Your Your Mama Bear skrev 2012-01-21 21:21:16 följande:
msKitten, jag tycker att du tänker helt rätt. Det finns ingen mening med att trycka undan sina känslor utan det är betydligt mer hälsosamt att ta i dem och få ur sig sin frustration. Inom rimliga gränser förstås.
Du påminde mig också om att jag har en fråga till er alla. Hur tänker ni kring att ha barnvakt? Hur har ni gjort?
Det är nämligen så att min pappa kommer på besök nästa vecka och han stannar då 12 dagar. Vår fina unge på 16,5 månader är otroligt social och har bondat riktigt bra med morfar, som har hälsat på minst var tredje månad sedan han föddes och då stannat 10-14 dagar. Mellan besöken pratar vi i webcam några gånger i månaden och det märks att sonen både känner igen och blir glad av att se sin morfar. Jag tror verkligen inte att sonen skulle ha något som helst problem med att vara med honom några timmar en eftermiddag, men ändå tvivlar jag. Får lite dåligt samvete. Har ni några tankar att dela med er av?
Båda våra familjer bort långt bort, minst 130 mil, så vi har av naturliga skäl ingen som helst avlastning i vardagen. Vi har vant oss vid detta, men samtidigt börjar det tära på oss att aldrig kunna ta det lugnt. Sonen sover oroligt och har alltid gjort det så vi kan inte slappna av på kvällarna heller. I perioder vaknar han flera gånger i timmen om jag inte ligger bredvid och vill då dia varje gång, vilket förstås betyder att det bara är jag som tar honom. Även när han sover bättre är det ovanligt att han sover en timme i sträck. Under en film hinner han vakna säkert 4-5 gånger.
Ärligt talat känns det ofta hopplöst och jag vet inte hur mycket längre jag orkar ha det såhär. Det är pappan som är hemma med honom nu medan jag studerar på heltid, men det är fortfarande jag som drar det tyngsta sömnlasset så att säga. Jag vill inte sluta amma, det är vår grej som bara vi delar och den betyder mycket för oss båda, men jag måste ju orka med vardagen.
Nu blev det lite spretigt. Antar att jag börjar känna en desperat längtan efter egentid. Att bara få sitta i soffan själv och inte behöva vara redo att springa iväg och amma.
Vår son var i den åldern när han hade barnvakt en längre stund första gången. Jag och min man ville fira vår treåriga bröllopsdag på riktigt - det hade aldrig blivit av innan - och min syster passade honom. I likhet med er situation saknade de den här mer eller mindre dagliga kontakten eftersom vi bor en bra bit ifrån varandra, men vi bor alltid hos henne när vi hälsar på, med ungefär samma frekvens fast inte lika länge i sträck. Hon är den enda människa jag har sett sonen tillsammans med som han kan träffa så sällan men ändå inte vara reserverad mot, de har jättefin kontakt (vi är väldigt lika varandra, utseendemässigt och röstmässigt, så det kanske är det han uppfattar?). Om ni passar på att ha barnvakt när ni nu kan ha det, och ni känner att er son är mogen för det, är väl ingenting att ha dåligt samvete över!
Vid det här laget (sonen är 2 år och två månader) har farmor och farfar tagit honom en del på dagtid, framför allt. Mycket för att avlasta mig, höggravid och trött, men också för sonens skull. De kan ju göra saker med honom som jag inte orkar.

Det funkar jättebra, mycket tack vare "faffa" som sonen har superfin kontakt med. Igår fick de sköta läggningen av sonen då vi var på middag, och det hade gått jättebra - sonen hade somnat på farfars arm, som han brukar somna på min.

Det kändes bra!
Apropå ert andra problem känner jag igen mig så väl... Vår son vaknade i och för sig på nätterna men somnade om så snart han fått bröstet. Men kvällstid var det riktigt jobbigt, han vaknade stup i kvarten och ville ligga vid bröstet mer eller mindre konstant. I perioder var det riktigt tärande, just det här att aldrig ha någon tid att ägna sig åt varandra eller sig själv. Jag vet någon gång när jag skrev en bokrecension som jag hade deadline på att "jag hinner ju aldrig ens avsluta en tanke, hur ska jag kunna skriva då?!" Det vände när han var 20-21 månader ungefär. Jag hade inte slutat amma då, men däremot försökt dra ner på nattamningen en hel del.