan ses onds el to. Fast eftersom det skall bli 25 grader varmt tycker iaf jag att det är för varmt på stan och är inställd på strandläge iaf morgon onsdag. Har dessutom köpt badbyxor till Edvin för vem vet det kanske blir bada av!! Vi har ju en strand inte så lång från oss där vi brukar hålla till (lappis stranden). Fin, barnvänlig och med skugga! Hjärtligt välkomna dit, annars får ni föreslå ett annat svalkande alternativ som vi kan haka på!!Hälsar M

ps: Ninus, jag har inte bestämt  ännu vad jag skall sattsa på för kurs till hösten,  fast det börjar väl bli dags att göra det.

• Ninus

Roszi, om du och Edvin fortfarande planerar strandhäng imorrn torsdag så hakar vi gärna på en stund! Cool Tror det är väldigt smidigt att komma med bil, eller hur? Har inget inplanerat så det vore jättekul att ses! Vilken tid är du där tror du?
    Kram så länge!

• Roszi

Ninus! Vad kul. Vi var där i dag och det var lite svalt i skuggan. Men jag går gärna dit i morgon igen, men om det är svalt så kan vi promenera och gå vidare till ett utefik i närheten. Det stämmer att det är lätt att åka dit med bil. När du kommer från Täby kör du av trafikplats Ekhagen (strax efter stockholms skylten), kör under motorvägen (vä) och sedan bara raka vägen (Bergiusvägen) kör tills vägen svänger skarpt vä, skall du till stranden kör du vä och till fiket till höger (upp för backe). När du kört vänster ser du lite längre fram att vägen tar slut vid en grind. (Stranden ligger framför). Strax innan grinden går det en väg upp till studentområdet,där finns en busshällplats. Där på den gatan kan du parkera, tror det är professorslingan. Kolla annars Eniro.

Är flexibel med tid, har inget bokat, men är rätt segstartad så gärna efter lunch, 13 -14 tiden?!  

• Roszi

Om fler vill haka på från stan så går buss 40 (via fridhemsplan, odenplan, universitetet till lappkärret) el tunnelbana till universitetet

• Ninus

Oj, vilken lyxig vägbeskrivning! Skrattande Förstår precis, vi har varit och promenerat vid Stora skuggan vid nåt tillfälle så jag ska hitta. Ställer bilen där du föreslår. Ska vi säga vid 13? Ger Philip lunch och åker sen så det passar oss bra. Vad kul! Jag har ju ditt nummer så jag slår en signal när vi är framme.

Vi ses! :)

• Golden Robot
    Här i tråden verkar det vara ordentligt stiltje nu. Hoppas ni fick till en badträff Ninus och Roszi. Sambon har äntligen semester så man försöker umgås så mycket som möjligt hela familjen.

Ninus; Vad hörligt det låter med Philips rum. Noras rum går f n under namnet "skräprummet", som jag måste betona inte har ett dugg med Nora att göra såklart :) Hon har precis fått börja sova i spjälsängen - fortfarande i vårt rum. Vi skaffade ju andningslarm så nu försöker jag lägga henne i egen säng när hon ätit eftersom larmet inte fungerar om man samsover. Hon envisas ju med att vända sig till mage i sömnen (har i alla fall kommit på igen hur man vänder tillbaka *puuh*) och började häromveckan dra upp benen under sig och rumpan upp i luften och sedan tippa åt sidan. Korgens väggar är inte så fasta så de ville ge vika så då var det bara att montera spjälsängen. Känns verkligen som hon håller på att bli stora tjejen! Vi provade förresten potatis häromdagen och det gick läskigt bra. Hon smaskade på och det kändes taskigt att hon inte skulle få mer så vi matade på... Hon fick bra myclet mer än den tesked de pratar om att man ska börja med, men eftersom jag slitit så med amningen, och gärna helammar de första sex månaderna så funderar vi på att ge henne lite smakisar typ varannan dag eller så. Hur har ni andra gjort? Har ni "kört hårt" när ni väl börjat med smakisar? Jag är inte riktigt redo, men Nora verkar vara det...
  • Golden Robot
    Roszi skrev 2011-07-29 20:50:42 följande:
    Hej

Jo förresten, ni som har andningslarm, vilka modeller har ni och berätta gärna vad ni tycker bra/dåligt med dem? 
    Vi har Babysense II som vi hunnit prova i Moseskorg, vagn och spjälsäng-med-ribbotten och som verkar funka bra. Känns dock som en eeeeevighet innan det larmar när man glömt stänga av det när man tar upp henne...

Plattorna är så oerhört känsliga! Vi har haft larmet på Moseskorgen och bl a ställt Moseskorgen i soffan - på en helt egen soffkudde. Dock upptäckte vi en kväll när vi tagit upp henne ur korgen att vi glömt stänga av larmet, och det hade inte larmat!  Då satt vi alltså på de andra soffkuddarna och plattan måste ha snappat upp detta. Även när korgen stod på stativet, men detta tog emot soffan, så gick inte larmet. Samma sak när jag provade skjuta in en platta under vår bäddmadrass (180 cm bred) när hon somnat i vår säng; Hon vaknade, hennes pappa tog henne och gick, men jag satt kvar på motsatta sängkanten, verkligen längst ut, men det larmade ändå inte. Då har vi ändå separata sängbottnar! Jag tycker det är läskigt att plattorna är så oerhört känsliga att de snappar upp våra andningsrörelser så himla lätt.

Dock tycker jag det är toppen med minst två plattor. Eftersom plattorna är så känsliga har vi testat med bara en platta i spjälsängen och även om Nora rör sig i sängen så verkar hon inte lyckas komma utanför plattans räckvidd. Det har inneburit att vi kunnat ha kvar plattan i Moseskorgen där vi oftast låtit henne somna på kvällen - och ibland när hon sover på dagen - så har jag bara flyttat själva larmdosan på natten/morgonen när jag flyttat henne till spjälsängen istället. Jag gillar även att larmet är så lätt att hantera; ingen låååång instruktionsbok för att haja hur man gör. Jag har f ö varit nojjigare än jag trott jag skulle vara med andningen - särskilt sen hon började vända sig - så för mig öppnades nästan en ny värld när vi skaffade larmet, och jag ångrar verkligen att vi inte köpte ett från första början. Det hade nog besparat mig en del vakentid, och Nora hade säkert också sovit bättre utan en nervös mamma som ska kolla henne (jag berättade väl att jag har en kompis som har två barn som hade andningsuppehåll så de blev blåa, och som dessutom har förlorat ett barn?)

Sammanfattningsvis:
    + enkelt att lära sig
    + bra med flera plattor
    + skönt med den blinkande gröna lampan om man är supernojjig (jag har dock inte fattat vad som föranleder dess blinkningsmönster - är det nån som har ett sånt och som vet? Det är ingen rytm, men följer inte heller andningen.)

- väldigt känsligt
    - barnet måste sova i egen säng

Vad långt det blev :/ Vilka av er andra har andningslarm, och vilka larm använder ni?
  • Roszi

Vilken bra och utförlig beskrivning Golden! Jag har också börjat fundera på larm nu. Edvin är också så där superaktiv och ligger helt plötsligt på mage, med benen utanför spjälorna (trots skydd), med nacken krökt och huvudet upptryckt mot en vägg eller som pippi. Detta är inte bra för en orolig mammas hjärta, så nu ligger han åter i dubbelsängen där han sover lugnare. Dessutom var jag supernojig i våras när han var sjuk och tänker att snart kommer hösten med alla virus etc. för visso är han större nu men ändå. Så kanske ett larm är bra att ha som stöd. Men det finns olika variander, dels plattorna som du beskriver och sedan finns det ett som man sätter i blöjan. Fast frågan är om de fungerar på större och rörligare barn, men jag vet inte. Någon som vet?

Jodå jag och Ninus fick en trevlig eftermiddag på stranden med våra små prinsar. Det var skönt att få några strand dagar, nu känns det som att den tiden är förbi denna sommar

Golden, jag började ge Edvin smakportioner vid 4 mån och började nog direkt ge några skedar varje dag. Det var dock först vid 6 mån som jag trappade upp det och då främst med gröt och välling faktiskt först nu denna veckan (7 mån den 16/8)som han börjat äta  en halv barnmatsburk till lunch och en halv på kvällen. Edvin har varit rätt så villig från början, men han blev gasig i början så jag tog det lugnt.

Jag har också fullt upp nu. Nu är ju kompisar lediga och har haft besök av kompisar som inte bor här. Nästa vecka är också rätt bokad och veckan därpå åker jag och Edvin till skåne, så det dröjer innan jag kan ses. Tittar dock in här då och då. Ha det så skönt alla och sköt om och era små!

• NyaMy

Hej alla! Hemkommen från landet igår.

Kort om andningslarm. Vi har det man sätter på blöjan, snuza go. Det har varit jättebra och enkelt MEN det är inget för ett barn som rör sig mkt. Då larmar det för att det trillar av. O andra sidan tyckte vi att vi ville ha larm fram till att Julian kunde vända sig själv. J sover på mage, men vänder ibland till rygg när han sover.

På måndag börjar vardagen igen med dagis. Hoppas vi kan ses snart! 

• Ninus

Hej!
    Tack Roszi för sist! Underbart för er att ha en strand så nära att kunna gå ner och svalka sig vid.

H har semester nu och 2 veckor till. Nästa vecka har vi en hel del inbokat men sen kan jag säkert ses. Fotokursen börjar ju oxå, så varje tisdag em kommer vi ändå vara nära "vårt" fikaställe. :)

Vi har samma problem med Philip, rör sig massor i sömnen och fastnar i konstiga lägen i spjälsängen. Känns tryggare att ha honom i vår säng, vi sover alla bättre då.

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?