chokladkaffe skrev 2012-02-29 17:20:17 följande:
Ja men lite så tänker väl jag också. Men det är väl skillnad mellan ett sånt uttryck än att stå över barnens huvud och säga "nu är han i trotsåldern" när barnet är med (jag har såna kompisar). Etiketter har man för sin egen skull, för att göra sin värld begriplig och hanterlig men inte på ett sätt som skadar omgivningen. Jag vet inte om jag är präglad av mitt jobb (är socionom) där jag hela tiden har teorier i huvudet för att göra det jag möter begripligt. Jag ser det inte som ett hinder att se människor i deras sittuationer för det, kanske därför jag inte sparkar bakut för uttryck som trots, high-need, krävande och annat som diskuterats här.
Det här med tid. Jag tror det är en del men samtidigt hu rman är som person. Jag stressar aldrig till dagis, de vet att jag kommer 8.45-9.45 och blir det senare kan jag strunta i att ta dit honom, hellre än stressa. Däremot är jag rätt otålig som person. Jag har väldigt svårt att stå och stampa still vilket jag antar är en del av min personlighet. Jag har svårt att vända och vrida på en sten i en kvart för barnet tycker det är kul. Detta är som jag är, inget jag är stolt över eller önskar. Försöker ta det lugnare eftersom barnen inte mår bra av mitt "stressiga jag", samtidigt finns det en gräns. Mycket ligger i samhället också, man ska vara stressad, det är bara så. Folk, jag också, är kassa på att ta en sak i taget och tagga ner lite på förväntingarna kring vad man händer.
Jag har också sådana bekanta och jag tycker det är jättetråkigt att behöva höra och tar illa vid mig när de pratar över huvudet på sina barn och fäller t ex en sån kommentar och jag kommer inte delta i den klagosången.
Vad är det du ska göra istället för att titta på den där stenen?
Vill du bygga LEGO,rita, läsa istället för att titta på stenen/pinnen/lastbilen eller är det att du vill putsa fönster,surfa, baka bröd?
Ett annat uttryck jag inte kan med

är "det bara är så" - och just i framställningen att samhället "bara är så".
Det var, eller är (?), väl för en herrans massa år sedan nu status att ha en fulltecknad filofax (idag iPhone). Jag har inte koll på hur det är idag. Jag bor på landet. Vad är status idag - dubbelbokningar eller mindfullness?