• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Me like coffee

Men jag kan ändå inte riktigt få ihop det när det gäller begreppet trots. Det skulle kännas så konstigt för mig att säga att mitt barn trotsar... För mig förklarar det verkligen ingenting. Vad betyder det? Ni som använder det får gärna beskriva lite situationer där ni skulle säga att ert barn trotsar för jag blir så nyfiken

• Your Mama Bear
    Kryssarinnan skrev 2012-02-29 12:29:31 följande:
    Your mama bear: Jag håller med.

Ofta när vi är arga på F och ryter till så tänker jag efteråt att det kanske ändå är bättre att vi är lite arga på honom - och visar hur konflikter går till - än att andra är det. För oss vet han ju att han kan lita på, så med oss kan han pröva olika former av umgänge och se vad som uppskattas eller ej. Igår kastade han en speldosa hårt i ansiktet på sin pappa som vrålade till och blev jättearg i 10 sek. F skämdes enormt. Vi pratade lite kort om det alla tre och lekte sedan vidare. Och han får så klart bli arg på oss när vi går emot hans vilja. 

Vi föräldrar måste ju också vara människor och kunna visa känslor inkl. att bli arga på barnen ibland och kanske tillhör jag dem som har sämst förmåga att behålla lugnet hur länge som helst utan jag ryter till "Nej!" när jag blir arg. Nåja, jag har andra bra sidor. 
    Fast varför är det en dålig sida att du blir arg? Människor blir arga, glada, ledsna, uppgivna - och allt är lika naturligt och nödvändigt i samspel med andra.

Det du nämner om att F kastar en sak och pappan blir arg tycker jag låter väldigt sunt, så länge det inte blir så att barnet går omkring med en massa skuldkänslor som inte kan pratas igenom. Ni gjorde ju just det - pratade om det som hade hänt - och sedan blev det bra. För barn är det viktigt att man blir sams, inte att man alltid håller sams.
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • chokladkaffe

På tal om dåligt samvete. Jag tror att det är viktigare för mina barn att jag jobbar på den biten snarare än förändra mitt ordförråd. Jag vill bara vara en mamma med bra och dåliga sidor, som är glad, snäll, ledsen, arg, irriterad, inkännande, nöjd...ja det mesta. Först då tror jag att barnen blir lugna i att allt mitt inte kretsar kring dem och det är det jag tror är ett bra föräldraskap. 

När det gäller begreppet trots, använder jag inte det som att "nu trotsar han" utan mer en liten suck inom mig när han blir oregerlig, typ mycket är nej, vill inte dit, inte hit, inte göra det, inte den lekplatsen, inte den maten, inte den boketn....allt jag gör är fel. Sen tänker jag inte att nu trotsar han utan mer, "tja, treårsåldern kallas trotsålder ibland, det kanske är detta". Jag är bara inte emot ordet precis som jag inte är emot "krävande" barn heller. För mig är det beskrivningar utan värdering.   

• Me like coffee

Tack Mama Bear för länken till ditt blogginlägg! Känns skönt att läsa det då jag verkligen befinner mig mitt upp i allt vad en depression innebär. Det känns otroligt skönt att läsa dina tankar och erfarenheter. Jag behövde verkligen det. Tack!

• chokladkaffe
    Your Mama Bear skrev 2012-02-29 13:07:38 följande:
    Jag har läst det inlägget men håller inte riktigt med. Jag tycker att det är onödigt att haka upp sig på ord.

Och som jag skrev tidigare: Visst är det så att det handlar om att föräldrar och barn reagerar på varandras beteenden. Men oavsett så är det ju en självständighetsfas som de allra flesta (alla) barn verkar gå igenom. De lär sig att de kan säga nej, de sätter upp gränser för sig själva och märker att andra människor också har gränser (som de inte gillar).

Texten hon länkar till är denna (och det ska tydligen vara Jesper Juuls ord):
    "Omkring tvåårsåldern börjar barn så smått att frigöra sig från det totala beroendet från föräldrarna. De börjar vilja och kunna tänka, känna och handla självständigt. De vuxna behöver aldrig tvivla när denna självständighetsålder inträffar. Bäst som man står en morgon och klär på dem drar de en i armen och säger: "Kan själv!" eller "Vill själv!". Vid den tidpunkten blir många föräldrar trotsiga och svarar: "Nej det kan du inte!" eller "Nej sluta nu, vi har inte tid med sånt trams" eller något liknande. Barnen blir självständiga och de vuxna blir trotsiga!
    Dessa månader i ett barns liv är samtidigt ett av de tydligaste exemplen på hur väl barn samarbetar. När två-åringens försök att utveckla en självständig kompetens möts av de vuxnas motvilja och trots, blir barnet redan under loppet av några månader antingen trotsigt - och möter trots med trots - eller initiativlöst och beroende. 
    Begreppet trotsålder är typiskt för en makthavares beskrivning av besvärliga undersåtar. Små barn blir som ett nödvändigt led i sin utveckling allt mer självständiga och klarar sig allt bättre själva och det är bara ett totalitärt system som kan ha intresse av att problematisera denna kontinuerliga utveckling av en unik, inifrånstyrd personlighet."

Jag förstår nog inte riktigt. Antingen blir barnen trotsiga, eller initiativlösa. Är det så han menar? Och hur menar han i så fall att en förälder ska bete sig och vara? 

Jag håller absolut med om att det inte finns någon mening med att sätta gränser och säga nej bara för sakens skull, för att vi är vuxna och kan, men sanningen är väl att vi lever i verkligheten och inte i lala-land där man har all tid i världen till att låta barnet göra allt i sin egen takt. Tyvärr (?).
    Jag tänker lite så också. Det inlägget lägger ju verkligen fokus på nåt som det inte vill lägga fokus på. Om mitt barn säger "kan själv" låter jag honom göra det själv i mån av tid och om det inte är farligt. Han får inte köra bilen själv men ta på en tröja får han göra, om inte lillebror skriker och vi är sena som det är. Men visst är det så, alltid finns inte tiden och det är ju på nåt sätt nåt problem när det gäller barn. De behöver tid och "motståndet" kommer ju när saker går för snabbt för barnen, är min erfarenhet. Och där kommer mitt dåliga samvete, att jag inte alltid har tid eller för den delen tålamod. Jag går jätteofta hem från dagis direkt utan att låta sonen gå själv hit och dit för jag helt enkelt inte har tålamodet...särskilt inte när lillebror är missnöjd i vagnen.
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2012-02-29 13:29:40 följande:
    Tack Mama Bear för länken till ditt blogginlägg! Känns skönt att läsa det då jag verkligen befinner mig mitt upp i allt vad en depression innebär. Det känns otroligt skönt att läsa dina tankar och erfarenheter. Jag behövde verkligen det. Tack!
    Jag hann bara läsa "passa på att njuuuuut" och tänkte det här ska jag läsa. Blev så sjukt provocerad av just de orden när jag hade nyfödda. Har alltid hatat att ha mjölkstockningar, världen är upp och ner, vakna varje timme och byta blöja, amma osv. Har vrekligen inte kunnat njuta av det. Ska läsa det när jag kommer hem men idag ska jag vara redig mamma och hämta i tid på dagis och gå till lekplatsen Och när storebror skriker att han itne vill gå hem så ska jag inte få dåligt samvete då jag en gång förklarar att vi måste gå hem och sen sätte rhonom i vagnen.
  • Esmeraldah

Mycket intressant tråd det här! Ni har så många kloka tankar och idéer som jag gärna tar del av. Tänker just också mycket på det här med ilska och hur den ska/inte ska visas osv. Skönt att läsa två senaste inläggen {#emotions_dlg.flower}

• Makadam
    Me like coffee skrev 2012-02-29 13:18:18 följande:
    Men jag kan ändå inte riktigt få ihop det när det gäller begreppet trots. Det skulle kännas så konstigt för mig att säga att mitt barn trotsar... För mig förklarar det verkligen ingenting. Vad betyder det? Ni som använder det får gärna beskriva lite situationer där ni skulle säga att ert barn trotsar för jag blir så nyfiken
    Ja, skulle vara intressant att höra, så ge oss några exempel.
  • Makadam
    Jag har läst det inlägget men håller inte riktigt med. Jag tycker att det är onödigt att haka upp sig på ord.

Och som jag skrev tidigare: Visst är det så att det handlar om att föräldrar och barn reagerar på varandras beteenden. Men oavsett så är det ju en självständighetsfas som de allra flesta (alla) barn verkar gå igenom. De lär sig att de kan säga nej, de sätter upp gränser för sig själva och märker att andra människor också har gränser (som de inte gillar).

Texten hon länkar till är denna (och det ska tydligen vara Jesper Juuls ord):
    "Omkring tvåårsåldern börjar barn så smått att frigöra sig från det totala beroendet från föräldrarna. De börjar vilja och kunna tänka, känna och handla självständigt. De vuxna behöver aldrig tvivla när denna självständighetsålder inträffar. Bäst som man står en morgon och klär på dem drar de en i armen och säger: "Kan själv!" eller "Vill själv!". Vid den tidpunkten blir många föräldrar trotsiga och svarar: "Nej det kan du inte!" eller "Nej sluta nu, vi har inte tid med sånt trams" eller något liknande. Barnen blir självständiga och de vuxna blir trotsiga!
    Dessa månader i ett barns liv är samtidigt ett av de tydligaste exemplen på hur väl barn samarbetar. När två-åringens försök att utveckla en självständig kompetens möts av de vuxnas motvilja och trots, blir barnet redan under loppet av några månader antingen trotsigt - och möter trots med trots - eller initiativlöst och beroende. 
    Begreppet trotsålder är typiskt för en makthavares beskrivning av besvärliga undersåtar. Små barn blir som ett nödvändigt led i sin utveckling allt mer självständiga och klarar sig allt bättre själva och det är bara ett totalitärt system som kan ha intresse av att problematisera denna kontinuerliga utveckling av en unik, inifrånstyrd personlighet."

Jag förstår nog inte riktigt. Antingen blir barnen trotsiga, eller initiativlösa. Är det så han menar? Och hur menar han i så fall att en förälder ska bete sig och vara? 

Jag håller absolut med om att det inte finns någon mening med att sätta gränser och säga nej bara för sakens skull, för att vi är vuxna och kan, men sanningen är väl att vi lever i verkligheten och inte i lala-land där man har all tid i världen till att låta barnet göra allt i sin egen takt. Tyvärr (?).
    Ja, just det här "... redan under loppet av några månader antingen trotsigt - och möter trots med trots - eller initiativlöst och beroende. " - fattar inte jag heller?

• Makadam

Jag tror att mycket handlar om tid

Lala-land?
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd