• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan
    Acelise skrev 2012-02-18 16:30:20 följande:
    Ååå, på tal om sömn! Min son har inte sovit varje dag på rätt länge, men nu verkar tiden vara här när han inte vill sova ALLS på dagen. Ever.
    Det har tidigare funkat, han blir lite gnällig precis innan läggdags, men i övrigt pigg och glad. Nu helt plötsligt är han helt förstörd, ögonen går i kors på em, men sova? Nej.

Utbrott, frustration, tårar och skrik blir resultatet. Vi tröstar, lugnar, erbjuder vila och lugna stunder, men han går liksom in i en ond cirkel.

Hur lång blir övergången tror ni tills kroppen liksom vant sig?
    Jag blir så påverkad av detta också... Fast jag önskar att det inte vore så. Blir trött. Frustrerad och irriterad efter ett par timmar och det vill jag inte bli!

Här löste vi oftast det med att fylla på med något ätbart.....och så var det full rulle en stund till. Och så åkte de med på ryggen framåt kvällskröken. Hoppade upp på ryggen runt 17-snåret och hängde sedan mest med där tills vi åt middag och det sedan var dags att sova. Nu är det ju trist väder, men när yngsta var i den åldern så var det vår och på väg mot sommar så vi var ute.....länge. Då hann han inte tänka på att han var trött. Sjönk ihop som en disktrasa innanför dörren vid 17-tiden och så hivade jag upp honom på ryggen och så åkte han nöjt med där tills det var middagsdags.
  • msKitten
    Flickan och kråkan skrev 2012-02-18 16:41:11 följande:
    Här löste vi oftast det med att fylla på med något ätbart.....och så var det full rulle en stund till. Och så åkte de med på ryggen framåt kvällskröken. Hoppade upp på ryggen runt 17-snåret och hängde sedan mest med där tills vi åt middag och det sedan var dags att sova. Nu är det ju trist väder, men när yngsta var i den åldern så var det vår och på väg mot sommar så vi var ute.....länge. Då hann han inte tänka på att han var trött. Sjönk ihop som en disktrasa innanför dörren vid 17-tiden och så hivade jag upp honom på ryggen och så åkte han nöjt med där tills det var middagsdags.
    Det som hände med min son när jag bar honom på ryggen när han var trött på em var att han somnade. Helt värdelöst. Somna klockan 17 är ju liksom helt fel. Det är inte tillräckligt tidigt för att det ska vara vettigt och för tidigt för natten...resultatet - en unge som somnar kl 23! 
  • Makadam

Ja, här har det sedan årsskiftet varit lite on/off med sovpass på dagen. Det behövs, oftast, för annars somnar hon vid 17 - utan mat i magen (och sen kanske vaken mellan kl 20-23) Hon är trött på dagen: kan slut a ögonen i min famn med tutten i munnen och det ser så rofyllt ut för att öppna dom efter två sekunder och då är det tempo! - kämpa emot sömnen pang boom! Som verkar gälla. Jag vill inte göra saker som liksom enbart syftar till att trötta ut henne. Känns bara taskigt. När hon inte sover på dagen då vet jag att måste planera för en tidigare middag, men ibland så har det hänt att hon somnar i min famn i köket klockan 15:38. Ja, de är helt enkelt väldigt oförutsägbart just nu. Jag längtar efter varmare väder! NU! Vilken skillnad det var förra vintern här - på med overall, ner i vagnen och långpromenad för mamma. Nu: mamma klär på sig sjutton lager för att inte frysa, jaga runt dottern som provar olika mössor/slår in paket/bygger lego och sedan klä på henne ute på verandan.

• Makadam

Ja,det är ju så trist väder - just i kombinationen med den här åldern tycker jag. Nu när vi haft snö har vi åkt pulka (när det inte varit -14!) men när det är jättekallt och isande vind från havet så är det inte kul ute. Jag kan uppskatta det om jag kan ta en rask promenad men dottern vill inte åka vagn så då är det inte så mycket att göra. Längtar efter att bara hoppa i jympaskor och ut genom dörren - att bara vara ute på tomten och påta, gå till stranden eller skogen
  • Acelise
    Låter klokt. 

Ja, det är ju "helvetestimmar" mellan 16 och 18 i vilket fall. Och utan dagssömn blir det såklart ännu värre.
    Jag kör inte heller på att "trötta ut honom", känns väldigt oschysst. Försöker istället hitta en balans mellan fysisk rörelse och mental vila... Men det är ett heltidsjobb och jag känner mig trött för att jag lägger ner all tankekraft och energi på att förenkla och förbättra för honom. Självklart är det mitt "jobb", men OJ, vad trött jag blir...  
  • Makadam
    Acelise skrev 2012-02-18 19:28:42 följande:
    Låter klokt.  Ja, det är ju "helvetestimmar" mellan 16 och 18 i vilket fall. Och utan dagssömn blir det såklart ännu värre. Jag kör inte heller på att "trötta ut honom", känns väldigt oschysst. Försöker istället hitta en balans mellan fysisk rörelse och mental vila... Men det är ett heltidsjobb och jag känner mig trött för att jag lägger ner all tankekraft och energi på att förenkla och förbättra för honom. Självklart är det mitt "jobb", men OJ, vad trött jag blir...  

Men, har du helvetestimmar mellan 16-18 även om han sover? Jag kan känna igen mig i att bli trött; allt känns just nu exta av allting - känns inte som jag tänker på annat än frukost, mellis,lunsh,mellis,middag ibland - laga mat, planera mat, vara i köket,diska, fixa ett extra mellanmål . Alltid sju steg före med fem olika scenarion men även fyra steg efter dotterns plan. ....och jsu nu ligger jag i sängen med min älskade busefis sovande tvärs över min bröstkorg. Kan inte tänka mig nåt bättre en lördagkväll. Tänk - kidsen på Stureplan är inte ens på väg till förfesten.
  • Acelise
    Makadam skrev 2012-02-18 19:41:29 följande:
    Men, har du helvetestimmar mellan 16-18 även om han sover? Jag kan känna igen mig i att bli trött; allt känns just nu exta av allting - känns inte som jag tänker på annat än frukost, mellis,lunsh,mellis,middag ibland - laga mat, planera mat, vara i köket,diska, fixa ett extra mellanmål . Alltid sju steg före med fem olika scenarion men även fyra steg efter dotterns plan. ....och jsu nu ligger jag i sängen med min älskade busefis sovande tvärs över min bröstkorg. Kan inte tänka mig nåt bättre en lördagkväll. Tänk - kidsen på Stureplan är inte ens på väg till förfesten.
    Nej, du har rätt. Det var mer så förr. Det är nog mer JAG som har helvetestimmar då... Med dåligt samvete för att jag står i köket istället för att ligga på golvet med sonen eller nåt.
    Och hungrig. Blodsockerkänslig...

Ja, fy fanken. Those were NOT the days, Stureplan - jag saknar dig inte...  
  • Flickan och kråkan
    msKitten skrev 2012-02-18 17:48:25 följande:
    Det som hände med min son när jag bar honom på ryggen när han var trött på em var att han somnade. Helt värdelöst. Somna klockan 17 är ju liksom helt fel. Det är inte tillräckligt tidigt för att det ska vara vettigt och för tidigt för natten...resultatet - en unge som somnar kl 23! 
    Så var det här med.....om han åkte på ryggen ute, om vi exempelvis promenerade. Däremot somnade han inte inomhus. Vet inte varför egentligen. Kanske inte tillräckligt sövande gung. Vi undvek promenader ute vid den tiden, då fick vi samma scenario som er. Inget kul alls .
  • Me like coffee

En liten fråga till er kloka människor. Vi har haft fullt upp idag med kusiner här och dottern och den ett år äldre kusinen har lekt massor. De leker jättebra och är väldigt lika i sitt sätt att leka och gillar verkligen varandras sällskap. Jättekul att se dem leka med varandra! Men ändå så blir det ju lite väl mycket i slutändan och dottern går in i tunnelseende där hon bara kör på, blir nästintill okontaktbar och svarar gärna med lite mer "aggressivt" beteende. Hon är ju helt enkelt trött och kanske känner ni igen det jag beskriver. Dock känner jag mig lite delad inför detta. Att bara låta henne köra på alltså. Samtidigt känns det som att det inte händer så himla ofta att det blir så här och då får det liksom bli som det blir litegrann. Egentligen vet jag inte vad jag vill med detta inlägg annat än att höra era tankar kring detta. Hur mycket låter ni era barn bara röja på och hur mycket styr ni? Vi försöker ju vara med en hel del då det behövs öite medling mellan barnenen här leker de verkligen hur bra som helst men jag ser ju att dottern blir helt slut och får, som jag skrev tidigare, tunnelseende. Samtidigt känner en del av mig att det inte är hela världen att släppa kontrollen och bara låta henne köra på även om det blir lite för mycket. Det hör ju verkligen inte till vanligheten. Men, dela gärna med er av era tankar

• Me like coffee

Kanske ska förtydliga att det "aggressiva" beteendet inte är riktat mot kusinen utan mot oss vuxna när vi försöker få kontakt med henne.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd