• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Jodi

Tror jag måste tvinga med sambon och titta på barnvagnar i äffär innan jag köper nåt begagnat. Får ångest av blocket, bra vagnar försvinner direkt så man måste veta vad man vill ha. Svårt att veta andrahandsvärde också tycker jag, är  t ex en brio duo från 06 värd 2200:- om den är använd till två barn? Nej tur att man har lite tid på sig att fixa med sånt där...!

• talare
    Lovelyness skrev 2011-01-24 10:51:22 följande:
    Ni som har köpt eller tittat på brio happy, vet ni hur mycket den väger? Jag har hört att den är lätt men inte sett några siffror på vad den väger
    det beror på vad du väljer för chassi, hjul och så.. telescope chassit med eva-hjul väger 8,1kh, kneejoint chassi med luft väger 9,6kg. happy sittdel väger 5,9kg, hårdlift 2,4kg, mjuklift 2,2kg. står på deras hemsida.
  • Moi Mokulat

Vem var det som hade skrivit jäätte bra in till FK. Såg det för ett tag sedan och nu sitter jag här och försöker skriva själv och behöver lite hjälp. Jag bläddra bland alla flikar men hittade inte det. Minns inte ens vilken dag vi skrev

• Sommarnatt2010
    morotsland skrev 2011-01-23 22:09:52 följande:
    Men du bär den inte lika smidigt upp för några trappor etc. Jag tror duo funkar utmärkt om man bor på landet/villa men att kombi är bättre i stan/lägenhet.
    Det kan nog stämma....
  • Sommarnatt2010
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-01-24 11:10:42 följande:
    ja vår vagn är lite jobbig när man ska svänga, så som Minglanu beskriver, man får lyfta den för att kunna svänga, hjulen får rakt fram bara.  Det går dock bra ändå.
    Den gnisslar lite nu ibland så får kanske smörjas med något. Den fungerar bra i snö och slask i alla fall.

Kan tänka att en trehjulig med snurrhjul är lättare, men vet inte hur det fungerar när det är snö och slask ute.
    Har en sulky vagn med snurrrhjul och den fastnar nu ibland med hjulen och den fungerar dåligt i snö och slask.
    Den vi har köpte en teutonia mistral S har jag testat i en hel massa snö. när det är plogat är det inga problem alls med de små hjulen fram...När det var oplogat så vänder man väldigt enkelt på handtaget så man får de stora hjulen fram o den gick väldigt bra då oxå...till en del vagnar finns det väl vinter hjul oxå eller???
  • Miloxan
    Jodi skrev 2011-01-24 17:26:02 följande:
    Tror jag måste tvinga med sambon och titta på barnvagnar i äffär innan jag köper nåt begagnat. Får ångest av blocket, bra vagnar försvinner direkt så man måste veta vad man vill ha. Svårt att veta andrahandsvärde också tycker jag, är  t ex en brio duo från 06 värd 2200:- om den är använd till två barn? Nej tur att man har lite tid på sig att fixa med sånt där...!
    Vi gav lite överpris tycker jag, 2500 kr för en 06 men extremt gott skick och just den färgen jag ville ha så vi bet i det sura äpplet.....köpt vägghängt skötbord för 250 kr istället och spar in lite där.. bilstol får vi från släkting så därför valde vi att vagnen fick kosta lite.... Men det är svårt at välja.
  • TeamX

Vi har köpt en quinny XL. Tre hjul och vändbar sittdel så lillen kan titta både framåt och åt mitt håll. Helt ok pris, 2500 då flera tillbehör ingick också. Vi funderade på en Urban Jungle men den har inte vändbar sittdel utan där kan lillen bara titta framåt, det tyckte jag var en nackdel så därför blev det inte en sådan. Kul att köpa vagn, men svårt att välja i djungeln.

Max, mitt hjärta, mitt liv mitt allt! Född 20041010 * Prins lillebror BF 20110506, efterlängtad! *
  • tove83
    Moi Mokulat skrev 2011-01-24 19:12:19 följande:
    Vem var det som hade skrivit jäätte bra in till FK. Såg det för ett tag sedan och nu sitter jag här och försöker skriva själv och behöver lite hjälp. Jag bläddra bland alla flikar men hittade inte det. Minns inte ens vilken dag vi skrev
    vet inte om det var mitt du syftade på? men skriver in mitt ändå;)

Beskrivning av en arbetsdag för mig på Ikea.

jag jobbar väldigt olika tider, så allt mellan klockan 06:00 till klockan 20:00 kvällen, även varannan helg på detta. Jag har ingen fast position/avdelning på varuhuset utan täcker upp där det behövs t.ex. vid sjukdomar, på mitt arbete så är det väldigt mycket gående samt stående, enda chanser till att ta en paus eller sätta sig ner för att vila är på rasten, på en normal dag så går jag ca 25 000 steg, brukar ha stegräknare på mig.

i min tjänst så innebär detta att jag kan ena stunden stå i kassan och ta emot kunder för att sedan gå vidare och fylla på varor på Logistik/ varupåfyllnad, för hand. Varor som väger allt mellan 10-80 kg dvs. byråer skåp tallrikar, krukor osv.

för att i nästa plocka varor åt kund på varutlämningen, där är det till större delen bara tunga saker att plocka såsom vitvaror soffor 120-160 cm sängar garderober och dessa plock sker under en viss tidspress då varje plock inte får ta för lång tid tills det kommer ut till kund.

det ingår även i min tjänst att jag får stå i vår informationsdisk, är inte helt ovanligt att man står där mellan klockan 10-20 där man hjälper kunden till rätta i varuhuset, svarar på frågor etc. eller hjälper till vid barnpassningen som vi tillhanda håller för våra yngsta besökare mellan 3-10 år.

jag får även ta hand om våra kundreturer som kommer till huset, ståendes som innebär många och tunga lyft.

det är inte helt ovanligt att man får göra alla dessa arbetsuppgifter under en och samma arbetsdag, vilket kan vara väldigt stressande samt påfrestande för en. Och på helgerna brukar vi ha uppemot 10 000-13 000 kunder per dag, och för det mesta så är man själv på avdelningen/avdelningarna, och man måste alltid förbereda våra produkter för morgondagens inleveranser, för hand vilket innebär många lyft.

Antal lyft per arbetsdag är mellan 150-400st och då lyfter jag allt mellan 10-80 kg för hand. Detta är en sammanställning av hur en arbetsdag kan se ut för mig, och även för mina övriga kollegor i huset. Då vi alla gör samma arbetsuppgifter men med olika omfattning.

Och självklart så hjälper jag kunder att hitta produkterna, vilket innebär en del lyft också.

• JosefineK

Verkar som de flesta hàr àr pà det klara med vagnar men har ni funderat nàgot pà bàrsele/bàrsjal? Jag surfade runt lite igàr och det àr ju en djungel det dàr med!
    Funderar sjàlv pà en Baby Bjorn Active, den verkar kàck men har fàtt lite kritik fòr att den inte àr ergonomisk nog. De flesta jag kànner hade inte ens nàgon. Fòr oss kànns det nòdvàndigt dà vi har hund och borde vara praktiskt att ta bebisen pà magen nàr man ska ut pà kortare promenader istàllet fòr att slàpa med vagn. 
    Vad àr ni inne pà? 

• isolande
    JosefineK skrev 2011-01-25 09:16:22 följande:
    Verkar som de flesta hàr àr pà det klara med vagnar men har ni funderat nàgot pà bàrsele/bàrsjal? Jag surfade runt lite igàr och det àr ju en djungel det dàr med!
    Funderar sjàlv pà en Baby Bjorn Active, den verkar kàck men har fàtt lite kritik fòr att den inte àr ergonomisk nog. De flesta jag kànner hade inte ens nàgon. Fòr oss kànns det nòdvàndigt dà vi har hund och borde vara praktiskt att ta bebisen pà magen nàr man ska ut pà kortare promenader istàllet fòr att slàpa med vagn. 
    Vad àr ni inne pà? 
    Vi kommer prova bärsele, har köpt en vanlig Babybjörn av nyare snitt begagnat.
    Sjalen verkar meckig att få till Tungan ute