• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2012-02-17 13:14:18 följande:

Jag personligen har inte tid och engagemang just nu med mattrender. Vi äter det vi orkar och sista året har mat på bordet varit fokus. Mattrender har jag inte så mycket för eftersom de kommer och går och vips så vart nåt helt plötsligt farligt. Så vi kör frukt, spannmål, kött, fisk, ägg och det mesta fast i lagom mängd. Nu tänker jag släppa ännu mer och låta honom peta i makaroner, ris och vad han vill ha. Smoothies för mig är helt enkelt mjölk, frysta bär och lite banan. Tillsatte lite lite olja i morse.

Vem engagerar sig i mattrender? Det är ju bara löjligt.

Låter bra att du släpper och slappnar av!  *tummen upp*
    Om personalen på dagis dessutom inte känner igen att han inte äter (förstod jag rätt?), d v s han äter på dagis, så äter han ju. Eller hur?
  • Makadam
    Acelise skrev 2012-02-17 13:22:14 följande:
    Jag tror egentligen på att inte prata om mat alls, om det liksom inte blir spontant. Om jag äter något och utbrister "mmm, vad gott!", så är det ju naturligt att någon hakar på och håller med eller inte liksom. Men om det inte kommer spontant kanske det bara ska få vara som det är. Det bara ÄR (återigen). 

Men när vi kommenterar mat frågar vi inte så mycket, utan konstaterar bara "vad kul att du ville smaka" eller liknande. JAG tycker det är kul att han vill smaka, men lägger inte någon vidare värdering i det... 
    Men kanske borde lägga av med det också...
    Håller med - spontant är spontant. Ibland är saker extra gott

Själv sitter jag ofta och kommenterar kryddningen, nåt jag ev är extra nöjd med, nåt som blev mindre bra (t ex experiment hopkok) etc. Jag pratar mycket om maten därför att jag tycker om att fokusera på och låta maten få ta plats och tid.
    chokladkaffe skrev 2012-02-17 13:14:18 följande:

En undran bara, vad är skillnaden mellan att fråga "vad det gott" eller "vad duktigt du åt". För mig ligger det en otrolig förväntan på barnet i om det var gott. Har mamma gjort god mat? Barn har stenkoll på vad de förväntas svara för att göra den vuxna glad. Jag säger hellre ingenting, eller "idag var vi hungriga".    

Ja, bra fråga - tänker jag efter så frågar inte vi. Dottern smaskar själv på (och det är överflödigt att fråga) och säger ibland; "Jättegott!" - dricker några klunkar vatten och lassar på mera. Vi brukar svara med att säga; "Så bra...." - men det kanske är dumt?
  • chokladkaffe
    Acelise skrev 2012-02-17 13:22:14 följande:
    Det är absolut en adekvat tanke... 
    För mig är det väldigt viktigt att han inte ska äta av tacksamhet för att jag har lagat eller för att han känner att han "borde" för att inte göra kocken ledsen, typ. Det vore hemskt!
    Min sambo kommer från en familj där man säger "titta, vilken fin leksak pappa har köpt till dig" eller "men nu har ju mamma lagat så god mat, varför vill du inte äta?". För mig helt otänkbart och väldigt dumt. 

Jag tror egentligen på att inte prata om mat alls, om det liksom inte blir spontant. Om jag äter något och utbrister "mmm, vad gott!", så är det ju naturligt att någon hakar på och håller med eller inte liksom. Men om det inte kommer spontant kanske det bara ska få vara som det är. Det bara ÄR (återigen). 

Men när vi kommenterar mat frågar vi inte så mycket, utan konstaterar bara "vad kul att du ville smaka" eller liknande. JAG tycker det är kul att han vill smaka, men lägger inte någon vidare värdering i det... 
    Men kanske borde lägga av med det också...

På bvc sa sköterskan att man kan prata med varandra, de vuxna om maten. Oj vad god mat du gjort idag (till maken) varpå han svarar "ja jag är nöjd" men inte till barnet. Då lyssnar barnet på positivt prat om mat men inget förväntas av honom. Tyckte jag var rätt bra, vi brukar göra så....

Sen får man ju komma till nån gräns av onaturlighet, klart du får bli glad för han smakar, kan inte riktigt se nåt problem i det spontant. Smaka tycker jag är nåt positivt, utforskar. Sen behöver han inte gilla det, behöver inte äta mycket eller behöver tycka nåt alls.  
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-17 13:58:38 följande:
    Låter bra att du släpper och slappnar av!  *tummen upp*
    Om personalen på dagis dessutom inte känner igen att han inte äter (förstod jag rätt?), d v s han äter på dagis, så äter han ju. Eller hur?

Absolut, det är väl därför jag tänkt att det lite är vår miljö som problemet kan ligga i. Sen är det nog mer komplext än så men kanske vi brutit nån negativ trend. Mellis idag åt han knappt nåt alls men det var en trevlig och mysig stund. Kanske han äter mer hos farmor och farfar ikväll, eller till frulle imorgon.

Sen tycker jag man som kock kan få glädjas åt att andra inkl barn gillar maten. Eller? Framför allt om man har ett barn som generellt äter och får i sig vad hon behöver. Du förmedlar ju ditt intresse för matlagning  tänker jag.
  • Me like coffee

Jag tänker att det är kombinationen "äter lite" + "liten kroppshydda" som skapar oron till maten. Det är ju sällan bara det ena som oroar, att ett barn är lite liten men äter som en häst eller en som ligger över kurvan men som väljer att inte äta men som i övrigt verkar må bra leder inte till samma oro. Min dotter tillhör det senare, dvs ganska bastant i kroppen men äter oftast lite (fast det har förändrats lite nu). Jag kan ju med lätthet behålla mitt lugn då hon dels ligger "bra till på kurvan" och dels har mängder med energi. Att prata med någon som är insatt och som kan hjälpa en med ens egna tankar tycker jag är en jättebra idé.

• Me like coffee

Gällande detta med att prata om maten så är vi nog en familj där vi vuxna kommenterar att "det här tyckte jag om", "det här var gott" eller i vissa fall "det här tyckte jag inte om". På så vis får de följa vårt förhållande till mat men ändå ställs ingen fråga till någon om vad man tyckte. Sen frågar vi säkert ibland utan att jag tänker på det men i det stora hela så pratar vi nog mest om maten utifrån oss själva.

• Makadam

Ang sömn: när slutade era sova middag? Ålder?

och;

När somnar/vaknar de då?

• Flickan och kråkan
    Makadam skrev 2012-02-18 15:41:38 följande:
    Ang sömn: när slutade era sova middag? Ålder?

och;

När somnar/vaknar de då?

Båda mina slutade sova middag runt 2 år. Stora var 2 år + 3 månader cirka. Lilla var ganska precis 2 år. De somnade vid 19-tiden och vaknade vid 06. Ser ungefär likadant ut idag med en lite förskjutning tidsmässigt både kväll och morgon. 
  • Acelise

Ååå, på tal om sömn! Min son har inte sovit varje dag på rätt länge, men nu verkar tiden vara här när han inte vill sova ALLS på dagen. Ever.
    Det har tidigare funkat, han blir lite gnällig precis innan läggdags, men i övrigt pigg och glad. Nu helt plötsligt är han helt förstörd, ögonen går i kors på em, men sova? Nej.

Utbrott, frustration, tårar och skrik blir resultatet. Vi tröstar, lugnar, erbjuder vila och lugna stunder, men han går liksom in i en ond cirkel.

Hur lång blir övergången tror ni tills kroppen liksom vant sig?
    Jag blir så påverkad av detta också... Fast jag önskar att det inte vore så. Blir trött. Frustrerad och irriterad efter ett par timmar och det vill jag inte bli!

• k girl

Angående frågan "var det gott?" eller konstaterandet "det här tyckte du visst var gott!" brukar vi säga det när vi märker att vår son sitter och smaskar och säger "mmm!". Jag tycker ju att man självklart ska kunna prata om mat... lika väl som man ska kunna fråga om en bok eller en film var bra. Det är ju inte direkt mammas kockkunskaper som är avgörande när vi sätter fram grillad kyckling och ris på bordet. En del mat tycker man är god och en del tycker man mindre om, det är ju så det är helt enkelt. Vi har ju en son som heller inte direkt pratar, så vi försöker givetvis också sätta ord på det han verkar uttrycka.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd