msKitten skrev 2012-02-08 14:50:40 följande:
Jag måste åka till Kanada och USA med jobbet i maj. Det handlar om drygt en vecka. Lilla killen är då 18 månader. Vad ska jag göra?
Jag har inte makens stöd i att åka. Han tycker att lilla killen är för liten och att det kan störa anknytningen. Jag tycker inte det eftersom jag vet att lilla killen är trygg med pappa. Jag ammar,men det borde inte vara nåt problem att ta upp amningen när jag kommer hem.
Behöver lite input från er.
Själv känner jag starkt att jag både vill och bör åka.
Vår dotter (20 månader) och hennes pappa är just nu på fjällsemester. De åkte för några dagar sedan och jag ska ansluta imorgon. Det är första gången de är iväg, jag har sovit borta en natt tidigare för ett par veckor sedan och det gick bra. Det har gått jättebra hittills men få se hur hon reagerar när jag kommer upp imorgon.
Jag har också funderat över hur/om det påverkar anknytningen...men min känsla är att hon är redo för detta nu. Min man har varit föräldraledig sen augusti och jag har jobbat men vår dotter är fortfarande väldigt mammig när jag är hemma. När de är själva så går det bra.
Förmodligen ska de göra en resa till inom kort och vara borta ca en vecka. Min mans föräldrar bor långt ifrån oss och de ska åka dit och hälsa på. Vi får väl se lite hur denna fjällresa påverkat henne innan vi bestämmer oss om nästa tripp.
Jag har lite blandade känslor...jag vill finnas till hands om hon känner att hon behöver mig samtidigt som jag självklart vill att hon ska växa med känslan av att hon "klarar sig utan mamma" ihop med pappa. Vår dotter slutade amma mellan jul och nyår och jag tycker mig märka att hon är redo för en annan typ av relation med andra vuxna än oss föräldrar. Jag har svårt att förklara men det känns som att hon är mogen för att "öka avståndet" eller hur jag nu ska uttrycka mig.
Jag har egentligen inget klokt att tillföra dig utan är också intresserad av att höra lite resonemang gällande detta

.