Me like coffee skrev 2010-09-05 12:33:05 följande:
Jo, tackar som frågar

Hon verkar trivas rätt bra tycker jag. Sover bra (somnar i famnen hos en av pedagogerna), äter bra och verkar vara sig själv (har tjuvkikat lite på henne "in action" när jag hämtat henne och hon inte hunnit se mig). Känns skönt att se!
Men jag har lite funderingar som jag tänkte att jag kanske kunde lufta lite här så kan ni likasinnade ge lite av era tankar kring situationen.
I onsdags var det första gången som jag lämnande dottern. Tidigare har det varit min man och då har det alltid gått bra. Men nu när jag lämnade så blev hon jätteledsen (inte helt ovanligt heller när jag går hemifrån) men personalen ringde redan efter 5 minuter och hon hade blivit glad och satt igång och lekt så fort de kom in i lekrummet. Skönt! Men det jag funderar på är vad det här egentligen betyder och hur mycket vikt man ska lägga vid att hon blev ledsen. Självklart gör det jätteont i mamma-hjärtat att lämna henne så men samtidigt var jag helt övertygad om att det skulle gå över ganska omgående annars hade jag inte gått. Kanske ska man inte analysera sönder situationen men det känns verkligen hemskt att lämna henne. Hur upplever hon situationen? Kan vår relation skadas på något sätt? Rent krasst så vet jag ju att vi har en så pass bra relation och hon verkar vara väldigt nöjd på dagis men ständigt så spökar dessa tankar hos mig...
Sen funderar jag lite på detta att hon är nöjd på dagis men ändå tycker jag att hon är annorlunda hemma nu jämfört med innan dagis. Hon är mer ledsen, vaknar väldigt ofta på kvällen och natten och är då jätteledsen. Hon är väldigt lättstött (har tidigare varit väldigt tålig) och gråter för det lilla minsta rätt ofta nu. Verkligen inte likt henne. Vad säger det er? Är det helt enkelt pga alla nya intryck? Är det ett tecken på att hon inte riktigt fixar dagis så bra som hon ger sken av när hon är där eller är det helt enkelt bara en "inskolningsfas" som går över när dagis har blivit "normalt"? Hur skulle ni tolka det?
Sonen blir ledsen vem som än lämnar, momor och pappa och jag har det varit. Han blir jätteglad när vi kommer sen igen. Däremellan är han glad och nöjd, äter massor och sover i famnen. För mig är detta bra tecken. Han tycker det är lönt att visa att han blir ledsen när han blir lämnad och inte får som han vill. Han visar gläde när vi kommer tillbaka. Han är glad däremellan vilket för mig innebär att han är nöjd.
Sen sover han mycket, väldigt mycket mer än vanligt men det konstiga känsliga humöret som var första veckan är borta. Det känns som han helt enkelt anpassar sig som vem som helst. Jag känner själv av mitt nya jobb och är inte mig själv men jag vet det går över. Jag kan känna igen hur det är med förändring.
Jag har inte märkt att vår relation skulle lida något. Hur tänker du att den skulle göra det? Att du lämnar henne där och hon blir ledsen är ju helt naturligt, det tänker inte jag innebär att hon automatiskt tror att du sviker henne och relationen är körd. Du är hennes mamma ju, du finns där alltid för henne i alla lägen.
Så länge det är lyhörda pedagoger som ser barnen, de inte är där för långa dagar i början och det är hyfsat lugn och ro tror jag inte det är dåligt för barnen. Men nu tillhör jag kanske den lite mer dagisförespråkande i ap-skaran. Kanske för vi inte har något val. Jag är bara så glad att han är där så lite som 8.30-15 ibland 16.
Hm, kanske inte mycket till svar på din fråga, mest hur jag tänker i samma situation. Jag kallar mig lite ap-inspirerad för parallellt tror jag mycket på good enough med barn. Det är tillräckligt bra så här, att sträva efter mer än så är inte enligt mig heller sunt.