• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    k girl skrev 2012-02-28 20:35:02 följande:
    Det här är en reflexion även över Flickan och kråkans inlägg. Jag har sagt åt min man att han ibland går in för mycket med sina förklaringar för sonen. Som häromdagen när vi var på bvc för att väga lillasyster och sonen lekte med deras leksaker och absolut inte gå därifrån. Då tycker jag att det räcker med att förklara en gång. Maken går lite längre än så, han vill hemskt gärna att sonen ska acceptera och förstå den förklaringen, dvs att hans ilska/besvikelse över att behöva gå ska försvinna. Jag ser det som två skilda saker. Att förklara om bakterier och karies kan man gott göra, det gör vi också med vår tvååring som är ihärdig tandborstvägrare. Men inte när sonen uttrycker som mest frustration över att behöva borsta tänderna och inte för att i den stunden få honom att inse att det är bra att borsta tänderna.
    Tycker din man att det är jobbigt att sonen är ledsen? Minns inte om vi pratat om det tidigare men en del har ju svårt för själva känsloutbrottet.
    Jag har själv inga problem med att sitta bredvid min ledsna/irriterade dotter på hallgolvet när vi ska klä på oss eller sitta bredvid och tyst vänta med tandborsten.
  • Makadam
    k girl skrev 2012-02-28 20:40:03 följande:
    ...vidareutvecklar. Jag tycker att det är lite nedlåtande? Det känns som att försöka övertyga någon om att de känslor de känner (frustration, ilska, ledsenhet) är felaktiga.
    Nu hänger jag inte med. Vad menar du?
  • fågelungarna

Tja, nog kan man väl få tycka att också vuxna människor i sin omgivning är tröttsamma ibland, det tycker jag är ok. De flesta människor har man ju både positiva och negativa tankar om, även om de positiva överväger stort när det gäller ens närmaste, och att man då med lätthet kan stå ut med även de enstaka negativa aspekterna.

Jag tolkar också den där texten från vimedbarn.se på samma sätt som flickan och kråkan, att det är just konfliktsituationen den rör, inte att man i allmänhet inte ska prata mycket med sina barn. Jag tycker det kan vara olika från gång till gång, beroende på vad konfliktsituationen handlar om. Ibland funkar det att orda och förklara och diskutera i en evighet, ibland inte. Magkänslan får råda, det är ju en "dans" man ägnar sig åt i samvaron med ett barn liksom med alla andra människor, där bägge parter både får föra och följa. Dottern vet också allt om bakterier och syror (fast möjligtvis inte just ordet Karies)...

Fast just i en upprörd situation med gråt och skrik och tendens till att man själv också blir irriterad, då är nog inte långa diskussioner att föredra. I min familj i alla fall...

Men till själva grundfrågan, Makadam. Jag känner igen situationen som du beskriver, att någon pratar om sitt föräldraskap (eller vilket annat ämne som helst egentligen), och man känner att ens egna åsikter är milsvida ifrån, kanske rent av obegripliga för den andra att förstå. I såna lägen blir jag nästan helt passiv, jag lägger mig platt och bara hummar med lite. Jag stör mig själv på det, för egentligen skulle jag ju stå på mig och starkt agitera för min sak som jag gör i många andra sammanhang. Men antingen skulle man i en sån här situation kränka den andra med sina "pk" åsikter, eller bara själv framstå som ett freak. Liksom inget jämställt samtal. Då struntar jag hellre i det. Fast jag tycker illa om mig själv när jag reagerar på det sättet, för jag tycker det är att nedvärdera den andre, att inte kunna se den som en "värdig" samtalspartner. Hm, här kanske jag blev luddig?

• Makadam
    fågelungarna skrev 2012-02-28 20:44:11 följande:
    Men till själva grundfrågan, Makadam. Jag känner igen situationen som du beskriver, att någon pratar om sitt föräldraskap (eller vilket annat ämne som helst egentligen), och man känner att ens egna åsikter är milsvida ifrån, kanske rent av obegripliga för den andra att förstå. I såna lägen blir jag nästan helt passiv, jag lägger mig platt och bara hummar med lite. Jag stör mig själv på det, för egentligen skulle jag ju stå på mig och starkt agitera för min sak som jag gör i många andra sammanhang. Men antingen skulle man i en sån här situation kränka den andra med sina "pk" åsikter, eller bara själv framstå som ett freak. Liksom inget jämställt samtal. Då struntar jag hellre i det. Fast jag tycker illa om mig själv när jag reagerar på det sättet, för jag tycker det är att nedvärdera den andre, att inte kunna se den som en "värdig" samtalspartner. Hm, här kanske jag blev luddig?
    Nej, du blev inte luddig - tror jag förstår
    Problemet tycker jag är att få gillar att diskutera och just hur man är som förälder känns ofta extra laddat och starkt förknippat med att framstå som skuldbeläggande.
    Jag har dock "tuffat på" mig lite och känner mig numera lite mer trygg med att säga vad jag tycker, förklara hur jag tänker, hur vi gör hemma hos och noga med att framhålla det som jag tycker är positivt med det, istället för att ha utgångspunkten att de som gör tvärtom gör någonting negativt.
  • fågelungarna

K girl, jag förstår vad du menar. Förmodligen vill väl din man bara att sonen ska bli på glatt humör igen så snart som möjligt, för det är väl roligare att vara glad än att vara ledsen. Det är nog vanligt att man tänker så. Och kanske glömmer att även ledsna känslor kan bejakas och bemötas empatiskt. Om man går till sig själv så är det nog lättare att bli glad efter gråt om man får bekräftelse på  de ledsna känslorna, bekräftelse brukar ju leda till att man själv inser att "jaja, det finns ju värre situationer" eller vad det nu kan vara. Hellre det än att bli avledd eller övertalad till att inte "tänka på det mer".

• Flickan och kråkan
    Makadam skrev 2012-02-28 20:24:36 följande:
    Tycker du att din sambo är tröttsam ibland? Är det OK enligt dig`?
    Vet inte riktigt vad du menar med inlägget om jag ska vara ärlig. Jag syftade på att det kan vara jobbigt ibland att ha en 2-åring. Ibland när man är trött och stressad så kan det var tröttsamt med barn som inte gör som man säger.....liksom det i samma lägen kan vara tröttsamt med vuxna som inte gör som man säger .
  • Flickan och kråkan
    Makadam skrev 2012-02-28 20:34:02 följande:
    Jo, men jag pratar lugnt och sansat om tandtrollen
    Jag. Är. ...... väldigt. Bra....på att prata.... långsamt *försök till illustration *

Klart jag lyfter ner, bort, undan men det är inte i konfliktsituationer. Vi är väldigt sällan i konflikt med varandra, eller dottern med andra, utan det är i sådana fall som jag beskrev tidigare situationer där dottern är yrvaken/ledsen/trött/frustrerad och det är inte en konflikt med mig.
    Vi har två små barn....konflikter är en alldeles väldigt närvarande del av vår vardag . Mina barn är i stort sett heller aldrig i konflikt med andra barn, men de har tusentals små konflikter med varandra dagligen . Och visst är vi vuxna också i konflikt med våra barn titt som tätt. Oftast små, men nog är det konflikter alltid. Jag har inte alls som mål en konfliktfri vardag. Att sätta gränser kring sig själv innebär ofta begränsningar för någon annan vilket inte helt sällan skapar frustration. Viktigt att lära sig.....från båda håll. Och nej, tala extremt långsamt skulle inte falla mig in att prata med dem. Varför det? Frustration brukar i många fall ha sin grund i en konflikt, eller vilken typ av frustration tänker du på?
  • Flickan och kråkan
    Makadam skrev 2012-02-28 20:41:14 följande:
    Jag har själv inga problem med att sitta bredvid min ledsna/irriterade dotter på hallgolvet när vi ska klä på oss eller sitta bredvid och tyst vänta med tandborsten.
    Nu blir jag förvirrad? Ni hade ju inga konflikter? Vad menar du egentligen med en konflikt?
  • k girl
    Makadam skrev 2012-02-28 20:41:14 följande:
    Tycker din man att det är jobbigt att sonen är ledsen? Minns inte om vi pratat om det tidigare men en del har ju svårt för själva känsloutbrottet.

Ja, det är klart, det tycker jag också att det är. Men vi är eniga i att känsloyttringar inte är farliga. Jag tror att det mer handlar om en önskan om att sonen ska förstå och acceptera det som är jobbigt. Det gör han ju ibland, men inte i ett sådant läge då han är arg och frustrerad.

Jo, det jag menar är: om jag är ledsen över att min man ska åka bort över helgen och jag tycker att det är skitjobbigt att bli lämnad ensam med två barn, och han sätter sig bredvid mig och säger: "Men jag måste ju åka iväg, det är en del av mitt jobb, det förstår du väl?" så skulle det kännas som om jag inte har rätt till mina känslor och att han försökte övertyga mig om att mina känsloyttringar var felaktiga.
  • Your Mama Bear

Fast varför lägga en (negativ) värdering i ordet trots? Det viktiga är väl att föräldrar förstår varför det blir en skillnad i barnets beteende och inte pratar om det som om barnet gör något fel. Nu känner jag inte din vän, Makadam, så det är omöjligt för mig att veta hur hon ser på barn och barns utveckling.

Trots för mig betyder egentligen bara att barnet genomgår en period av intensiv utveckling, vilket kan märkas på hur hen uttrycker sig. Det är inget negativt utan tvärtom nödvändigt. Barn är dock olika så vissa påverkas mer än andra.

Barn gör så gott de kan. Gör du?
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd