• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe

När stora inte ännu klarade en hel dag tog vi ut honom på promenad efter lunch så han somnade då, annars blev det bara senare vilket ledde till sen kväll o kort natt

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2012-02-18 21:38:38 följande:
    När stora inte ännu klarade en hel dag tog vi ut honom på promenad efter lunch så han somnade då, annars blev det bara senare vilket ledde till sen kväll o kort natt

Jo, det kan funka i sele men jag orkar tyvärr inte bära så långt/ länge
  • msKitten
    Me like coffee skrev 2012-02-18 21:30:43 följande:
    Kanske ska förtydliga att det "aggressiva" beteendet inte är riktat mot kusinen utan mot oss vuxna när vi försöker få kontakt med henne.
    Kan du förklara lite mer detaljerat hur du menar? Jag förstår inte riktigt. Kan du beskriva en konkret situation? Vad  gör hon/du/kusinen osv
  • Me like coffee

Vår dotter slutade först att sova på dagen när hon var lite över 2 år. Det var under sommaren och vi var ute mycket. sedan när hösten kom sov hon ibland på dagis och när hon var hemma var hon oftast vaken om vi inte åkte iväg i bilen för då slumrade hon ofta till. Men ganska snart slutade hon helt att sova på dagen och vid 16-tiden kom den kritiska tiden och då passade vi ofta på att fylla på med lite att äta och något annat som funkade bra var att hålla på med vatten. Ibland badade hon i badkaret, ibland diskade hon eller stod och öste vatten. Det funkade nästan alltid och än idag tar vi ofta till det när vi ser att hon närmar sig gränsen. Det för henne alltid tillbaka på banan och in i en lugnare sinnesstämning. Vatten är mitt absolut bästa tips när de är trötta eller är påväg åt det håll då man vet att det kommer att sluta med utbrott. I särklass mitt hetaste tips!

• Makadam
    Me like coffee skrev 2012-02-18 21:30:43 följande:
    Kanske ska förtydliga att det "aggressiva" beteendet inte är riktat mot kusinen utan mot oss vuxna när vi försöker få kontakt med henne.

Jag kan känna igen i att det kan bli lite speedat. Vi försöker nog inte hindra/styra på något sätt. Det är väldigt ovanligt här vill jag tillägga. När kusinerna var här i somras så var vi mer beredda på att när kvällen var slut så var vi blixtsnabba med blöjbyte och amma och så somnade hon, för det var ju att hon var väldigt trött och tyckte det var kul och då hade hon ju inte tid att avbryta. Så sällan som det blir för vår del så ser jag inte att det är (var) något problem, inget som jag tror, eller efteråt märkte, påverkade henne negativt. Daglig stress och brist på tid för reflektion ser jag som en mycket större fara.
  • msKitten

Jag skulle gärna byta en spring-och-söva-om-lillebror-kväll mot en kväll på Riche eller Vassa Eggen. Men det kanske jag är ensam om här Skrattande

• Makadam
    Me like coffee skrev 2012-02-18 22:00:17 följande:
    Vår dotter slutade först att sova på dagen när hon var lite över 2 år. Det var under sommaren och vi var ute mycket. sedan när hösten kom sov hon ibland på dagis och när hon var hemma var hon oftast vaken om vi inte åkte iväg i bilen för då slumrade hon ofta till. Men ganska snart slutade hon helt att sova på dagen och vid 16-tiden kom den kritiska tiden och då passade vi ofta på att fylla på med lite att äta och något annat som funkade bra var att hålla på med vatten. Ibland badade hon i badkaret, ibland diskade hon eller stod och öste vatten. Det funkade nästan alltid och än idag tar vi ofta till det när vi ser att hon närmar sig gränsen. Det för henne alltid tillbaka på banan och in i en lugnare sinnesstämning. Vatten är mitt absolut bästa tips när de är trötta eller är påväg åt det håll då man vet att det kommer att sluta med utbrott. I särklass mitt hetaste tips!

Det blir mycket vatten här också Alltid populärt. Senaste är att sitta på diskbänken och ha fotbad i diskhon tillsammans med smurfarna.
  • Makadam
    msKitten skrev 2012-02-18 22:04:36 följande:
    Jag skulle gärna byta en spring-och-söva-om-lillebror-kväll mot en kväll på Riche eller Vassa Eggen. Men det kanske jag är ensam om här 

Nu ska vi se... Riche: de som tjänar över 30, är över 30 och vägrar bli mer än 30
  • Me like coffee

MsKitten: svårt att riktigt förklara men jag ska försöka. De leker ju en massa, ofta mycket fysiskt som att hoppa, åka nedför trappen, krypa eller liknande. De kör liksom på och det är aldrig något tjafs dem emellan. Men när vi tar kontakt med henne märks det så tydligt att den dotter som annars är mycket för att prata och argumentera inte alls är nåbar. Vad man än frågar så är svaret nej (om vi ens får ett svar), hon blir mer hårdhänt med lillebror när hon söker upp honom, vill absolut inte bli tagen på (känns som om hon brinner av om man nuddar henne) och liknande. Jag känner inte alls igen detta från då hon leker med barnen på dagis (det är ju ett föräldrakooperativ så vi får ju följa hennes lek där ganska mycket) och jag tycker inte om det. När de sedan hade åkt och jag skulle lägga henne satt det beteendet kvar en stund men sen läste vi saga och hon blev så som vi känner henne igen. Tror att det blir väldigt intensivt och hon går liksom in i det med allt hon har (som i allt hon gör) och samtidigt som hon verkar tycka att det är jättekul så verkar hon också tycka att det är skönt när de åker och allt blir lite mer som vanligt igen.

• Makadam
    Me like coffee skrev 2012-02-18 22:10:28 följande:
    MsKitten: svårt att riktigt förklara men jag ska försöka. De leker ju en massa, ofta mycket fysiskt som att hoppa, åka nedför trappen, krypa eller liknande. De kör liksom på och det är aldrig något tjafs dem emellan. Men när vi tar kontakt med henne märks det så tydligt att den dotter som annars är mycket för att prata och argumentera inte alls är nåbar. Vad man än frågar så är svaret nej (om vi ens får ett svar), hon blir mer hårdhänt med lillebror när hon söker upp honom, vill absolut inte bli tagen på (känns som om hon brinner av om man nuddar henne) och liknande. Jag känner inte alls igen detta från då hon leker med barnen på dagis (det är ju ett föräldrakooperativ så vi får ju följa hennes lek där ganska mycket) och jag tycker inte om det. När de sedan hade åkt och jag skulle lägga henne satt det beteendet kvar en stund men sen läste vi saga och hon blev så som vi känner henne igen. Tror att det blir väldigt intensivt och hon går liksom in i det med allt hon har (som i allt hon gör) och samtidigt som hon verkar tycka att det är jättekul så verkar hon också tycka att det är skönt när de åker och allt blir lite mer som vanligt igen.

Det låter ju som om hon går in i det med mycket energi och som du beskriver det - som jag själv kan känna efter besök; kul att gästerna kom, skönt att dom åkte Om ni bara är medvetna om det under tiden, ser till att hon inte far illa, slår sig eller lillibror, så är det väl bra att se till att hon kommer ner i varv efteråt utan några större "krav" på henne.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd