Bakomliggande orsak till utbrott. Jag har funderat hela em på vad ni menade då kring lunch när jag senast läste här.
Sist det blev ett sånt ursinnesutbrott här, med fradgatuggande etc, var i början av december. Jag skulle till tandläkaren, och stora hade bestämt sig för att ta med ett gosedjur som skulle få vara med och titta precis som hon. När vi väl gav oss iväg en god stund senare hade varken jag eller hon en tanke på det där djuret. Allt gick bra, men när vi kom hem så såg hon djuret och insåg att hon glömt att ta med det, och därmed var utbrottet ett faktum. Förstår jag dig rätt skruttpåväg, att den bakomliggande orsaken till utbrottet var just det glömda djuret, eller är det på ett djupare plan du tänker? Och att förebygga ett sånt utbrott, det skulle vara att jag skulle förutse att hon vid just detta tillfälle skulle bli ursinnig och därmed se till att få med oss djuret, även om hon inte blev det vid någon motsvarande situation veckan före eller veckan efter? Är inte det en gigantisk uppgift att ta på sig? Inte är det kul med den formen av utbrott, varken för vuxen eller barn, men att helt undvika dem går väl knappast?
Sen förekommer ju en annan form av gnäll/gråt/ilska som potentiellt kan leda till stora utbrott (fast sällan numera tack och lov) när jag sätter gränser, t ex igår när jag sa nej till att tappa upp ännu mer badvatten eftersom jag ansåg att det räckte med det som fanns. Men de utbrotten är ju också svåra att undvika tänker jag, och dessutom egentligen sunda i det att barnet vågar visa sina känslor?