Acelise skrev 2012-01-08 19:43:46 följande:
Vi äter frukost tillsammans, sedan går sambon till jobbet vid 8.00 (sent! jobbar på att han ska iväg tidigare och därmed komma hem tidigare, men det verkar tungrott...), jag lämnar sonen på dagis (200 meter bort) kl. 9.00 eller strax innan. Sen jobbar jag hemifrån fram till 14.30/15.00 då jag hämtar sonen. Går direkt till lekparken, är där till 16.00, kanske handlar vi på vägen hem (om vi inte redan gjort det på helgen), sedan hem. Sonen vill då ofta sitta i soffan och titta på Pippi medan jag röjer och lagar mat. 17.30 serveras middag och sambon kommer hem. Efter det sättet vi oss alltid allihop på golvet minst 30 minuter - leker, pratar, kanske tar ett glas vin (ja, vi vuxna alltså), ev. badar någon av oss sonen medan den andra diskar. Någon gång mellan 19 och 20 går sonen och lägger sig med en av oss. Den proceduren med saga, prat, mummel, sång och mys tar ofta en timme.. Efter det sitter vi tyvärr ofta vid varsin dator, eller en vid tv:n. Har alltid stora planer för kvällarna, att jag ska se en film, att vi ska städa något, att vi ska prata om projekt m.m. Men vi slutar alltid trötta vid datorerna... När ni är hemma på helgerna eller om ni är hemma på vardagarna med era barn, känner ni aldrig att de blir rastlösa av att "bara vara hemma"? Jag har enorma problem med att bara låta sonen vara, att inte sätta igång honom med olika lekprojekt eller att helt enkelt bara vara. På helgerna går vi ut en gång på förmiddagen, sedan hem för att sova middag vid 12 (och äta lunch innan) och sen någon mer aktivitet på eftermdidagen (idag fick vi lek- och middagsbesök).
Det är sällan jag upplever dottern som rastlös, det är väl snarare jag som känner av det. Jag tycker om att ha veckoplanering och uppskattar att det ska vara varvat med besök/ärenden/handla med saker som görs hemma; ute och inne. Är det du eller sonen som vill att han ska aktiveras? Är han tillfreds med att bara vara så är väl det bra

Själv blir jag väldigt ställd de gångerna nu som dottern sitter och kucklar med sitt och jag hör henne läsa eller prata med/om/som legogubbarna eller djuren i bondgården. Hon har i omgångar sedan hon fyllde ett varit upptagen med att styra med saker på egen hand (första perioden infann sig då hon hade lärt sig gå och det var jättemärkligt att hon gick iväg och hade en egen agenda i att riva ut allt ifrån hallbyrån), och nu är hon lite "självgående" igen. Vet att hon är stor men hon är ju samtidigt min lilla stumpa och jag blir så överraskad varje gång hon vill ner från kökspallen och går iväg och sätter sig vid t ex kritor.