• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • NyaMy

Förenklat så säger man att man har två st anlag. Har man bruna ögon så kan man ha två bruna eller ett brunt och ett blått. I det senare fallet så är brunt dominant och då det "man ser". Har man blå ögon har man ju däremot två blå anlag (eftersom det bruna annars skulle dominera).
    Så, två brunögda med blåögt barn har därför ett varsitt "dolt" blått anlag. Eftersom din mamma har blå ögon ärver du ett blått anlag från henne som ligger dolt, samma hos Fredrik. Förenklat så hade ni alltså 1 på 4 att få ett blåögt barn .

Här är kl 7 sovmorgon. Julian vaknar strax före 6 varje morgon, ok om han sovit på natten, annars inte .

Vi velar mellan hus och stan, men är nog inte riktigt klara med stan ännu

Trevlig helg!       

• Haligh

Ja det är inte konstigt att få blåögda barn även om båda föräldrar har bruna! Recessiva anlag kan hållas dolda i många generationer. Men precis som LadyMy skriver så är genetiken kring ögonfärg med komplicerad än skolbäckerna; t ex så finns det flera genpar (för varje har  man två anlag) som bestämmer ögonfärgen. Det förstår man när man tänker på hur otroligt många ögonfärger det finns! Men i princip är det ju så att brunt dominerar över och döljer andra färger.

Ska springa Hässelbyloppet idag, är inte alls taggad. Varit lite förkyld över en vecka och känner mig så seg. Inte har jag hämtar nummerlappen innan som man skulle så jag måste dit lång tid innan...sitter här nu med en vaken tös och dricker te med honung i alla fall.

Hoppas ni och bebisarna mår bra!

• NyaMy

Hoppas att du fick en bra tid idag Haligh!

• Haligh

Tack, det gick sisådär faktiskt och benen kändes ruggigt tunga, inte roligt att springa då. Ska vi kanske göra ett nytt försök till lekparken snart? Finns en lekpark i Kronobergsparken också med en massa bebisgungor. Men vi är öppna för förslag! Ska till Kulturhusets Rum för barn något i veckan, aldrig varit där, har ni? Nu ska jag sova, godnatt!

• Ninus

Jag har funderat på Kulturhuset men trodde det var för äldre barn, typ sagostunder och så. Ska bli kul att höra vad mer som finns!

Ja jag är utbölingen som bor här i Täby, Gribbylund mer exakt om ni känner till området. Vi har gångavstånd till Täby C så det blir att man hänger en del där. Just nu håller de på att bygga ut hela centrumet så det är lite stökigt, och så har de tagit bort barnhörnan som fanns förut med bl a en projektor på golvet med rörelse och ljus för de minsta. Mkt uppskattad av Philip, hoppas den kommer tillbaka. :)
    Vi flyttade från Fredhäll för 2,5 år sedan till villan här och vi stortrivs! Stan finns ju där närhelst man saknar den (och det gör man till och från), och här finns naturen utanför dörren, 20 min från stan. Känns som att vi har det bästa av båda "världar". :)

I lördags var det barnvaktspremiär för oss! Min mamma fick äran att ha Philip några timmar medan vi var ut och åt med några vänner och firade ett par som gift sig. Det hade gått jättebra, Philip sov i mormors famn när vi kom och skulle hämta honom vid 2230. Lilla hjärtat. :)

I natt har han snörvlat hela natten och nu är han JÄTTEsnorig lilla skrutt så dert blir nog en lugn dag idag. Imorrn är det 8-månaderskoll. Vad gör de då, ni som varit?

Vi ses gärna när Philip piggat på sig. Kram!

• Golden Robot

Vi har hängt lite på Rum för barn. För våra små finns s k Bebisbibblan med en myspöl och nåt som kan liknas vid en minirutchkana. Inga leksaker men massa pekböcker, och framförallt: BARN! :D Vi var där i fredags och igår natt drog hennes fjärde förkylning på två månader igång. Den här gången har hon haft feber och väldigt svårt att sova. Vid tidigare förkylningar har hon varit rätt pigg dagtid och sovit rätt OK nattetid. Känns som hon är sjuk jämt nu... LadyMy; kan ju ändå inte vara nånting jämfört med dig som har barn på dagis..? Nora är ändå - trots feber - rätt pigg på dagarna även denna gång, så känns tråkigt att man inte vill låta henne träffa andra barn för hon behöver verkligen det nu. Tjuter som en liten papegoja när hon ser andra barn Åter till Rum för barn: Var. där i tid, för barnvagnsparkeringen blir full rätt snabbt! Även om det är "grönt ljus" där uppe, kan det vara tjocksmockt på parkeringen. Jag har fått vända trots grönt ljus... Brukar förresten vara sång- el sagostund kl 14:30 Ha så skoj! Här ska torkas snor nu!

• NyaMy

Julian har haft tonvis m förkylningar, har tappat räkningen. Som tur är (peppar, peppar...) så blir han, precis som storebror, inte särskilt sjuk. Tror inte han har haft feber ngn gång. Ludvig har bara varit hemma från dagis 2 ggr, en g höstblåsor, en g balanit. Snorig är han typ jämt, men då får de gå så länge de är pigga.
    Har aldrig varit på Rum för barn eftersom det varit fullt när vi försökt. Verkade så hysteriskt så sen återvände vi aldrig. Fast jag har hört andra som tycker det är jättebra, kanske främst när de är lite äldre.
    Julian tycker att sångstund är lite segt, han kan inte sitta still så länge tyvärr. Han blir bara arg och vill därifrån. Konstigt, Ludvig var precis lika och jag som fullkomligt älskar musik. 

Ninus, låter härligt m naturen runt hörnet!

Haligh, jag sprang i lö och det var tungt. Kanske borde satsa på att springa i grupp. Osäker för jag tycker det är så avslappnande att gå ut alldeles själv. Fast jag antar att folk inte pratar? 

• NyaMy

Nu går förresten Julian riktigt bra med gåvagnen, ska bli spännande att se när han tar sina första steg. 

• Haligh

Friskis löpargrupper är super tycker jag, det är så opretentöst och alla typer av människor. Brukar gå på jogg-cross på måndagar, 17.45 på st eriksgatan. Msn styrketränar och springer om vartannat och behöver inte ens ha Friskiskort! Lät sisådär om Kulturhuset, vi får väl ha en plan b känns det som... Här har det varit så skönt en vecka ungefär; mkt nöjdare bebis och somnar lätt i sin säng! Sjunger och klappar lite och på fem minuter så sussar lillan så sött! Tidigare gick vi runt med henne och lät henne somna i famnen och sen försökte smussla ner utan att hon vaknade... Sover bättre på nätterna så nu känner jag mig som folk igen Nästa vecka kanske alla snoriga barn har repat sig, vore roligt att ses!

• Roszi

Spännade med genetik och arv. Bara när sädescellen och äggcellen sammanssvetsas så är det väl runt 8 miljoner olika möjligheter från båda hållen, så kanske inte så konstigt att den genestiska variationen blir stor även för närstående. 

Haligh, springer ni mkt på asfallt när du springer med löpargrupperna? Har tänkt testa då jag hört att de är bra. Jag har dock ett kinkigt knä och undviker asfalt.
    I gårkväll var jag på mitt andra pass "bodyjam" ett dansinspirerat aerobicpass. I beskrivningen står det coola moves till senaste musiken, skitkul! Har inte grupptränat sedan 1997 så har helt klart fått en nytändning. Blir lite ensidigt att bara springa.

Babysimningen i söndags var en hit. Edvin älskade att bada, framförallt att slå med händerna på vatttenytan så att det plaskade, han skrattade högt. Fast att öva att ligga på rygg var inte lika kul som att jaga badleksakerna som flöt runt.   

LadyMy, vad snabb Julian är med att gå även om han ännu går med gåvagn. Edvins gåvagn står fortfarande parkerad. Däremot har han fått en gåstol som han kan sitta i som han nu kommit på är jättekul att köra rakt in i skänken med glasdörrar, så man får passa honom när han sitter i den.  

I går var jag och en kompis med våra små på 4H gården i Huvudsta. Inte så mkt djur men tillräckligt för småttar. Det fanns ett mysigt fik i ett äldre hus. Ingen personal utan man la en slant i en plåtburk och fick en god hembakad kaka. Inga problem att byta eller ge barnen mat och så fanns det ett lekrum. Edvin hade ljusa jeans och de var skitiga efteråt ,så inte så rent men kul tyckte barnen!  Det var en del småbarn med sina föräldralediga föräldrar där. Tips om ni skall på utflykt någon gång! Det är ganska fint att promenera där vid vattnet också, men det ösregnade så det blev ingen promenad för oss. Tipsa gärna om bra ställen ni varit på. Roligt att åka på utflykt men bra att på förhand veta att det är småbarnsanpassat. 

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?