Makadam skrev 2012-01-10 16:28:02 följande:
Du hakar upp dig på fel ord i mitt inlägg, tror att de som hängt här lite längre förstår vad jag menar

Hoppas jag! :) I min värld så behövs ingen förklaring/etikett till barnen.
Vi har ju haft en och annan diskussion om det och jag håller ju inte riktigt med dig i just den här frågan.

Vi har ju haft våra, många gånger väldigt dränerande, utmaningar med sonen och jag känner igen en hel del av det som dryftas här ovan. För mig var insikten att det faktiskt finns "lättare" och "svårare" barn oerhört avlastande - att slippa känna sig udda och knepig som förälder när man förklarar att "han kan inte sova i vagnen" eller för all del att det skulle bero på något man själv gör. Det man kanske får tänka på är att det är en förklaringsmodell som är till för
föräldrarna mer än för
barnet så att man inte blir fastlåst i tanken att ens barn bara är på ett visst sätt, punkt slut.
För mig har tanken att min son är sådan att han behöver lite mer av sina föräldrar än flera andra barn, och vilken tur att vi är så inkännande att vi faktiskt kan ge honom det, men det kommer i slutändan att - förhoppningsvis - göra att han blir en trygg individ med grundmurad självkänsla - istället för att försöka "ta ur" honom det.