fågelungarna skrev 2012-02-16 20:12:58 följande:
I mitt hem ser jag gärna att stora sitter ner och äter, för hon tillhör definitivt de kladdandes skara. Med en liten aning avundsjuka har jag sett hur hennes 7 mån yngre kusin kunnat avveckla haklapp för ett år sedan, medan min fortfarande behöver det. När hon njutningsfullt slickat av smör och honung från knäckemackan innan hon låååångsamt knaprar i sig resten, har hon sedan klibbkladd upp till öronen och till armbågarna. Inte läge att fritt springa och hoppa i sängen eller soffan då...
Makadam: gröna smoothies och det du beskrev låter egentligen som en idealbild för mig, jag skulle gärna införa lite mer av det. Innan barnen kom levde jag tämligen vegetariskt en period, och lärde mig mycket av min vegankompis. Du är mycket inne på hälsospåret förstår jag, för min del är det miljöaspekten som ligger främst. Numera har jag en unge som säger "jag gillar inte kikärtor/linser/bönor" etc, så jag har förlorat lite av det gröna. Ekologiskt dövar samvetet lite grann i alla fall.
Ett stickspår till matdiskussionen. Numera är det så hypat med mat, framför allt god och läcker och lyxig mat. Jämfört med förr, salt sill och potäter varje dag... Jag tycker det kan vara lite stressande att behöva laga en massa varierad mat hela tiden, man blir lite itutad av medmera-tidningar och annat att det ska vara guldkant på vardagen vareviga dag. Puh, med en bebis på höften så blir det allt lite enahanda här hos oss.
Visst är mat mycket av en statusvara; visa vad du äter, när och hur och var.
Jag har alltid haft ett intresse för mat som ökat mer och mer.
Som gravid så tänkte jag mycket på vad jag stoppade i mig (och fostret) och sedan som ammande, vilket jag fortfarande är nu då dottern är 27 månader.
Vi spenderar mycket tid i köket; bläddrar i kokböcker, bakar bröd, lagar mat, förbereder mat. Diskar

Dottern och jag skriver inköpslista tillsammans och så gör vi våra storhandlingar tillsammans. Dottern sköter scannern och skriker; "Mangooooo!" eller "Blåbääääär!"
Hösten 2010 skippade vi laktosen helt, våren 2011 försvann mjölkproteinet (förutom för mig vid den tidigare amningsstarten). Dottern och jag använder dock Bregott till brödet och en och annan ostbit att hyvla kan köpas hem till oss två. 1) Bregott för att makens mjölkfria margarin innehåller tillsatser och 2) osten för att det är svårslaget med Västgöta kloster på nybakade frukostbullar
Rawfood började jag nosa på för ett år sedan och gröna smoothies nu under vintern. I januari gav jag mig själv en 30-dagars "utmaning" med gröna drinkar varje dag. Jippie, säger jag bara

Gett mig så mycket energi och alla i familjen dricker det.
Det verkar som om vi här inne beter oss rätt lika kring matbordet - frågar "Vad det gott?" (om det nu behöver frågas alls
Mina föräldrar är mer inne på "Åh, nu var du duktig"-spåret (tror aldrig vi själva använt ordet "duktig" till vår dotter, kan inte riktigt få i det i mitt vokabulär) och så beter dom sig som om hon vore en liten bebis med överdrivna teatraliska gester (vilket inte bara gäller maten utan även när de frågar "Var är lampaaaan?") *suck*