Makadam skrev 2010-08-31 09:27:36 följande:
Örtagård -
"Men så klart uppstod nya situationer - att tillgodose ett spädbarn och ha en viljestark och intensiv två-treåring och det är hon fortfarande förresten. Vi tycks ha intensiva och viljestarka barn med humör. Är det vårt fel de blivit så? Kunde vi bemöta dem annorlunda?"
I mina ögon är intensiva och viljestarka barn (människor) inget "fel".
Det är väl dessutom en del av barnets sökande efter den egna identiteten och en två-, tre-åring är ju inte "färdig" med att undersöka och testa och sträcka på det där gummibandet mellan sig själv och mamma (jag skriver mamma för jag är fast i min övertygelse om att det är mamman som barn i de allra flesta fall knyter an till).
det låter lite som du missförstod mig

. JAG betraktar det inte som ett fel att barn är viljjestarka och intensiva men det gör det mindre enkelt för föräldern

. Något man lär sig med tiden är att barn är väldigt olika och det finns olka nivåer på intensitet och vilja. Då pecis som du skriver ¨något som barn måste göra och få lov att uttrycka, är det något som komplicerar men även så klart berikar förä'ldraskapet.
Jag skulle dock inte hålla med om att en tvååring och treåring naturligast är mest anknuten till en pappa som tar lika ansvar för familjen. Det är nog väldigt olika med det där. Både beroende på barns personligheter som benägenhet att hålla sig till en och samma person och hur mycket mamma faktiskt är hemma i den åldern. Jag ör hemma mest tex men barnen är ändå lika anknutna till sin pappa och ttestar sitt "gummiband" lika mycket mot honom.
Nej, jag ville bara understryka att det inte är så lätt alla gånger - just om man vill låta barnet utvecklas som det bör.
Men tummen upp för den förälder som klarar varenda hallsituation med en arg tvååring, tjurig fyraåring och trött bebis

. En del klarar det säkert men långt ifrån alla. Jag menar inte att det är ett misslyckande att inte klarar det, jag menar inte heller att man inte ska försöka klara det. Jag menar bara att det är så det är att vara för'älder

. Inte lätt, inte bekvämt men naturligt och dessutom roligt och stimulerande.
Jag tror inte jag någonsin höjt rösten eller tappat tålamodet med mina barn när de varit under 2,5 år och strävar efter att inte göra det sen heller men det jag vill säga att innan de utvecklar den där straka vilja är det så lätt tycker jag

. Sjala, amma. samsova....inget som stressar mig eller 'är svårt. Att hjälpa arg 3 åring med skorna som skriker och väcker bebis som blir hysterisk och bli sen med femåringen till hennes älskade dagis - lite trixigare

.