• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    Helene70 skrev 2010-08-26 13:07:10 följande:
    Jag förstårGlad.

Visst är du känslig but so am I

För ett tag sedan var jag på liseberg med min man och mitt barn. Efter en stund gick vi in på cafe Taube för att äta lite (läs mycket) mat. Några bord bort sitter det ett par med deras lilla bebis (skulle gissa på att bebisen var mellan 4-6 månader). Bebisen sitter i vagnen och gråter medans mamma och pappa sitter helt oberörda och äter. 
    Hela min kropp värkte och jag ville bara resa mig upp och ta upp barnet. Jag satt och muttrade och beklagade mig för min man över hur jobbig jag upplevde situationen. Men då sa min man dom kloka orden att vi kan inte göra något åt andras situation utan vi ska i stället vara glada för att NN har oss som mamma och pappa.

Visst, det hjälpte inte det lilla barnet men jag fick lite ro av att tänka dessa positiva tankar.

Sedan vill jag även klargöra att jag inte på något sätt anklagar dessa föräldrar eftersom man aldrig vet vad varje familj går igenom. Jag hade bara önskat att dom tog upp bebisen och satte det i knät så att h*n fick sitta med dom när dom åt. Hur jobbigt skulle det vara?

Ja, hur svårt skulle det vara?
    När jag tagit upp liknande situationer i andra trådar så är det alltid någon som kommer med invändningen, just att jag inte känner de människorna och inte kan döma dom. Men! - om de inte verkar bry sig så blir jag faktikst illa berörd.
    Jag har själv åkt buss med en superledsen dotter i vagnen och människor har säkert 1) stört sig och 2) tyckt att jag var en dålig mamma och borde ta upp henne, men jag tycker inte det är trafiksäkert att ha henne lös i knät och jag försökte verkligen trösta med alla medel jag hade (utom att blotta bröstet).
    En situation jag själv hade blivit illa berörd över skulle vara om föräldern satt helt likgiltig och tittade bort från det gråtande barnet i vagnen.
  • lime 84

Ja det allra värsta är när man ser att föräldrar inte ens försöker tillfredställa ett barn som gråter. Det som om de inte känner det som många runtikring känner... det är liksom emot vår natur att inte göra något när ett barn gråter. 

Jag blir illa till mods när jag ser små barn (ca. 4 mån) som matas med flaska framåtvända i en babybjörn för att sedan somna så. Än värre är när detta sker på en plats med massor med människor med människor i rörelse. När de här föräldrarna även är bekanta sedan tidigare blir allt så mycket mer problematiskt. Jag kan inte umgås med sådana människor längre för jag tar så illa vid mig. Det finns liksom ingenting man kan göra åt det. Vissa barn får nog inte särskilt mycket närhet och "kontakt" med sina föräldrar. De ligger mycket ensamma på filtar, föräldrarna ska hinna med så mycket och densover i egna sängar osv. Det är ledsamt...

• Marlene
    Me like coffee skrev 2010-08-25 21:11:52 följande:
    Marlene: Usch vad jobbigt! Förstår känslan när man inte kan vara där och trösta på stört Har han mått bra sen då?
    jadå, det är mycket bättre idag
  • Marlene
    chokladkaffe skrev 2010-08-26 12:55:06 följande:
    Marlene: Vad skönt det är att höra det där med välling. Vi har aldrig använt det även om vi gett industrigröt i perioder då det varit den enda gröt som accepteras. Folk verkar tro att vi är från en annan planet som inte ger välling. Jag tycker å andra sidan man är från en annan planet om man hellre går upp och ger välling på natten än lägger barnet tillrätta för amning
    Ja om man nu trivs med att amma så verkar det ju rätt korkat att stiga upp och laga till välling eller ersättning. Personligen så hade jag nog kunnat fortsätta att amma av bara den anledningen tills barnet slutade äta på natten helt. Nu ammade jag ju längre än sonen åt på natten men om jag nu hade funderat på att sluta...
  • Makadam

Ibland undrar jag varför en del krånglar till det så dant' för sig?
    Som det här med att amma, eller sova tillsammans.
    Har hört flera säga att barnet somnar så gott av att ammas till sömns, för att sedan säga att det är ju inget man kan vänja dom vid. Det ska vara så hårt upplever jag, enligt en del :(

Näe, hörrni!
    Vi måste berätta om lite bra saker också.
    Nu ska jag gå och lägga mig bredvid dottern, som redan sover gott av att ha ammats till sömns :)

• Hervor 1
    Me like coffee skrev 2010-08-26 08:51:46 följande:
    Är det bara jag som inte klarar av uttrycket "du är den bästa mamman för ditt barn"? Vad är det för uttryck egentligen???
    Världens i särklass dummaste kommentar med tanke på hur enkelt det är att genomföra ett samlag oavsett psykiskt status....
  • Me like coffee
    Hervor 1 skrev 2010-08-26 21:10:21 följande:
    Världens i särklass dummaste kommentar med tanke på hur enkelt det är att genomföra ett samlag oavsett psykiskt status....
    Jamenvisst är det så! Och vad sänder det för signal till barn var föräldrar kanske misshandlar dem fysiskt eller psykiskt?? "Ledsen gumman att din mamma slår dig men hon är den bästa mamman för dig!" Nä, det är bara ett uttryck från folk som vill lätta lite på det dåliga samvetet. Tänk vad många föräldrar som skulle kunna vara bra mkt bättre om de orkade sätta sig in i sina barns liv och utveckling...
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-08-26 12:55:06 följande:
    Själv fällde jag en tår på jobbet i morse när sambon skickade ett sms att sonen var själv på förskolan. Sambon har jättesvårt för dagis och tycker det är så vemodigt att vara där, han är glad det är jag som tar nästa vecka. Hade iaf gått bra, han hade blivit lite ledsen när pappa gått men sen hade det gått bra. Men vad säger det egentligen? Kändes lite som ett främlingstest...eller så överanalyserar jag bara nu.
    Been there done that Tåren alltså. och (över)analyserandet. Jag tycker det är jätte svårt att veta hur mycket man ska lägga in i att de blir ledsna... Men jag försöker tänka så att 1) om det går över direkt när jag eller min man har gått, 2) hon inte är helt hysterisk vid lämnandet (då blir det inte heller lämna innan hon är lugn) och 3) det inte påverkar henne i någon större utsträckning när hon kommer hem på em och kvällen, då är det nog ingen fara.

Men om det fortsätter som det var nu två kvällar den här veckan efter att hon varit på dagis då måste vi nog börja fundera om... Men vi får ge det lite tid.

Hur har det gått för er igår? Eller kanske hur har det gått för sonen?
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2010-08-27 07:56:34 följande:
    Been there done that Tåren alltså. och (över)analyserandet. Jag tycker det är jätte svårt att veta hur mycket man ska lägga in i att de blir ledsna... Men jag försöker tänka så att 1) om det går över direkt när jag eller min man har gått, 2) hon inte är helt hysterisk vid lämnandet (då blir det inte heller lämna innan hon är lugn) och 3) det inte påverkar henne i någon större utsträckning när hon kommer hem på em och kvällen, då är det nog ingen fara.

Men om det fortsätter som det var nu två kvällar den här veckan efter att hon varit på dagis då måste vi nog börja fundera om... Men vi får ge det lite tid.

Det jag funderar lite på är att han skrek lite när pappa gick men tystnade inom 30sek, sen var han glad där enligt personalen. Han blev glad när pappa kom tillbaka. Det jag är osäker på är hur han upplevde tiden däremellan med. Spontant känns det som han är trygg men jag minns inte riktigt. Kanske det är så han hanterar sin oro över att ha blivit lämnad.

Nåja, lärarna kommer ju att bli trygga punkter för honom, det är min utgångspunkt. Det är bara utifrån det som gör att jag kan tänka att förskolan är bra för honom. Hur gör man annars? Jag frågade jättenoga om personalomsättning och sånt och blev lugn när de sa de jobbat där 10-15 år allihopa Då kanske de inte slutar i första taget.

Hursom, det får funka så gott det går, vi har inte ekonomi och möjlighet att vara hemma nu. Men det blir inte så länge han är där heltid, februari kommer ju nästa och då blir det korta dagar och lååångt sommarlov
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2010-08-27 07:56:34 följande:

Vad är det som gjort att ni kanske måste fundera om? Något som hänt?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd