• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Acelise

chokladkaffe - förlåt om jag hastigt skriver en spontan kommentar: jag tror absolut att du genast ska prata med dina svärföräldrar om att vara "på" sonen med maten! Det kan påverka mer än du anar. I vilket fall som helst är det ALDRIG bra att göra som de gör. Avdramatisera och låt honom äta var han vill. Vi vill gärna att sonen sitter med, men om han äter bättre framför tv:n, ja då är det så.

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2012-02-16 12:43:45 följande:
    Jo han kan peta i sig vid diskbänken, grejen är att han då kan vara så hungrig att han som igår, äter ugnspannkakerester ur formen..som stått i vatten för att blöta upp. Det är väl sånt som provocerar mig för sen vid bordet rör han inte maten.
    Jag har också tänkt på smoothies på morgonen, vi är ju olika. Jag och lillebror dukar upp gröt, mackor, ägg och frukt 6.00 och slukar med god aptit, redan där har lillebror ätit merän storebror gör under hela dagen Två timmar senare kommer pappa och storebror upp griniga som sjutton och vill inte äta. Då kanske smoothies kan vara nåt för storebror.
    En grej med mig är att jag själv är uppväxt med att det ska vara ordning och reda kring bordet. Man sitter på sin plats, man väntar till alla har ätit klart (inom rimliga gränser) och man äter det som serveras. Man äter inte mellan måltider, springa omkring med mat görs inte. Jag blir väldigt påverkad av min mamma i detta än idag när hon är här och även när hon inte är här fysiskt  Därför har jag lite svårt att låta honom gå ifrån och komma tillbaka, nån gång har det gjorts och det gick bra men jag hör mammas fördömande ord inom mig. Inte för att skylla ifrån mig men utöver detta är svärföräldrarna väldigt mycket på honom att han ska äta, var det gott, nu blev farmor glad när du åt, han åt bra  och duktigt osv. Han är där kanske 2-3 dagar per månad så det borde inte vara nåt som påverkar egentligen. 
    Känner igen det där med såser och att vissa saker rörs inte. Ris, pasta och grönsaker är det han vill ha. Jag låter honom äta det men det som gör mig irriterad och frustrerad är när han äter extremt lite samt springer omkring. Hjälp mig gärna i det här med hur man ska se på att sitta vid bordet eftersom jag inte egentligen tror det finns något rätt och fel bara att jag är väldigt påverkad av mamma i detta och hur vi hade det. Tror inte det är nödvändigt men jag blir så stressad och otrygg med spring kring maten för det fördömts så hårt hos mig.

Sen tänker jag ju att småätande också skapar mindre hunger men just nu äter han ju ändå inte vid bordet om han är hungrig så det kanske inte spelar nån roll.   

Jag bryr mig inte så om kurvorna så länge han växer. För ett år sen stod han still ett par månader, det var då han utreddes för det är ju inte så bra. Nu växer han men långsamt. Lillebrors mat är en helt annan grej. Frukost är två portioner babygröt, 1.5 rågkaka och frukt. Får han inte mat varannan timme gallskriker han             

Jag ska nog bolla med mvc-psykologen detta, har ju en kontakt där, kanske ska ta ett tillfälle till att prata om det. Egentligen tror jag att det här med mata kan vara nån regression för det är mycker inom honom nu. Han totalvägrar ju potta och ska bara ha blöja. Vill sitta i min famn konstant och där kan han finna sig i att bli matad. Vaknar på natten och vill ligga nära och klappa och klappa. Driver förvisso familjen utför branten då lillebror också är lite orolig och vi inte vet hur vi ska lösa nätterna men det är en annan fråga    
    Men du, inte ska du behöva gå till psykologen för att han inte äter som DU vill!

Hos oss får man lämna bordet, komma och gå. Byta stol, sitta i mitt knä eller pappas.
    Ibland så håller hon på med något och vill inte avbryta men när vi äter och pratar så kommer hon och äter med oss.
    Aptiten och lusten på mat är det här inget fel på - allt vill smakas - äta vid diskbänken medans det lagas mat görs ibland. Oftast knaprar dottern då på en morot eller smakar på andra grönsaker. Igår blev det dock lite pannkaka allt eftersom jag stekte den men det berodde på att middag var sen och dottern väldigt hungrig :)

Jag är för ordning & reda men jag ser absolut inget problem med att on-off-äta.
    Ibland äter vi frukost på köksbänken tillsammans, ibland middag alla tre i vår soffa. Mellis äter vi lite varstans. Jag tycker mat är idel positivt
  • Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2012-02-15 22:30:00 följande:
    chokladkaffe:

Glömde: Vi stödmatade stora länge. Mitt råd är att göra det om han äter då och inte verkar ha något emot det. Sedan är det faktiskt inte heller fel att äta på andra håll om det slinker ner där. Vår stora har under besvärligare perioder exempelvis ätit vid TV:n för där har det slunkit ner en del. Ute brukar han äta mer för det mesta. Vi har även undvikit alltför mycket frukt och liknande till mellanmål eftersom det liksom har fungerat som bukfylla och sedan har han inte velat äta mat. har kört på frukt i snar anslutning till lunch och middag istället, efter. Han kan liksom leva på äpplen och päron annars. Det har långsamt blivit mycket bättre. Det har hänt mycket senaste året.
    Intressant hur olika man kan se på mat och livsmedel
    Vad menar du med "mat"?
    Jag tycker inte att frukt är bukfylla, däremot tycker jag att ris,pasta, mjöl och mjölk är bukfylla.
  • k girl

Jag har en systerson som är matvägrare och av den anledningen har vi från dag ett försökt att inte göra någon stor grej av matsituationen. Systersonen kan äta på dagis men gör det inte hemma, och det har liksom blivit ett evigt tjatande som inte gagnar varken honom eller de vuxna.

Jag ser det som helt klart önskvärt att vi sitter ner hela familjen och äter tillsammans, men om det är så att sonen inte har ro i kroppen att sitta och äta så får han gå från bordet. Oftast kommer han tillbaka efter en stund och vill äta. Vi trugar honom inte, eller tjatar eller något sådant. Frågar "var det gott?" istället för att konstatera "oj vad mycket du har ätit!" osv.

Det är ju lätt att klappa sig på axeln när man har en matglad unge, jag säger inte att det är något framgångsrecept, det är bara så vi gör och vi har turen att ha en son som älskar att äta. För oss är problemet lite av det motsatta, att alla ska kommentera hans matintag i positiva ordalag och att han är så "duktig på att äta" och riktigt redovisa precis vilka mängder han har ätit när han har ätit hos farmor och farfar t ex. Jag vill inte att han ska förknippa mat med någonting som man är "duktig" eller "mindre duktig" på. 

Men framför allt tror jag alltså att det är viktigt att avdramatisera ätandet och inte göra någon grej av det.       

• Acelise

k girl - håller helt med dig!
    Vi har sedan dag 1 haft en matglad son, men som i perioder också har det tuffare med mat än annars. Som nu.

Jag tror stenhårt som du säger på att a l d r i g sätta något värde på mat! D.v.s. det är varken bra eller dåligt, mat bara ÄR.

Om han gillar något och äter mycket blir man ju som förälder lugn och nöjd och mindre orolig, det är ju såklart biologiskt. Men vi säger också hellre "vad kul att du vill smaka" eller "vad roligt att du vill äta".

Samma sak med sömn...  

• chokladkaffe

Som sagt har jag inte försvarat det här med att han ska sitta vid bordet. Jag inser ju att det är mitt arv och kanske inte ett bra sådant. Därför är det intressant att ni ger er input och erfarenhet av det hela, exempel på att det går att göra annorlunda

Samtalet med svärisarna kan du ta Acelise Jag har försökt, försökt och försökt men det funkar inte så nu blir det din tur och se om du lyckas. Skämt åsido, jag har tagit upp det men de förstår helt enkelt intev vad de gör för fel. Inte heller är jag särskilt intresserad av att göra det till en jättegrej då jag är så otroligt glad och tacksam för hur de ställer upp när vi har det tufft. Nu kanske det inte har med vartannat att göra men jag har inte råd att gå i krig med dem för att övertyga dem om något som kan förstöra merän det ger. Hade sonen varit där varje vecka och mer regelbundet så visst, men barn har förmåga att anpassa sig till olika miljöer. Precis som att dte är mer strikt hos mormor. Det viktiga är vad vi gör här varje dag tycker jag.  

• Flickan och kråkan
    Makadam skrev 2012-02-16 13:07:55 följande:
    Intressant hur olika man kan se på mat och livsmedel
    Vad menar du med "mat"?
    Jag tycker inte att frukt är bukfylla, däremot tycker jag att ris,pasta, mjöl och mjölk är bukfylla.

Vad jag menar med mat? Tja, hyfsat varierat. Jag tycker inte att det är ultimat för en liten tanig 4-åring att under en dag enbart äta äpplen och päron och dricka vatten. Särskilt inte om det är det självvalda under inte en dag, inte två dagar utan lång tid. Mjölk dricker han inte. Jag hade gärna sett att han druckit lite mjölk . Jag vill helst inte att de lever på smörgåsar enbart för den delen heller. Ja, klart bättre än absolut ingenting, men om han äter mer varierat om han inte får äpple före lunch/middag så väntar vi med det till efter. Frukt går ju liksom alltid ned, så det är inget problem .
  • Me like coffee

Vår dotter ammade i princip på heltid tills hon var nästan året, sen har hon ätit mycket varierat. Vissa dagar slinker det ner en hel del och andra dagar nästa ingenting. Vi gör ingen grej av mat alls, annat än att vi försöker ha trevligt vid matbordet och prata om allt mellan himmel och jord. Hon äter lite, går iväg en stund, kommer tillbaka och pillar i sig lite till och upprepar det mönstret några gånger. Sedan lägger vi rätt mycket energi på att laga mat tillsammans och även då slinker det ner en del. Det är mest då som hon får i sig råa grönsaker. Jag tänker att om vi lägger ner energi på att skapa harmoni och glädje kring själva matsituationen så kommer nog viljan att sitta med längre stunder när hon är mogen för det. Jag vill att matsituationen ska vara så kravlös, trevlig och lugn som möjligt. Ja, så funkar det iaf hemma hos oss

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2012-02-16 17:28:50 följande:
    Vår dotter ammade i princip på heltid tills hon var nästan året, sen har hon ätit mycket varierat. Vissa dagar slinker det ner en hel del och andra dagar nästa ingenting. Vi gör ingen grej av mat alls, annat än att vi försöker ha trevligt vid matbordet och prata om allt mellan himmel och jord. Hon äter lite, går iväg en stund, kommer tillbaka och pillar i sig lite till och upprepar det mönstret några gånger. Sedan lägger vi rätt mycket energi på att laga mat tillsammans och även då slinker det ner en del. Det är mest då som hon får i sig råa grönsaker. Jag tänker att om vi lägger ner energi på att skapa harmoni och glädje kring själva matsituationen så kommer nog viljan att sitta med längre stunder när hon är mogen för det. Jag vill att matsituationen ska vara så kravlös, trevlig och lugn som möjligt. Ja, så funkar det iaf hemma hos oss

Jo men så är ju jag också, så har jag tänkt och det är lätt att tänka så när det är som du säger, vissa dagar äts det mer. Men när det blir många dagar, veckor utan att det äts...det är då frustrationen och oron kommer. Så självklart instämmer jag i allt du säger.

Acelise, jag har funderat hela eftermiddagen på dina ord. Vad menar du att det kan få för stora konsekvenser av att svärisarna håller på som de gör?  
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2012-02-16 17:09:57 följande:

Vad jag menar med mat? Tja, hyfsat varierat. Jag tycker inte att det är ultimat för en liten tanig 4-åring att under en dag enbart äta äpplen och päron och dricka vatten. Särskilt inte om det är det självvalda under inte en dag, inte två dagar utan lång tid. Mjölk dricker han inte. Jag hade gärna sett att han druckit lite mjölk . Jag vill helst inte att de lever på smörgåsar enbart för den delen heller. Ja, klart bättre än absolut ingenting, men om han äter mer varierat om han inte får äpple före lunch/middag så väntar vi med det till efter. Frukt går ju liksom alltid ned, så det är inget problem .

Håller med. Kalorier är kalorier och i frukt är det begränsat antal kalorier. Visst är frukt bra men det är inte det energitätaste.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd