• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • msKitten
    Makadam skrev 2012-02-18 22:09:45 följande:
    Nu ska vi se... Riche: de som tjänar över 30, är över 30 och vägrar bli mer än 30
    Haha, Ja det är jag i ett nötskal!
  • msKitten
    Me like coffee skrev 2012-02-18 22:10:28 följande:
    MsKitten: svårt att riktigt förklara men jag ska försöka. De leker ju en massa, ofta mycket fysiskt som att hoppa, åka nedför trappen, krypa eller liknande. De kör liksom på och det är aldrig något tjafs dem emellan. Men när vi tar kontakt med henne märks det så tydligt att den dotter som annars är mycket för att prata och argumentera inte alls är nåbar. Vad man än frågar så är svaret nej (om vi ens får ett svar), hon blir mer hårdhänt med lillebror när hon söker upp honom, vill absolut inte bli tagen på (känns som om hon brinner av om man nuddar henne) och liknande. Jag känner inte alls igen detta från då hon leker med barnen på dagis (det är ju ett föräldrakooperativ så vi får ju följa hennes lek där ganska mycket) och jag tycker inte om det. När de sedan hade åkt och jag skulle lägga henne satt det beteendet kvar en stund men sen läste vi saga och hon blev så som vi känner henne igen. Tror att det blir väldigt intensivt och hon går liksom in i det med allt hon har (som i allt hon gör) och samtidigt som hon verkar tycka att det är jättekul så verkar hon också tycka att det är skönt när de åker och allt blir lite mer som vanligt igen.
    Ok. Jag förstår. Och känner igen också. Min son har också varit sådär. Jag vet inte hur era avsked ser ut - men för min son har det varit så att varje gång våra gäster ska åka slutar det med total emotionell härdsmälta. Och så var det också en period när vi var hemma hos andra med barn - det gick inte att ta sig hem utan att han blev helt hysterisk. Han umgås en del med en äldre grannpojke. Varje gång pojken skulle avslutades det med att min son grät i minst en halvtimme. Nu har han slutat med det det beteendet. Nu är han snart 4 och det gick över för kanske 2-3 månader sen. Nu tar han sådana saker med ro. 

Jag har inga tips. Du får vänta ut det tror jag. Så var det för oss. Gissa om vi är lättade Glad 
  • Makadam
    msKitten skrev 2012-02-18 22:32:57 följande:
    Ok. Jag förstår. Och känner igen också. Min son har också varit sådär. Jag vet inte hur era avsked ser ut - men för min son har det varit så att varje gång våra gäster ska åka slutar det med total emotionell härdsmälta. Och så var det också en period när vi var hemma hos andra med barn - det gick inte att ta sig hem utan att han blev helt hysterisk. Han umgås en del med en äldre grannpojke. Varje gång pojken skulle avslutades det med att min son grät i minst en halvtimme. Nu har han slutat med det det beteendet. Nu är han snart 4 och det gick över för kanske 2-3 månader sen. Nu tar han sådana saker med ro.  Jag har inga tips. Du får vänta ut det tror jag. Så var det för oss. Gissa om vi är lättade  

Men, jag tror inte Me like coffee behöver vänta ut så mycket. Det väl bara är. Alltid nyttigt att översätta barns reaktioner till oss vuxna; är det kul med besök? Intensivt? Skulle era män beskriva er att ni var exakt likadana på tu man hand som när ni har gester? Pustar ni ut när dom åkt? Är ni lite trötta i huvudet när gästerna åkt? Tar det ett tag att varva ner?
  • msKitten
    Makadam skrev 2012-02-18 22:53:16 följande:
    Men, jag tror inte Me like coffee behöver vänta ut så mycket. Det väl bara är. Alltid nyttigt att översätta barns reaktioner till oss vuxna; är det kul med besök? Intensivt? Skulle era män beskriva er att ni var exakt likadana på tu man hand som när ni har gester? Pustar ni ut när dom åkt? Är ni lite trötta i huvudet när gästerna åkt? Tar det ett tag att varva ner?

Vad menar du "inte behöver vänta ut så mycket"?

Jag skrev det för att Me likes Coffee upplevde beteendet som något som hon inte tyckte om och eventuellt ville göra något åt. Jag menar att det inte är att göra något åt, att det går över av sig självt. Barnen mognar och växer ifrån det.

Du måste vara Peap, har jag rätt? 
  • msKitten
    Makadam skrev 2012-02-18 22:53:16 följande:
    Jag gillar inte det du implicit säger i din kommentar. Du utgår ifrån att ingen gör samma analys som du. Man kan bli irriterad eller tappa tålamodet TROTS att man egentligen vet att det handlar om barn som inte kan hantera situationer som vi vuxna.

Vi är inte robotar. Vi är människor av kött och blod. Människor av kött och blod är irrationella, emotionella och bär en massa bagage med sig från sin egen barndom. Allt sådant tillsammans gör att ens egna barn - HÖR OCH HÄPNA -  kan göra en irriterad (och arg och ledsen) och frågande - TROTS att man vet att de är små barn. Man behöver inte gilla deras beteenden bara för att man förstår. 
  • Me like coffee

Egentligen handlar väl mina tankar om mina ständigt höga krav på mig själv och min fallenhet för att så lätt få dåligt samvete. Jag känner igen mig själv i dottern och vet mycket väl att hon älskar sällskap och inte känner att hon behöver vila förrän sällskapet har gått. Mina tankar handlar mest om huruvida jag borde bromsa henne när jag vet vad hon behöver (lite lugn och ro för att återhämta sig) eller om hon ska få köra på det hon vill (leka tills hon stupar). Samtidigt känner jag att det 1. Inte händer så fasligt ofta och att det också är kul för henne att bara leka för allt vad hon är värld och 2. Att det inte var så lätt att bromsa henne när de är hos oss. Mest av allt känner jag nog ändå bara glädje över att de leker så himla bra ihop!

• chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-18 21:50:42 följande:

Jo, det kan funka i sele men jag orkar tyvärr inte bära så långt/ länge

Det finns barnvagnar ju Ja jag vet, jag hatade också dem och skulle minsann aldrig lägga mitt barn i en (vet inte om du är likadan men jag var sån). Men när jag fick foglossningar hade jag inget annat val och nu inser jag att vagn är okej. Det är som peap sa här, det är inte vagnen i sig som är problemet utan snarare föräldern som ignorerar lessset barn i den.
  • chokladkaffe

Me like coffe, jag hade varit överlycklig om min son lekt bra med nån. Turats om och sånt hehe, det finns inte på hans karta

Vi tänker också så när sonen blir lite speedad, nu vet jag att våra barn nog inte är i samma liga på det sättet (för att använda samma begrepp som mathållningen) men jag låter honom hållas. Som jag skrev tidigare, ibland är vi iväg hos kompisar på kvällen och han får somna senare än vanligt. Det är ju inte alltid optimalt eller att han är på topp på slutet men det får vara de gånger det händer, vi är en familj och när vi kan göra nåt roligt som att hänga med kompisar en lördagkväll får hans rutin helt enkelt stå undan. SEn när han bli så okontaktbar och bara skriker ångrar jag såklart mig. Samtidigt blir det väl en reaktion över allt roligt och så tar han ut det på mig. Jag är glad han tar ut sånt på mig och inte håller det inom sig så jag tycker ändå att hos oss är det okej.

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2012-02-19 07:29:08 följande:
    Mest av allt känner jag nog ändå bara glädje över att de leker så himla bra ihop!

Fokusera på det tycker jag
  • k girl

Tredje dagen hemma från neo... Det har än så länge gått förvånansvärt bra. Första kvällen var kaos, sonen brottades väldigt med att behöva dela mig med lillasyster. Hon ville ju äta just när vi skulle natta. Igår var saker och ting mest som vanligt. Sonen är nyfiket avvaktande, vill mest klappa henne när hon ammar.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd