• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Golden Robot

Haligh: Hoppas ni har fått lite sömn. Låter inte alls skoj. Själv ligger jag ff i sängen med en sovande bebis bredvid, och önskar jag kunde donera de här timmarna till dig på nåt sätt

• Roszi

Ja hoppas att du fått sova Haligh! Megatrötthet är verkligen jobbigt.

Jag kan också nästa tisdag eller onsdag. 

krya på dig LadyMy. 

• Haligh

Nästa onsdag tror jag funkar utmärkt! Har inte gjort nåt alla efter BVC i morse, skönt. Sova är det dock inte tal om, jag tillhör den skaran som aldrig kan slumra till. Undrar om inte Sigrid är lite sjuk, näsan rinner och hon ser lite rödmosig ut. Men sen tänderna började titta fram för ett par v sen har hon varit det till och från, inga andra symptom på förkylning dock. Men pigg är hon, nu har lärt sig öppna skåp så hon river ut allt hon kan under tv-n och i köket. Suck! En väldigt glad tjej men hon är faktiskt snäppet vildare än alla andra jag träffar! Rymmer ifrån mig hela tiden och är liksom överallt samtidigt... Lämna i sängen var länge sen det gick, nu får man hålla i ett ben för annars kastar hon sig över kanten. Mellan oss på nätterna funkar, jag sover så lätt jämt också så jag vaknar bara hon rör sig. Måste sluta amma helt tror jag, inte mkt kvar i de sladdriga påsarna längre men det är ett sugbehov som tröstar, inte så skönt nätter som denna när hon ligger och sliter och drar fast det inte kommer nåt. Köpte nappar idag och ska försöka om man kan truga lite med det istället! Sigrid har blivit väldigt mammig på sistone, märker ni av det också? Står och klänger runt mina ben hela tiden när man pular i köket eller står i badrummet, och blir så ledsen om man rör sig för fort! Oj nu kommer en kompis över, vi hörs snart!

• NyaMy

Haligh, jag kan heller aldrig sova på dagen. Bara om jag är jättesjuk, typ 40-graders. Har slutat ha dåligt samvete för det. Tycker det är jobbigt när alla säger "du måste försöka sova när bebis sover". Går jag upp 6 nu o bara har sovit 6 timmar (vilket är normal natt här), så får jag helt enkelt vara trött, det går ju över. Jobbigast tycker jag det är när sömnen blir helt upphackad. I början m Julian sov jag aldrig mer än 2-timmars pass och det tycker jag är tortyr. 
    Julian är också vilda bebin! Mina kompisar tycker inte det är konstigt m tanke på att vi är rätt rastlösa av oss, så kanske är det så?!
    Julian är väldigt tidig fysiskt, kan redan ta några steg m gåvagnen, och klarar bra att bara hålla i sig m en hand när han undersöker något. Konstigt att med nr 1 så hade man tyckt det var skoj, nu blir man mest bara trött . Men jag ska inte klaga, han är faktiskt ändå lätt att ha och göra med, glad och nöjd av sig.
    Vi lånade en sån där gåstol, men den är tydligen inte kul, ska vara "the real thing" här.

Vi har bestämt att J ska få lära sig att somna själv, sova i egen säng merparten av natten osv. Känner att det skulle bli för mkt m en till m samma sovvanor som Ludvig.

Det där m napp är intressant förresten. Tyckte att det var så bra att L tog den och har verkligen försökt m J, utan resultat. Tror dock att det är som många säger att de flesta vaknar på natten när de tappat sin napp och att det då stör sömnen. Eller så är det inte pga det, men J sover lugnare än L gjorde i den åldern och det var ett himlars stoppa in nappen minns jag. 

Nästa onsdag ser tomt ut. 

Nu ska jag vila, för förkylning m två små är mer än vad jag mäktar med. Förra veckan fick jag migrän för första ggn i mitt liv, säger lite om arbetsbördan

• Ninus

Hej!
    Har varit väldig passiv här känner jag. Philip har haft sin första (!) förkylning och när han var på bättringsvägen var det min tur. För en vecka sedan var det så iaf dags för njurröntgen och det gick jättebra, bortsett från kriget när de skulle sätta kanyl. Fy 17, de fick dit den på tredje stället de försökte och Philip var helt förstörd stackars grodan. Tror kanske att det värsta för honom ändå var att bli fasthållen. De är så himla bra på barnsjukhusen, de sjöng för honom och försökte lirka på alla sätt men till slut bara måste man ju tvångshålla när han inte vill längre. :( Han fick en gosetiger som plåster på såren när kanylen satt på plats. Kul att det inte dras in på precis allt när budgeten tryter för landstingen. Själva röntgen gick bra sen och igår kunde jag ringa och få provsvaren, allt normalt!!! Så nu får Philip äntligen sluta med antibiotikan som han ätit sen han var 3 veckor. :)

Ang napp så är det precis så för oss att han gnäller flera ggr/natt för att han tappat nappen. Upp och stoppa tillbaka och då somnar han om på en gång. Tror inte det stör honom egentligen men det är lite jobbigt för oss. På något sätt vänjer man sig iaf och det blir mer och mer sällan, kanske 2 ggr/natt senaste veckan. Härom natten sov han t o m HELA natten varpå jag och H flög upp för att kolla att han levde när vi väl vaknade. :)

Onsdagar har vi babysim, kan vara inne i stan tidigast vid två i så fall. Annars hänger vi på nästa gång! :)

• Roszi

Jättekul, då kanske det blir fika nästa onsdag då,  kanske  eftermiddags fika då vid 14 då Ninus kan?! Det brukar ju vara bra på Espresso Dalag vilket ju kan kombineras med Vasaparken, så det är kanske där vi ses?!

Haligh, det är supernormalt att barn vid ca från 7 mån blir mammiga, det skall de bli! Det är  anknytningsystemet som dragit igång.De vill ha koll på var föräldern är så att de kan vara trygga, när de kan krypa/gå kan de reglera avståndet själv. Det är bara att gilla läget. Men visst är det jobbigt.Tycker själv att det är olika med Edvin vissa dagar mer än andra. Får hon vara trygg idetta steget så kommer hon att kunna utforska världen tryggt sedan! Om man inte gillar läget så kan barnen istället utveckla än mer klängighet eller beroende på personlighet än värre stänga av så att de inte söker tröst . Ca 60 % av alla barn i sv utvecklar ett tryggt anknytningsmönster och ca 40% otryggt. Jag föreläser ju om detta på jobbet, men det är helt underbart att få vara med om det i verkligheten och inte bara prata teori, häftigt och se vad som händer och hoppas på att själv göra rätt. Det bästa är att man måste inte vara perfekt för att vara perfekt för barnen!... Så får Sigrid bara få vara mammig ett tag nu så kommer hon att slappna av och behöver inte vara det sen!

Nu ska vi snart på tandvårdsinfo! Ha det så bra! 

• NyaMy

Ninus, Va skönt att det är över! Vet ju hur det känns och tycker det var såååå jobbigt. L tyckte röntgen var hemskt, han kan ju aldrig vara still inte ens när man byter blöjor så han fick lugnande. Slapp ni det? Hörde att många får åka hem för att de aldrig lyckas sticka rätt, tänk det när man bokat in hela dagen och gått och väntat m antibiotika!

Roszi, intressant ang anknytning. Mina barn har aldrig varit mammiga, eller så som jag tänker är "mammigt". Klart att de kollar efter mig i denna ålder om ngt läskigt dyker upp. De vill se var jag är, men aldrig klängiga om de inte är rädda/sjuka/ledsna. De är inte gosiga av sig och vill helst inte att man håller i dem för mycket, bara när de  t ex är i ny miljö. Är detta onormalt skulle du säga? Ludvig har från ca ett år varit mer eller mindre pappig. I perioder har bara pappa gällt. Jag har varit jätteledsen över det mellan varven just för att det känns onormalt. Alla bara "JAHAAAA!!!" som att man är en alien .
    Nu på dagis säger de att L är väldigt trygg i sig själv och självständig . Dessutom får man nuförtiden pussar och han säger jag älskar dig .

Onsdag kanske Vasaparken en stund först då innan fika? Så kan jag vara m före dagishämtning?

• Haligh

Skönt Ninus!! Stackars lilla Philip, kan verkligen tänka mig att det är svårt att sticka små knubbiga bebisar som inte är stilla... Plutten slipper förhoppningsvis mer läkarbesök nu! Den här mammigheten kom väldigt plötsligt, men jag vet att det är vanligt i den här åldern. 9 månader imorgon! Hon kramas hårt och vill vara nära nära. Om man inte är på öppna fsk eller så, då glömmer hon bort sig! Imorgon är det babyrytmik, det är himla populärt också. Jag ses gärna tidigare på onsdag och leker lite! Hoppas att det underbara vädret håller i sig Ha en trevlig helg så ses kanske allihop på onsdag då?

• Roszi

Usch sitter nu med Edvin sovandes i knäet, så fort jag lägger ner honom gallskriker han. Provade bilbarnstol och det gick ett tag, får se om knäet fungerar. Han är täppt och slemmig och får stundvis svårt att andas, Det kom plötsligt i kväll. Funderar också på om han har ont ngnstans.Får se hur natten blir, håller mig vaken iaf,,

Lady My, det du skriver låter helt tok normalt.Klart att det gäller pappor också. De som finns nära och  som barnet känner och som ger trygghet, omsorg och skydd. Oftast dock mammorna som finns 24 tim om dygnet och oftast mammor som då blir nr 1 i anknytningshierkin, Men när barnen jobbar på anknytningen kan de under en period föredra den personen t ex händer ofta det när pappor tar över föä ledigheten.Kan bli smärtsamt som mamma när barnet väljer pappan först för att skapa ankytning, men sedan när den processen är klar brukar båda föä fungera lika bra . Det är hur spännande som.,

Ninus, så skönt att Philip mår bra. Maste ju varit en stor oro och tråkigt med antibiotika så länge.  

• Golden Robot

Åh, Ninus, vad skönt att allt var bra med Philips njurar, och vilken tur ni haft som klarat er från förkylning ända till nu :) Vi håller just på att ta oss ur Noras tredje förkylning inom loppet av en och en halv månad. Är som att när hon väl fick en, så vandrar de på och på... Kan väl i och för sig ha mer att göra med att det är förkylningstider. Verkar ju som att precis alla är förkylda! Även jag har drabbats vid Noras andra och tredje förkylning; den första lyckades jag klara mig ifrån.

Ger mig också in i nappdiskussionen: Haligh; tydligen ska sugbehovet ha minskat vid det här laget. Fick du Sigrid att nöja sig med napp, eller är det mer närheten till dig hon vill ha? Nora har haft napp sedan hon var 1,5 månad, men jag använder den mest till att smita ut bröstet när hon somnat vid amning. När hon sen somnar ordentligt spottar hon ut den och sover utan. Vi kan dock lyckas få henne att somna om med den nån gång. Oftast är det dock "originalet" som gäller när hon vaknar...

Onsdag? Vad roligt! :D Vilken tid tänkte ni vara i Vasaparken ungefär? Ska vi bestämma nån tid där, och sen fika omkring klockan 14 när Ninus och Philip dyker upp? Ska bli så himla roligt att se er! Kram så länge!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?