Me like coffee skrev 2010-09-06 10:33:16 följande:
Jag fortsätter mitt ältande lite... Hoppas ni står ut med mitt överanalyserande och mitt ständiga frågande efter er vishet
Jag tycker det är svårt att avgöra hur det faktiskt är för henne. Hon verkar ju helt nöjd när hon är där, glad och framåt precis som hemma. Men vad betyder det när hon blir jätteledsen och klamrar sig fast vid mig redan när vi bara klivit innanför dörren? Vad betyder det att hon inte alls är sig själv hemma efter att hon vart på dagis (trött, grinig, ledsen, vill klamra sig fast vid mig ofta) men blir sig själv igen efter några dagar hemma (hon går bara mån-ons mellan kl 8.30 - 14.30)? Visst förstår jag att hon blir trött och att det är en massa nya intryck men hur länge ska det hålla i sig? Usch, jag tror jag blir tokig av allt analyserande...
Hej! Jag har inte varit så aktiv på fl på något år eller så, men nu när min lilla dotter (22 mån) precis börjat på dagis (litet föräldrakooperativ) ökar behovet igen

.
Det här känner jag så väl igen mig i. Inskolningsperioden gick bra, men första gången jag skulle lämna själv började hon gråta! Jag stannade och lekte med henne och pedagogen och försökte "fasa ut" mig själv, men det gick inte. Till slut sa jag ändå hejdå och ställde mig bakom ett hörn på gården. Hon slutade gråta och kom in i lek med pedagogen efter några minuter. Men jag kände mig som en stor svikare. Sedan dess har jag och sambon gått tillsammans för att lämna, men det gör inte mycket skillnad. Nu idag blev hon glad igen innan vi gick vilket jag hoppas är ett tecken på att hon ändå känner sig trygg där.
Jag funderar på precis de sakerna du skriver. Vad är det för mekanismer som är igång? Ger hon upp och anpassar sig när hon slutar gnälla/gråta? Känner hon sig övergiven men vågar inte visa det? Eller är det bara en helt ofarlig anknytningsreaktion som inte är kopplad till dagisupplevelsen, som visar att hon är trygg nog att "säga ifrån" men tycker det är helt OK att vara där? Hon vaknade mycket oftare på nätterna under de första två veckorna och var mer gnällig på kvällen vissa av de dagarna, vilket gjorde mig orolig att det var för mycket för henne. Men den senaste veckan har hon sovit som vanligt och varit på bra humör, trots att hon nu börjat reagera vid lämning. Jag inga lugnande svar till dig, ville mest bara skriva att du inte är ensam. Kanske kommer vi fram till något smart. Hur gör du/ni vid lämning, har ni märkt om något fungerar bättre?
Lite info om mig: Bor i Stockholm och har ett par vänner med liknande förhållningssätt, så jag har inte känt mig lika ensam/ufo som jag tror jag hade gjort annars. Men såklart känner jag igen det där att må dåligt över hur andra ibland behandlar sina små, och självklart blir det tydligt varje dag att jag skiljer ut mig från mängden i föräldraskapsfrågor. Jag ammar fritt, vi samsover och har tillämpat "baby led weaning". Dessutom burit ganska mycket, men mindre än jag egentligen hade velat pga att jag haft bäckenbottenbesvär. Min dotter är "sen" med sömnen, dvs hon utvecklade dygnsrytm sent och sover aldrig "hela nätter". Ammar minst 3-4 ggr per natt. Ändå har vi inte tillämpat någon "sömnmetod", galenskap enligt många men det skiter vi i. Så länge jag orkar kör vi på, skulle jag känna att det inte går längre kanske jag plockar fram mitt ex av "Somna utan gråt".