Acelise skrev 2012-02-17 13:22:14 följande:
Det är absolut en adekvat tanke...
För mig är det väldigt viktigt att han inte ska äta av tacksamhet för att jag har lagat eller för att han känner att han "borde" för att inte göra kocken ledsen, typ. Det vore hemskt!
Min sambo kommer från en familj där man säger "titta, vilken fin leksak pappa har köpt till dig" eller "men nu har ju mamma lagat så god mat, varför vill du inte äta?". För mig helt otänkbart och väldigt dumt.
Jag tror egentligen på att inte prata om mat alls, om det liksom inte blir spontant. Om jag äter något och utbrister "mmm, vad gott!", så är det ju naturligt att någon hakar på och håller med eller inte liksom. Men om det inte kommer spontant kanske det bara ska få vara som det är. Det bara ÄR (återigen).
Men när vi kommenterar mat frågar vi inte så mycket, utan konstaterar bara "vad kul att du ville smaka" eller liknande. JAG tycker det är kul att han vill smaka, men lägger inte någon vidare värdering i det...
Men kanske borde lägga av med det också...
På bvc sa sköterskan att man kan prata med varandra, de vuxna om maten. Oj vad god mat du gjort idag (till maken) varpå han svarar "ja jag är nöjd" men inte till barnet. Då lyssnar barnet på positivt prat om mat men inget förväntas av honom. Tyckte jag var rätt bra, vi brukar göra så....
Sen får man ju komma till nån gräns av onaturlighet, klart du får bli glad för han smakar, kan inte riktigt se nåt problem i det spontant. Smaka tycker jag är nåt positivt, utforskar. Sen behöver han inte gilla det, behöver inte äta mycket eller behöver tycka nåt alls.