• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Charlott29
    skalbagge skrev 2011-03-11 18:11:43 följande:
    Idag fick jag samtal från min barnmorska som berättade att mitt urinprov visat att jag har urinvägsinfektionRynkar på näsan nu ska jag äta antebiotika Furadantin för att bli botad.

Någon annan som haft urinvägsinfektion och ätit Furadantin under graviditet?
    Inte jag, men jag misstänkte urinvägsinfektion innan jul men det visade inget, och nu börjar jag misstänka igen... men jag har i vanliga fall inga symptom som t.ex. att det svider när det kissar, så nu vet jag inte om det är graviditeten i sig som ger mig mina "symtom" eller om det är infektion. Ska ta upp detta med min BM när jag träffar henne på onsdag, så hon kan ta en odling på mig.

Vad har du haft för symtom?
  • Nojnen

Bilder från senaste UL finns i mitt galleri!! Kunde inte lägga upp dem här via Ipaden.

Mirakel kan ske, ge inte upp hoppet! Gravid med första barnet, BF 4 maj 2011
  • Miloxan
    JosefineK skrev 2011-03-11 15:46:56 följande:
    Hej tjejer! Ett tag sen jag skrev nu, làser vad ni skriver och ser att jag inte àr ensam om mina kràmpor, skònt!
    Lider ocksà av halsbrànna, mest nàr jag ligger ned, lite jobbigt, men allra jobbigast àr ryggen/svanken, har sààà ont! Kan knappt gà, vaggar fram som en anka och folk som ser mig tror nog att det àr dags vilken minut som helst. I wish! Har dàremot inte kànt av varken starka sammandragningar eller fòrvàrkar, ska kolla detta med gyn nàsta vecka dà jag ska dit.

Pà sòndag gàr vi in i vecka 34 sà det borde vara ca 6 veckor kvar, smyghoppas dock pà att han tittar ut liiite tidigare Glad Làngtar efter att "fà tillbaka" min egen kropp om man nu fàr sàga sà...

Bòrjat pà fòrlossningskursen denna veckan, ska gà 10 gànger sjàlv och 5 gànger med sambon. Det àr riktigt roligt faktiskt, vi àr 16 tjejer mellan 28 och 40 àr som alla ska ha i maj och bor i samma omràde. Fick lite panik dà barnmorskan "bannade" mig fòr att jag inte packat vàskan ànnu. Det ska man tydligen gòra 2 mànader innan BF. Aldrig hòrt! Beràttade detta fòr sambon nàr jag kom hem som dà fick panik eftersom vi varken skaffat sàng eller skòtbord sà det blev en tur till IKEA samma kvàll och nu àr allt monterat och klart, har lagt upp lite bilder i bildtràden. 
    Packad väska 2 månader innan????????? Jisses...jag brukar packa när värkarna kommer och det är dags att åka in......Skriver en lapp innan som jag bockar av på bara så inget missas....vem kan packa massa kläder innan? Man har ju inte så stort klädförråd och man krymper ju inte så snabbt....
  • skalbagge
    Charlott29 skrev 2011-03-11 18:37:37 följande:
    Inte jag, men jag misstänkte urinvägsinfektion innan jul men det visade inget, och nu börjar jag misstänka igen... men jag har i vanliga fall inga symptom som t.ex. att det svider när det kissar, så nu vet jag inte om det är graviditeten i sig som ger mig mina "symtom" eller om det är infektion. Ska ta upp detta med min BM när jag träffar henne på onsdag, så hon kan ta en odling på mig.

Vad har du haft för symtom?
    Kissnödig HELA tiden och när jag går på toa så kommer det bara några droppar. Inga andra symptom.
  • EvaChristina
    isolande skrev 2011-03-11 15:32:47 följande:
    Är det någon mer än jag som får som blåmärkeskänsla på magen emellanåt? Det kan vara vissa punkter som ömmar jättemycket i ett par timmar när man tar på dem. Sen hux flux är de borta.

Just nu är mina punkter lokaliserade till strax ovanför naveln. Sjukt obehagligt och irriterande....
    Vad lustigt. För 20 minuter sedan upptäckte jag precis det du beskriver och satt och klagade inför sambon att det var ömma punkter och att jag undrade vad de berodde på. Jag har min ömma punkt högst upp på magen, liksom på "ovansidan".
  • Maruid
    skalbagge skrev 2011-03-11 18:11:43 följande:
    Idag fick jag samtal från min barnmorska som berättade att mitt urinprov visat att jag har urinvägsinfektionRynkar på näsan nu ska jag äta antebiotika Furadantin för att bli botad.

Någon annan som haft urinvägsinfektion och ätit Furadantin under graviditet?
    Ja, jag hade i vecka 19 en omgång. Fick furadantin sju dagar och sedan var det borta. Enda symptomen då var att jag var grymt kissnödig, kissade och var kissnödig igen redan när jag stod och tvättade händerna. Grymt störigt! Träffade en läkare som gjorde vul och skrev ut antibiotika. Kan tillägga att det varken sved eller gjorde ont eller så.

Nu typ 10 veckor senare var det dags igen. Fick inte jättemycket utslag på bakterier i urinen men eftersom grym kissnödighet uppstod fick jag istället en femdagars kur med Selexid. Ska lämna nya labbprover i nästa vecka och se men det känns bättre. Jag kissar mer sällan och mer rejält när jag väl gör det. Dock sa jag till BM att det ändå är rätt påtaglig nödighet hela tiden men hon sa att om bebisen ligger med huvudet ner, särskillt på en omföderska, så kan det uppstå ett väldigt högt tryck på blåsan och nerverna som gör att det känns mer också.

Jag råder dock alla som har liknande störningar, drick citronvatten så absolut surt det bara går. Det rensar systemet ganska effektivt  och sjukvårdsupplysningen brukar säga att det är bästa sättet att hålla uvi stången. Man brukar prata om tranbärsjuice också men ofta är den i vanliga affärer tydligen inte tillräckligt sur sa dem sist. Så nu bunkrar jag citronen som aldrig förr men det gör inget eftersom jag är galen i surt just nu.
  • Lovelyness

Tips förutom citron vid urinvägsinfektion är att dricka massor av vatten, gärna flera liter, då kan man skölja ur bakterierna eftersom man kissar en större mängd. Jag har lyckats dricka bort urinvägsinfektioner flera gånger.

• Tiiinaa

Hej alla! Skriver sällan men är inne och läser ofta! Jag hänger en del i apriltråden också så jag ligger lite i kläm och kan inte bestämma vart jag vill vara (har bf 29 april) men från början hade jag 1 maj så jag startade ju här.

Angående UVI så har jag tack och lov inte haft det under graviditeten, men hade mycket problem med det innan jag blev gravid. Jag har därför hittat lite egna hemmakurer och knep som hjälper i förebyggande syfte åtminstone. Har man väl fått en utblommad infektion så behöver man antibiotika..Men mina tips är i alla fall: drick tranbärsjuice (jag tycker nog den i affären är tillräckligt sur då den brukar hjälpa mig) eller citronjuice som Lina Sofi tipsade om, och såklart mycket vatten: det sura i tranbären dödar de "dumma" bakterierna och vattnet hjälper till att skölja ut det.

Sen är väl det typ dummaste man kan göra om man har lätt att få UVI att raka bort allt hår där nere. Då tar man ju bort det lilla skydd man har för bakterier utifrån. Tänk t ex om man skulle raka bort ögonfransarna vad mycket skräp man skulle få i ögonen hela tiden då :P. Sist jag helrakade mig därnere fick jag UVI på en gång, efter den gången slutade jag med det och det blev faktiskt bättre. Och nu som gravid kan jag knappt "trimma" något för jag varken ser eller når bra så det är au-natural som gäller nu..hehe. Kanske därför jag klarar mig så bra från UVIerna nu för tiden :P Och sen är det ju superviktigt att kissa efter sex...men det vet nog alla redan.

• Jean

Haller med om att de ar lustigt, hade ocksa en om punkt uppe pa magen igar kvall som ar borta nu.

Mycket sammandragningar och molande "mensvark" som fortsatter..... Ringde in sist i torsdags kvall men de har ju inte blivit varre sa jag ska forsoka vanta tills tisdag da jag traffar min forloss.lakare.

Har ett par dagar kvar bara pa min antibiotika kur nu, skont! Far se pa tisdag vad som sags....

Maste fa ihop vaskan snart sa gott de gar for man vet ju aldrig. Har inte kant nan vidare panik over de men alla dessa sammandragningar.... 

• SannaSanna

Hej tjejer! va hos bm igår. en fråga... mitt sf mått låg inte längre på kurvan... första fången låg den mitt på mittenlinjen. nu va den närmare den undre... bm sa att det Nog inte va någon fara... har detta hänt någon av er? när ska man kolla. med tul?