• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Me like coffee

Chokladkaffe: Så ska jag tänka! Att det är bra att hon tar ut det på mig alltså. Det är ju faktiskt super att hon visar det . Men jag är grymt fascinerad över att de båda leker så bra ihop trots att de båda ligger på eller över gränsen till trötthet. Så ja, jag ska bara fokusera på och glädja mig över att de funkar så bra ihop. Att det sedan blir lite för mycket för henne är ju faktiskt inte hela världen alla gånger.

• Makadam
    msKitten skrev 2012-02-18 23:27:47 följande:

Vad menar du "inte behöver vänta ut så mycket"?

Jag skrev det för att Me likes Coffee upplevde beteendet som något som hon inte tyckte om och eventuellt ville göra något åt. Jag menar att det inte är att göra något åt, att det går över av sig självt. Barnen mognar och växer ifrån det.

Du måste vara Peap, har jag rätt? 
    Jag menar att det bara är så. Just nu. Inte så mycket att vänta ut. (Eller, så kan hon vänta ut - beror på om hon, Me like coffee, tycker det är jobbigt. Jag upplevde inte att hon beskrev det som jobbigt utan att hon skrev sitt inlägg för att se om vi varit i liknande situationer och huruvida vi andra ha styrt/"avbrutit" den intensiva leken. Jag upplevde inte att hon varken skrev att det var jobbigt eller ej.)

Ja, det är jag som är f d Peap.
  • Makadam
    Me like coffee skrev 2012-02-19 07:29:08 följande:
    Egentligen handlar väl mina tankar om mina ständigt höga krav på mig själv och min fallenhet för att så lätt få dåligt samvete. Jag känner igen mig själv i dottern och vet mycket väl att hon älskar sällskap och inte känner att hon behöver vila förrän sällskapet har gått. Mina tankar handlar mest om huruvida jag borde bromsa henne när jag vet vad hon behöver (lite lugn och ro för att återhämta sig) eller om hon ska få köra på det hon vill (leka tills hon stupar). Samtidigt känner jag att det 1. Inte händer så fasligt ofta och att det också är kul för henne att bara leka för allt vad hon är värld och 2. Att det inte var så lätt att bromsa henne när de är hos oss. Mest av allt känner jag nog ändå bara glädje över att de leker så himla bra ihop!
    Ja, det var så jag tolkade ditt inlägg

Jag upplevde inte att du beskrev det som jobbigt utan att du skrev sitt inlägg för att se om vi andra varit i liknande situationer och huruvida vi andra ha styrt/"avbrutit" den intensiva leken. Jag tolkade inte ditt inlägg som någon värdering i huruvida det var jobbigt eller ej.

Jag känner igen både mig själv och vår dotter i situationen - det är kul med sällskap och ibland så håller vi festen/middagen/fikabesöket igång lite längre än jag kanske orkar
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2012-02-19 08:01:36 följande:
    Det finns barnvagnar ju Ja jag vet, jag hatade också dem och skulle minsann aldrig lägga mitt barn i en (vet inte om du är likadan men jag var sån). Men när jag fick foglossningar hade jag inget annat val och nu inser jag att vagn är okej. Det är som peap sa här, det är inte vagnen i sig som är problemet utan snarare föräldern som ignorerar lessset barn i den.
    Ja, det var jag som sa det

Vi har vagn och det är ingen garanti att hon vill sova i den, knappt åka, så det är inget jag tar med i min "dagliga rutin".
  • Makadam
    Me like coffee skrev 2012-02-19 08:21:16 följande:
    Chokladkaffe: Så ska jag tänka! Att det är bra att hon tar ut det på mig alltså. Det är ju faktiskt super att hon visar det . Men jag är grymt fascinerad över att de båda leker så bra ihop trots att de båda ligger på eller över gränsen till trötthet. Så ja, jag ska bara fokusera på och glädja mig över att de funkar så bra ihop. Att det sedan blir lite för mycket för henne är ju faktiskt inte hela världen alla gånger.
    Som jag skrivit någon gång tidigare - det är ju ett tecken på att hon är trygg; att hon kan vara utåtagerande mot dig/er med sina känslor med vetskapen att ni inte "straffar" henne.
  • Makadam
    msKitten skrev 2012-02-18 23:44:01 följande:
    Jag gillar inte det du implicit säger i din kommentar. Du utgår ifrån att ingen gör samma analys som du. Man kan bli irriterad eller tappa tålamodet TROTS att man egentligen vet att det handlar om barn som inte kan hantera situationer som vi vuxna.

Vi är inte robotar. Vi är människor av kött och blod. Människor av kött och blod är irrationella, emotionella och bär en massa bagage med sig från sin egen barndom. Allt sådant tillsammans gör att ens egna barn - HÖR OCH HÄPNA -  kan göra en irriterad (och arg och ledsen) och frågande - TROTS att man vet att de är små barn. Man behöver inte gilla deras beteenden bara för att man förstår. 
    Jag insinuerar inte att någon annan inte kan göra den analysen jag gör.
    Jag menar inte att någon inte ställt sig de frågor som jag skrev.
    Jag gör den analysen och skrev därför mitt inlägg.

I den här tråden så skriver/babblar vi om ditt och datt.
    Ibland skriver någon något som någon annan redan skrivit.
    Ibland skriver någon något som någon annan redan tänkt.

-------
    För att fokusera på ditt ovan citerade inlägg;
    Menar du "man" eller menar du "jag"? Menar du att du blir irriterad och tappar tålamodet? Eller talar du för flera? (Jag vet att det finns flera föräldrar som blir irriterade och tappar tålamodet, men jag upplever att du i det här fallet går in och svara för "Me like coffee" som varken beskrivit situationen som irriterande eller tålamodskrävande.)
    Däremot upplever jag det som att jag, genom mitt inlägg, kommit emot en öm punkt hos dig då jag tolkar dina versaler som att du skriker åt mig och det tycker jag verkligen inte att jag förtjänar.
  • fågelungarna

Vill bara tillägga till Me like coffees bekymmer... Blir det lite väl mycket härjande, och du ser att dottern är på gränsen till sin förmåga, så kanske du kan fånga in bägge barnen till lite lugnare lek, t ex bokläsning en stund eller så. Det är ju svårt att fånga in bara den ena från den roliga leken, bättre att fånga båda.

• Flickan och kråkan
    fågelungarna skrev 2012-02-19 10:03:45 följande:
    Vill bara tillägga till Me like coffees bekymmer... Blir det lite väl mycket härjande, och du ser att dottern är på gränsen till sin förmåga, så kanske du kan fånga in bägge barnen till lite lugnare lek, t ex bokläsning en stund eller så. Det är ju svårt att fånga in bara den ena från den roliga leken, bättre att fånga båda.

Så gör vi med, när vi känner att någon behöver bryta lite.
  • Kryssarinnan

Okej här kommer ett I-landsproblem för er att bara ge kort feedback på om ni orkar... Jag frågar er som har äldre barn eller syskon till små bebisar. 

När F var liten bar vi honom i sjal/sele men också i vagn. Det var praktiskt när man hade mycket att bära, skulle vara borta länge eller behövde en plats för bebisen att kunna vara vaken på och ha som utkiksplattform medan vi vuxna gjorde annat (han föddes i november och det var snö i många månader efter det). Därför kommer jag att köra samma upplägg med barn nr 2 som föds snart, när F är 2 år och 5 månader. 

Frågan är om det räcker med en vagn till småsyskonet med ståbräda till F - som jag tänkt hittills och inköpt. Eller om jag borde göra som jag tänker nu och köpa en syskonvagn (Donkey, svindyr men praktisk). Jag kommer att vara mammaledig med två barn fram till augusti och F vill ofta bli buren. Även efter att han börjat dagis så kommer det nog vara skönt för honom att få åka en stund eller hela vägen hem om vi t.ex. storhandlar eller gör en utflykt efter dagis eller på helgen. 

Jag vill inte bråka med honom och tvinga honom upp på en ståbräda när han kanske är dödstrött, det är inte värt det. Bara för att motion är en bra princip så behöver man kanske inte ta den fajten två gånger om dagen. Och jag tror inte att det är bra för syskonavundsjukan att Lillplutt får åka men inte F. Men när slutar barn att åka i vagn, varje dag resp. på längre utflykter? Kommer vi ändå byta tillbaka till enkelvagn när F fyller tre - eller fyra - eller fem? 

• Kryssarinnan

När det gäller rutiner kring sovstunder på dagen och att bryta lek mm mm så verkar det så himla olika hur mycket barn tål. Min F har en stabil dygnsrytm så vi hjälper honom med att kunna bibehålla den för det gör det lättare för oss alla. Därför är det viktigt för oss med bestämda ät. och sovtider, lite som Skalman. MEN ibland blir det läsk och chips till middag när vi har besök och somnar dödstrött kl 21. Han klarar av det, en gång i veckan. Andra barn kanske skulle må dåligt av det. F skulle däremot inte må bra av att ha lunchvila varannan dag eller äta frukost kl 10 på helgen.  Det gäller väl bara att stå på sig när någon tycker annorlunda och säga att ens barn mår bäst av hur man gör, och det gör det ju enklare för alla att barnet inte blir grinigt. När F leker med andra barn så vill han i princip aldrig sluta utan oftare än jag önskar slutar det med att jag bär bort en gråtande unge som är arg på mamma (från ÖF, parken, hälsa på kompisar). Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. 

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd