• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Me like coffee

Marlene: Usch vad jobbigt! Förstår känslan när man inte kan vara där och trösta på stört Har han mått bra sen då?

• Me like coffee

Tung eftermiddag idag. Vi hämtade dottern på dagis kl 14 och efter det var hon bara nöjd i kanske totalt en halvtimme fram till hon tog en liten kortare sovstund vid 17-tiden. Hon var helt slut stackarn! Mycket mys, amning och kramar blev det

• Makadam
    Marlene skrev 2010-08-25 19:00:28 följande:
    Om mamman vill amma så tycker jag så klart att det är bäst men i annat fall ersättning... men vällingen tycker jag man kan skippa så mycket som möjligt
    Ja, vi varken bjuder på välling eller industrigröt här hemma, och en del verkar undra hur vi kan (törs?) avstå?
    För det är väl LAG på att servear det?
    Skämt åsido, det jag tycket var ledsamt det var att mamman verkade irriterad på att barnet var hungrigt runt kl 04.
    Jag som ammar fritt tycker ju inte det är konstigt - ät på! :)
  • Me like coffee

Är det bara jag som inte klarar av uttrycket "du är den bästa mamman för ditt barn"? Vad är det för uttryck egentligen???

• k girl
    Me like coffee skrev 2010-08-26 08:51:46 följande:
    Är det bara jag som inte klarar av uttrycket "du är den bästa mamman för ditt barn"? Vad är det för uttryck egentligen???
    Det är ungefär lika vedervärdigt som "en nöjd mamma är en nöjd bebis" och varianter på det. Plattityder som inte betyder någonting, annat än att inte ta i beaktande alla de barn som blir misshandlade på olika sätt. En viss sanning finns det dock i det: många (alla?) barn älskar sina föräldrar oavsett vad de gör.
  • Helene70
    Makadam skrev 2010-08-24 13:27:15 följande:
    Just nu!

Jobbigt: träff med mammagrupp där jag (återigen) blir ledsen över vissa reaktioner/värderingar/beteenden. Små barn (7 mån) som minsann inte ska få välling kl 04 om den vill det. Barn som inte ska få somna i famnen. Barn som lämnas gråtandes på golvet.

Roligt: underbara lilla solstrålen sitter bredvid mig här, i sin matsol, och leker med ett mjukisdjur, tittar ut genom fönstret och pratar. Och gäspar. Snart sovdags.
    Behöver jag förklara varför jag inte är med i någon mammagruppFlört?
  • Makadam
    Helene70 skrev 2010-08-26 10:19:19 följande:
    Behöver jag förklara varför jag inte är med i någon mammagruppFlört?
     Näe! :)
    Jag vet att jag kan skita i det helt och hållet.
    Ska inte sticka under stol med att det är trevligt också emellanåt, det där menlösa sociala snacket som jag anser att jag behöver, men så händer det alltid nåt på varje träff, och ja; det är väl jag som är känslig. Jag VE att jag är det.
    Sen resonerar jag också så att de här barnen, de här föräldrarna kommer ju finnas runt omkring här under barnens skolgång, jag kommer träffa dom på föräldramöten t ex och jag tycker det är bra att lära känna dom som mitt barn kommer ingå i ett sammanhang med.
  • chokladkaffe

Oj vad vi har behov av att babbla, det märks ju här i tråden där allt och inget poppar upp

Själv fällde jag en tår på jobbet i morse när sambon skickade ett sms att sonen var själv på förskolan. Sambon har jättesvårt för dagis och tycker det är så vemodigt att vara där, han är glad det är jag som tar nästa vecka. Hade iaf gått bra, han hade blivit lite ledsen när pappa gått men sen hade det gått bra. Men vad säger det egentligen? Kändes lite som ett främlingstest...eller så överanalyserar jag bara nu.

Marlene: Vad skönt det är att höra det där med välling. Vi har aldrig använt det även om vi gett industrigröt i perioder då det varit den enda gröt som accepteras. Folk verkar tro att vi är från en annan planet som inte ger välling. Jag tycker å andra sidan man är från en annan planet om man hellre går upp och ger välling på natten än lägger barnet tillrätta för amning

• k girl

Jag har en fråga. Jag var nyligen hos min läkare (har crohns) som berättade att jag hade en liten folatbrist. Jag har plockat fram mina folsyretabletter men är detta något som (borde) påverka amningen på något sätt?

• Helene70
    Makadam skrev 2010-08-26 11:04:45 följande:
     Näe! :)
    Jag vet att jag kan skita i det helt och hållet.
    Ska inte sticka under stol med att det är trevligt också emellanåt, det där menlösa sociala snacket som jag anser att jag behöver, men så händer det alltid nåt på varje träff, och ja; det är väl jag som är känslig. Jag VE att jag är det.
    Sen resonerar jag också så att de här barnen, de här föräldrarna kommer ju finnas runt omkring här under barnens skolgång, jag kommer träffa dom på föräldramöten t ex och jag tycker det är bra att lära känna dom som mitt barn kommer ingå i ett sammanhang med.
    Jag förstårGlad.

Visst är du känslig but so am I

För ett tag sedan var jag på liseberg med min man och mitt barn. Efter en stund gick vi in på cafe Taube för att äta lite (läs mycket) mat. Några bord bort sitter det ett par med deras lilla bebis (skulle gissa på att bebisen var mellan 4-6 månader). Bebisen sitter i vagnen och gråter medans mamma och pappa sitter helt oberörda och äter. 
    Hela min kropp värkte och jag ville bara resa mig upp och ta upp barnet. Jag satt och muttrade och beklagade mig för min man över hur jobbig jag upplevde situationen. Men då sa min man dom kloka orden att vi kan inte göra något åt andras situation utan vi ska i stället vara glada för att NN har oss som mamma och pappa.

Visst, det hjälpte inte det lilla barnet men jag fick lite ro av att tänka dessa positiva tankar.

Sedan vill jag även klargöra att jag inte på något sätt anklagar dessa föräldrar eftersom man aldrig vet vad varje familj går igenom. Jag hade bara önskat att dom tog upp bebisen och satte det i knät så att h*n fick sitta med dom när dom åt. Hur jobbigt skulle det vara?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd