skalbagge skrev 2011-03-11 18:11:43 följande:
Idag fick jag samtal från min barnmorska som berättade att mitt urinprov visat att jag har urinvägsinfektion

nu ska jag äta antebiotika Furadantin för att bli botad.
Någon annan som haft urinvägsinfektion och ätit Furadantin under graviditet?
Ja, jag hade i vecka 19 en omgång. Fick furadantin sju dagar och sedan var det borta. Enda symptomen då var att jag var grymt kissnödig, kissade och var kissnödig igen redan när jag stod och tvättade händerna. Grymt störigt! Träffade en läkare som gjorde vul och skrev ut antibiotika. Kan tillägga att det varken sved eller gjorde ont eller så.
Nu typ 10 veckor senare var det dags igen. Fick inte jättemycket utslag på bakterier i urinen men eftersom grym kissnödighet uppstod fick jag istället en femdagars kur med Selexid. Ska lämna nya labbprover i nästa vecka och se men det känns bättre. Jag kissar mer sällan och mer rejält när jag väl gör det. Dock sa jag till BM att det ändå är rätt påtaglig nödighet hela tiden men hon sa att om bebisen ligger med huvudet ner, särskillt på en omföderska, så kan det uppstå ett väldigt högt tryck på blåsan och nerverna som gör att det känns mer också.
Jag råder dock alla som har liknande störningar, drick citronvatten så absolut surt det bara går. Det rensar systemet ganska effektivt och sjukvårdsupplysningen brukar säga att det är bästa sättet att hålla uvi stången. Man brukar prata om tranbärsjuice också men ofta är den i vanliga affärer tydligen inte tillräckligt sur sa dem sist. Så nu bunkrar jag citronen som aldrig förr men det gör inget eftersom jag är galen i surt just nu.