Tack för era svar! Idag hade jag strategin att jag förberedde henne inför i princip allt. Hämtade henne ännu tidigare idag då vi skulle med lillebror på läkarbesök och jag ville inte känna stress att hinna hämta henne efter. Jag tog även med mig en macka så hon fick äta och bärselen så jag kunde bära henne. Efter lite pyssel att få med henne på tanken att vi skulle åka från dagis (hon vill alltid stanna kvar) så gick det bra. Men jag får alltid ladda otroligt, ständigt förbereda, förhandla, omförhandla osv. Jag kommer att bli proffs på att planera och hon kommer att bli världens bästa förhandlare!
Men nu ikväll mår jag skit! Jag vet inte hur jag ska orka... (och ja Peap, jag vet att jag gör det). Allt känns otroligt övermäktigt, jag känner mig otroligt nere och det påverkar min dotter väldigt mycket. Det är bara jag som gäller i nästan allt just nu, vilket innebär att jag får alla konflikter och ett barn som hela tiden har stenkoll på mig och verkar nästan rädd att jag ska försvinna. Visst har hon alltid varit mammig men det här är mammighet in extreme! Pappa är inte värt nåt större delen av tiden och min energi är sedan länge borta.
Huruvida man ska eller inte ska använda begrepp som spirited children eller inte är väl lite upp till var och en. För mig innebar det en otrolig lättnad när jag läste om det och jag kände mig inte helt värdelös längre. Det gav mig även en större förståelse för dottern och pekade på en hel del som kan vara värt att uppmärksamma och stärka hos henne.
Peap, allt är ju inte svart eller vitt. Det finns väl mängder med barn som är fulla med driv, är intensiva, har idéer osv utan att för den skull vara spirited. Att vara spirited är helt enkelt bara att dessa barn är MER av allt. Har man inte stött på det så tror jag faktiskt inte man förstår. Det är inte så att de bara vill eller behöver - de KRÄVER på ett sätt som många ej har upplevt (smarta barn!). Självklart är det normala barn (vad nu det är?) men jag förstår faktiskt inte vad det är för fel med att säga att vissa barn är mer eller mindre intensiva, mer eller mindre ihärdiga, mer eller mindre känsliga, mer eller mindre regelbundna etc? Så länge man använder begreppet eller förståelsemodellen för att förstå och stärka sig själv och sina barn. Jag vill absolut inte sätta negativa etiketter på mina barn men det som beskrivs om spirited children är ju sånt som ganska lätt kan ses som positivt men oavsett otroligt krävande för den som är förälder (och säkerligen även för barnet) eftersom samhällets normer inte är byggda för "dessa" barn. Jag är inte ute efter att jämföra barn men jag vill förstå mitt eget och ibland kan ett begrepp faktiskt hjälpa. Att känna att jag inte är ensam är väldigt lättande. Jag är nog en person som har haft otroligt lätt ändå att anpassa mig till dottern och hennes sätt att vara och även om jag kanske hade en del förväntningar som visade sig inte stämma på min dotter så anpassade jag mig till henne. Men det är jag och min familj. Tyvärr så möts vi av mindre förståelse utifrån (även om vi ändå är ganska förskonade än så länge) och jag gruvar för när min dotter ska börja skolan... För det kommer att kräva lärare som verkligen uppskattar de som tänker annorlunda, som kan vara flexibel och tillåta förhandling och som kan se kreativitet utanför de tänkta ramarna. Och tyvärr så funkar inte skolvärlden alltid så...
Så kort sagt: Om man använder en förklaringsmodell för att stämpla eller döma barnet - nej, då ska man nog skippa det. Men om man söker dem för att förstå sig på sin omgivning eller sig själv, stärka den/sig själv - ja, då är den nog användbar. Sedan är det väl alltid viktigast att lita på sig själv och lyssna inåt, det är väl den invändning som jag har mot detta då det lätt kan bli att man lyssnar och förlitar sig mer på modellen än på sin egen känsla.