chokladkaffe skrev 2012-02-16 12:43:45 följande:
Jo han kan peta i sig vid diskbänken, grejen är att han då kan vara så hungrig att han som igår, äter ugnspannkakerester ur formen..som stått i vatten för att blöta upp. Det är väl sånt som provocerar mig för sen vid bordet rör han inte maten.
Jag har också tänkt på smoothies på morgonen, vi är ju olika. Jag och lillebror dukar upp gröt, mackor, ägg och frukt 6.00 och slukar med god aptit, redan där har lillebror ätit merän storebror gör under hela dagen

Två timmar senare kommer pappa och storebror upp griniga som sjutton och vill inte äta. Då kanske smoothies kan vara nåt för storebror.
En grej med mig är att jag själv är uppväxt med att det ska vara ordning och reda kring bordet. Man sitter på sin plats, man väntar till alla har ätit klart (inom rimliga gränser) och man äter det som serveras. Man äter inte mellan måltider, springa omkring med mat görs inte. Jag blir väldigt påverkad av min mamma i detta än idag när hon är här och även när hon inte är här fysiskt

Därför har jag lite svårt att låta honom gå ifrån och komma tillbaka, nån gång har det gjorts och det gick bra men jag hör mammas fördömande ord inom mig. Inte för att skylla ifrån mig men utöver detta är svärföräldrarna väldigt mycket på honom att han ska äta, var det gott, nu blev farmor glad när du åt, han åt bra och duktigt osv. Han är där kanske 2-3 dagar per månad så det borde inte vara nåt som påverkar egentligen.
Känner igen det där med såser och att vissa saker rörs inte. Ris, pasta och grönsaker är det han vill ha. Jag låter honom äta det men det som gör mig irriterad och frustrerad är när han äter extremt lite samt springer omkring. Hjälp mig gärna i det här med hur man ska se på att sitta vid bordet eftersom jag inte egentligen tror det finns något rätt och fel bara att jag är väldigt påverkad av mamma i detta och hur vi hade det. Tror inte det är nödvändigt men jag blir så stressad och otrygg med spring kring maten för det fördömts så hårt hos mig.
Sen tänker jag ju att småätande också skapar mindre hunger men just nu äter han ju ändå inte vid bordet om han är hungrig så det kanske inte spelar nån roll.
Jag bryr mig inte så om kurvorna så länge han växer. För ett år sen stod han still ett par månader, det var då han utreddes för det är ju inte så bra. Nu växer han men långsamt. Lillebrors mat är en helt annan grej. Frukost är två portioner babygröt, 1.5 rågkaka och frukt. Får han inte mat varannan timme gallskriker han
Jag ska nog bolla med mvc-psykologen detta, har ju en kontakt där, kanske ska ta ett tillfälle till att prata om det. Egentligen tror jag att det här med mata kan vara nån regression för det är mycker inom honom nu. Han totalvägrar ju potta och ska bara ha blöja. Vill sitta i min famn konstant och där kan han finna sig i att bli matad. Vaknar på natten och vill ligga nära och klappa och klappa. Driver förvisso familjen utför branten då lillebror också är lite orolig och vi inte vet hur vi ska lösa nätterna men det är en annan fråga
Men du, inte ska du behöva gå till psykologen för att han inte äter som DU vill!
Hos oss får man lämna bordet, komma och gå. Byta stol, sitta i mitt knä eller pappas.
Ibland så håller hon på med något och vill inte avbryta men när vi äter och pratar så kommer hon och äter med oss.
Aptiten och lusten på mat är det här inget fel på - allt vill smakas - äta vid diskbänken medans det lagas mat görs ibland. Oftast knaprar dottern då på en morot eller smakar på andra grönsaker. Igår blev det dock lite pannkaka allt eftersom jag stekte den men det berodde på att middag var sen och dottern väldigt hungrig :)
Jag är för ordning & reda men jag ser absolut inget problem med att on-off-äta.
Ibland äter vi frukost på köksbänken tillsammans, ibland middag alla tre i vår soffa. Mellis äter vi lite varstans. Jag tycker mat är idel positivt