• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Golden Robot

LadyMy: Jag inser ju att alla får räkna med förkylningar om man går på öppen förskola - och räknar kallt med det också numera, haha - och att barn med syskon säkert bär med sig en del dagisvirus. Jag vågar dock inte gå dit när hon snorar. Nojjar över vad andra ska tänka. Självklart bär de med sig och smittar även när de inte snorar men jag kan inte komma med ett uppenbart förkylt barn oavsett hur pigg hon är.. Babysimmet har vi gått på ändå eftersom de är så raka med att man kan simma även med förkylning så länge barnet inte har feber eller inte mår bra - och så syns det inte i vattnet att hon är snorig så jag behöver inte fundera på vad de andra ska tänka ;)

• NyaMy
    Golden Robot skrev 2011-11-07 15:52:58 följande:
    LadyMy: Jag inser ju att alla får räkna med förkylningar om man går på öppen förskola - och räknar kallt med det också numera, haha - och att barn med syskon säkert bär med sig en del dagisvirus. Jag vågar dock inte gå dit när hon snorar. Nojjar över vad andra ska tänka. Självklart bär de med sig och smittar även när de inte snorar men jag kan inte komma med ett uppenbart förkylt barn oavsett hur pigg hon är.. Babysimmet har vi gått på ändå eftersom de är så raka med att man kan simma även med förkylning så länge barnet inte har feber eller inte mår bra - och så syns det inte i vattnet att hon är snorig så jag behöver inte fundera på vad de andra ska tänka ;)
    Känner precis lika, nojjar över vad andra ska tänka. 
  • Roszi

Usch, vad jobbigt det låter med förkylningarna.Jag tycker att det jobbigaste är att man inte kan hjälpa tillräckligt när de små är sjuka. När Edvin var slemmig och täppt senast sov han första natten i babyskyddet sittandes.

Peppar peppar...så har vi nu mått bra några veckor. Trodde att Edvin skulle bli sjuk förra veckan då vi var i folkrika miljöer. Hade besök från skåne så vi var på museum mm. Vi har inte hunnit att gå på öppna förskolan så ofta så det är väl därför vi klarat oss. Hade tänkt gå dit i morgon men har bokat in en annan föräldraledig kompis  istället och kanske lika bra det. Tycker att dagarna far iväg, tycker att jag vill göra färre saker. Men jag trivs bäst när jag har  en balans mellan att vara social och vara hemma och skrota. Varannandag är ultimat för mig och tycker också att Edvin verkar trivas med lagom med aktiviteter. I dag var jag och Edvin hemma och tyckte att tiden gick så fort. Vi var borta på 4H och klappade fåren och den promenaden tog nog 2 tim, men annars tar ju allt tid. Äta, bada, leka, diska mm. Edvin tröttnar också, och jag gör som ni,  han får skifta mellan olika aktiviteter som kan vara att ligga/hasa runt på golvet, sitta på lekmattan, fara runt i gåstolen, sitta i spjälis (oftast när jag själv måste typ gå på toa eller ngt), vara i babysitter eller t ex busa i knä.

Krya på er!!! (Ninus, hoppas ni är friska till rythmis på torsdag). 

• Haligh

Sigrid har också varit nästan konstant snorig hela hösten, men pigg i övrigt. Håller med om att det man nästan tänker mest på är vad andra ska tycka, men samtidigt verkar många gå till öppna fast lillen snorar. Igår satt det ett barn och hostade alldeles rossligt, då kände jag att jag blev rätt irriterad att man tar dit ett sjukt barn men så kanske alla tänker? Hursomhelst så tror jag lite på härdning, immunförsvaret byggs ju upp i småbarnsåren och istället för att chocksättas när det är dags för dagis kan man bygga upp det gradvis! Har man ett krassligt barn med feber så är det klart man ska ta det lugnt däremot.

Vi ska på museum idag, tänkte passa på nu här sista tiden hemma och försöka hinna med lite kulturella upplevelser Två månader innan det är dags att jobba heltid... Men nu framöver kommer det vara en del jobb med konferenser och alla utvecklingssamtal som jag ska ha då jag ju är mentor ändå.

Vi måste hålla igång och göra saker, sitta hemma innebär bara att springa efter och passa efter busföret, hon tycker verkligen det är roligt att träffa andra barn nu och blir så mycket nöjdare! Annars är hon väldigt mammig, försökte lämna in på barnpassning förra veckan men si det gick inte alls. Jag får ge mig ut när sambon är hemma helt enkelt!

DAgs att försöka ses snart?

• Golden Robot

Haligh: (kan ju inte citera fr mobilen men ang näst sista stycket om att vara hemma/träffa andra barn) Har ju en typ lika vild tjej som du tror jag och det är full fart hemma. Nu sitter (eh, snarare springer kanske) hon i gåstolen medan jag försöker få i mig nåt i magen och skriver lite på sidan. Känns ju som tortyr att inte gå till en öppen förskola med henne. Hon hänger typ ur vagnen när hon hör andra barn, och försöker påkalla deras uppmärksamhet med nåt lockrop. Är mest därför jag tycker synd om henne för att hon är sjuk, för hon är som sagt rätt pigg, men snorar på tok för mycket för att jag ska kunna hänga inne med andra barn utan att skämmas... Ses som sagt gärna snart, och hoppas att vi blir friska och kan vara med :-P Kram alla och hoppas barnen får vara friska snart. Nu har jag ett litet "ärende" att ta hand om känner jag..

• Roszi

Haligh skrev 2011-11-08 10:39:53 följande:
    Sigrid har också varit nästan konstant snorig hela hösten, men pigg i övrigt. Håller med om att det man nästan tänker mest på är vad andra ska tycka, men samtidigt verkar många gå till öppna fast lillen snorar. Igår satt det ett barn och hostade alldeles rossligt, då kände jag att jag blev rätt irriterad att man tar dit ett sjukt barn men så kanske alla tänker? Hursomhelst så tror jag lite på härdning, immunförsvaret byggs ju upp i småbarnsåren och istället för att chocksättas när det är dags för dagis kan man bygga upp det gradvis! Har man ett krassligt barn med feber så är det klart man ska ta det lugnt däremot.

Vi ska på museum idag, tänkte passa på nu här sista tiden hemma och försöka hinna med lite kulturella upplevelser Två månader innan det är dags att jobba heltid... Men nu framöver kommer det vara en del jobb med konferenser och alla utvecklingssamtal som jag ska ha då jag ju är mentor ändå.

Vi måste hålla igång och göra saker, sitta hemma innebär bara att springa efter och passa efter busföret, hon tycker verkligen det är roligt att träffa andra barn nu och blir så mycket nöjdare! Annars är hon väldigt mammig, försökte lämna in på barnpassning förra veckan men si det gick inte alls. Jag får ge mig ut när sambon är hemma helt enkelt!

DAgs att försöka ses snart?

Fick visst med hela inlägget och fick inte bort det. Haligh, blev det något besök på något museum? Jag var på moderna för någon vecka sedan och tyckte utställningen Monet, Turner och Twombly (sistnämnda var ny för mig) var trevlig samt deras fotoutställning. Jag och en kompis har nu avbokat ett besök på fotografiska två gånger men jag hoppas att vi snart skall  få möjlighet att gå dit. Tycker att det är ett trevligt museum med magnifik utsikt från cafét.

I morgon onsdag skall jag och Edvin på BVC vid Odenplan kl 14 men träffas gärna innan för  t ex lunch på det vanliga stället om någon kan.   

• Ninus

Hej alla fina! Lördagkväll och jag och Philip är ensamma hemma. :( H är på sin chefs svensexa, inte läge att tacka nej... :)
    Vad säger ni om en dejt på måndag eller tisdag? Jag är helt fri och kan närsom.
    Hoppas det är bra med alla och att det låga aktiviteten har samma orsak som för mig; jagandes en nyfiken liten kille som ska upptäcka precis ALLT här hemma. Pust! :)

• Roszi

Hej

I morgon kan jag, passar alldeles ypperligt då vi måste lämna Lgh kl 10 pga ventilationsarbete.  Tidig lunch på vanliga stället ??

• Ninus

Äsch, nu har jag precis bestämt med en kompis att hon kommer hit imorrn fm och fikar. Jag kan vara inne i stan vid halv ett, men inte innan. Funkar ändå? :) Hoppas, hoppas!

• Haligh

Hej alla!  Jag har inte sett min lilla skrutt sedan i fredags, hon och pappa har åkt ner till svärföräldrarna över helgen. Jag saknar nåt alldeles jättemycket men ändå är det lite skönt, bra för honom att få rå Sigird själv tror jag faktiskt!

Ska jobba måndag och tisdag, onsdag och torsdag kan jag men annars veckan därpå så hinner alla läsa?

Hoppas alla mammor och bebisar mår fint, Sigrid har nu blivit bra men har varit magsjuk precis. Många ombyten blev det kan jag säga men hon verkade rätt pigg förutom första dagen då hon var så hängig att hon somnade på golvet! Min vilda bebis, då förstod jag att hon verkligen kände sig dålig, hade 39 graders feber då men det varade bara en dag som tur var.

Full fart är det här med, en riktig liten busfia men samtidigt i separationsfas så man ska vara i samma rum och helst sitta på golvet bredvid.

Roszi: vi var till Medeltidsmuséet, det var himla trevligt! INget fik hade de, men lagom stort och man kände inte att man störde när barnen stojade (för det var tre skolklasser där samtidigt ). Tänkte avverka stadsmuséet också, aldrig varit där och då undervisar jag i stadsplanering.... Och jobbar precis bredvid nästan.

Vi hörs snart, gissar att det har hänt en massa sen sist!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?