Makadam skrev 2012-02-28 13:45:03 följande:
Jag behöver skriva av mig lite här bara och ventilera mina tankar.
Jag tror inte på trots. Jag tror inte på ordet. Jag kan inte med begreppet trotsåldern. Det sägs ju att vid 2 års ålder så kliver barnet in i den första trotsåldern.
Har en vän som idag, för andra gången sa (om sonen); "Han är så trotsig."
Tidigare har inte bemött det direkt, men idag så kontrade jag hennes uttalande med; "...för att han inte gör som du vill?" Hon kom av sig, menade på att vi menar samma sak men hon tyckte ändå att man ska kalla det trots. Jag har lagt ett citat av Jesper Juul på mitt FB som jag tycker beskriver det mycket bra, som jag antar att hon läst.
Hon säger sedan ändå att sonen gör "dumheter" och att han inte vill sova, att det tog 2h och att det var ovanligt för honom och det menar hon är trots och hon ger ett bestämt och lätt irriterat intryck.
Jag håller inte med henne. Vi blir avbrutna av någonting annat (vi sprang på varandra på mataffären) och det blev ingen mer diskussion.
Jag gillar henne, vi umgås mycket, Vi tycker olika, gör olika med mycket saker.
Ang trots så känner jag att hon säger/tar upp det för att få medhåll. Jag vet inte hur jag ska bemöta det riktigt - jag vill på något sätt säga till henne att hon inte kommer få något medhåll från mig.
Hmm, ja... som sagt....ventilera lite.
Jag tror inte heller på trots. Jag har aldrig upplevt att våra barn trotsar, även om vi verkligen inte har en konfliktlös tillvaro. Jag hade nog i din situation inte gått i direktkonfrontation så att säga. Jag hade nog valt strategin att mer allmänt prata om hur 2-åringar beter sig, hur trött och frustrerad man som förälder ibland kan bli och varför de och man själv beter sig och reagerar som de/man gör. Om man vill påverka och förändra någons synsätt så är det sällan en framkomlig väg att tala om att någon har fel

, då hamnar personen i fråga i försvarsposition......och det låter som det var precis det som hände.
Vi har precis nattat våra barn. När tänder skulle borstas och pyjamaser sättas på så var det ett himla spring och "jag ska bara" från barnens sida och helt upptagna i sin lek i sin värld, så var det ingen av dem som direkt lyssnade på vad vi sa. Sambon var lite trött och suckade och ville att de skulle lyssna och göra som han sa. Vi satt båda på golvet och jag frågade bara lite lättsamt hur han själv skulle reagera när han sitter upptagen vid datorn om någon kom och talade om att han skulle gå och kissa....NU.....och stänga av datorn och sätta på pyjamas och lyssna. Han skrattade och sa med glimten i ögat att det är ju inte samma sak. Han insåg själv att det handlade om honom och att barnen inte var besvärliga utan bara betedde sig som de flesta av oss vuxna också skulle ha gjort. Vi gör ju färdigt, vill ha kontroll över vår egen person och situation och skulle troligtvis "bete" oss mycket mer om någon krävde av oss det vi kräver av dem

. Vi vuxna är på många sätt mycket trotsigare än barn

. Men visst är det tröttsamt som förälder ibland....och det tycker jag att det måste få vara OK att känna.