• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Lovelyness

Hemma från barnmorskan, allt såg bra ut men jag börjar kryp närmare och närmare den där över SF-kurvan. Mitt blodtryck som vad högt vid inskrivningen och gick ner för några månader sen har nu gått ner ännu mer. Jag antar att min kropp gillar att vara gravid.

Jag sover inte heller bra, jag får ont i mina höfter och måste vända mig mest hela tiden vilken gör att jag är skittrött på dagarna.

• Charlott29
    EvaChristina skrev 2011-03-14 13:31:37 följande:
    Oj, jag vände på siffrorna. 110/55 ska det va!
    Ah, då förstår jag
  • Maruid
    Charlott29 skrev 2011-03-14 13:28:31 följande:
    Tänkte höra med er som har två barn eller fler...

Jag väntar ju mitt andra barn nu och bebisen ligger ner med huvudet sedan några veckor tillbaka. Det som - kanske inte oroar mig men som är jäkligt obehagligt - är att det trycker på väldans mycket mer denna gången än med sonen. Det ilar och så ner i underlivet och det känns precis som bebisen är på väg ut (vilket den naturligtvis inte är) men känslan är sådan.
    Funderar nu på om det är så enkelt att det beror på att det redan har legat en bebis där och "töjt" ut så att denna bebis liksom glider ner djupare tidigare?! Eller är jag helt ute och cyklar?
    Hur har det känts för er andra?
    För min del har jag också mer tyngdkänsla eller vad man ska säga neråt. Absolut inte så det känns som bebisen ska komma ut men jag tycker ändå sitter längre ner på någt sätt än förra gången. Dessutom tycker jag att jag kissar mer denna gången utan att ha uvi eller liknande. Jag har också mer SD än förra gången.

Bm trodde att sannolikt beror allt detta på att man som omföderska normalt bär barnet lägre. Hon sa att kroppen snabbare är med på noterna och börjar ställa in sig på vad som komma skall i ett tidigare skede om man redan upplevt en förlossning. Hon tyckte för din del att bebisen redan låg med huvudet neråt och tryckte på så det är väl det som ilar och drar antar jag.

Men om du känner dig orolig och det känns obehagligt så prata med din BM och be dem kanske att kolla hur det ser ut. Det är rätt skönt att bara få höra att allt är precis som det förväntas vara.
  • Kottemor
    Charlott29 skrev 2011-03-14 13:28:31 följande:
    Tänkte höra med er som har två barn eller fler...

Jag väntar ju mitt andra barn nu och bebisen ligger ner med huvudet sedan några veckor tillbaka. Det som - kanske inte oroar mig men som är jäkligt obehagligt - är att det trycker på väldans mycket mer denna gången än med sonen. Det ilar och så ner i underlivet och det känns precis som bebisen är på väg ut (vilket den naturligtvis inte är) men känslan är sådan.
    Funderar nu på om det är så enkelt att det beror på att det redan har legat en bebis där och "töjt" ut så att denna bebis liksom glider ner djupare tidigare?! Eller är jag helt ute och cyklar?
    Hur har det känts för er andra?Måste bara höra: Blodtryck 55/110? Inte 155/110? Blev lite nyfiken, såg ut att vara väldigt lågt förstatryck?
    Jag väntar nummer tre och det är helt annorlunda denna gången med känslan. Känns som bebisen är halvvägs ute ibland  och det ilar och trycker nedåt. "normalt" för oss omföderskor, så lnge det inte är intenvisa förvärkar med i bilden, fär då blir det nog en helt annan femma

Jag måste gnälla... jag är tokförkyld!! Förstår inte att en näsa kan producera så myket snuva!  Hostar med, och det är inget skönt med denna gravidmage Fasiken, låt det bli vår NU!!
  • Nojnen
    isolande skrev 2011-03-14 12:01:57 följande:
    Jag hämtade gratisboxen från Pampers i helgen på Babyland. Den innehöll 2 blöjor, en nappflaska, en reflex, våtservetter, babybadskum och en massa reklam. Blöjhinken hade inte kommit än, men den kan man hämta senare tydligen.
    Min lilla kille rör sig så in i bomben och särskilt på vissa tider. Man kan nästan ställa klockan efter honom!!

Behöver man något för att kunna hämta ut paketet från Pampers på Babyland?
    Mirakel kan ske, ge inte upp hoppet! Gravid med första barnet, BF 4 maj 2011
  • mammaE2011
    EvaChristina skrev 2011-03-14 13:14:39 följande:

Usch idag känner jag mig trött på att vara gravid. Jag vill träffa det lilla knyttet nu. Eller inte nu (egentligen), men jag vill att de kommande sju-åtta veckorna ska gå fort.

Jag är så trött och orkeslös. Har inte kunnat sova pga kryp i benen och har samtidigt en massa som måste göras. Mitt uppe i flytt nu. Blir helt matt.

Klaga lite kanske hjälper.

Jag var hos bm idag.

Vecka 31+6
    Blodtryck 55/110 (exakt som förra gången)
    SF-mått 29 (något under normalsnittet nu, men fullständigt normalt försäkrade bm mig)
    Bebis hjärtljud 150 i genomsnitt (typ som det varit varje gång)
    Och bebisen låg som jag trodde med huvudet nedåt och rumpan uppe vid högra sidan om min navel.

Järn och socker kollades inte och jag slapp väga mig också

Låter konstigt att ditt SF-mått skulle vara under normalsnittet? Jag var hos BM förra fredagen och var då i vecka: 31+2 och mitt SF-mått var då 26,5 cm och min BM visade mig kurvan att den följer den precis som den ska. Man kanske inte kan utgå efter hur många cm den ligger på utan hur livmodern helt enkelt växer med tiden??? 
  • glit
    Nojnen skrev 2011-03-14 14:47:34 följande:
    Min lilla kille rör sig så in i bomben och särskilt på vissa tider. Man kan nästan ställa klockan efter honom!!

Behöver man något för att kunna hämta ut paketet från Pampers på Babyland?
    Jag funderar på om min lilla plutt aldrig sover.. alternativt "går i sömnen".. det är rörelse nästan hela tiden från att jag vaknar tills att jag somnar. Kortare uppehåll då och då iof.. så lite vilar han nog. Lyckades filma igårkväll när han var extremt sprallig, ska försöka lägga upp videon!
  • FruMadde4barnTätt

tycker sjukhusets bindor varit bra, när jag åker hem använder jag libress godnatt bindor.

jag blöder mycket, och rätt länge 2 månader eller 10 veckor.

som omföderska kan man få mycket eftervärkar som gör jätteont, rekommendera alvedon och citadon (receptbelagt) men som kan fås på sjukhuset som tar bort smärtan bra.

purelan salva till brösten så inte får sår, rekommenderar jag.

ofta får man blöjor på sjukhuset, men kan vara bra att ha med några ifall, våra barn har endast varit bra med libress blöjor och det har läckt med pampers så det är olika vilken sorts blöjor som passar.

schampo och balsam är bra att ha med, hårborste, necessär