• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Your Mama Bear
    chokladkaffe skrev 2012-02-29 12:26:57 följande:
    Det behöver du ju inte göra. Lyssna istället på vad föräldern vill ha sagt. Säkert inte att deras barn är överj-vligt jobbigt utan mer att ibland är det tufft att vara förälder. Det kan man bekräfta utan att bekräfta "att ungen är jobbig". Bekräfta någons känslor är inte att ge gnällbrasan bränsle. Du som gillar att jämföra barn och vuxna, om din dotter "gnäller" ser du väl inte det som att ge gnället bränsle att bekräfta hennes känslor?
    Du har en viktig poäng här, tycker jag. Ibland vill vuxna också bara bli bekräftade i sina känslor.

Låt mig ge ett personligt exempel från mitt eget liv:

Vår son har alltid sovit oroligt och vaknat ofta på kvällar och nätter, speciellt innan jag har gått och lagt mig bredvid honom. Ovanpå det så har det i perioder tagit väldigt lång tid att hjälpa honom till sömns. Efter att i flera dagar (eller veckor...) i sträck ha legat i sängen i ca. 1,5-2 timmar och försökt amma ett barn som absolut inte vill ligga ner trots att han är supertrött är humöret inte på topp när jag äntligen har lyckats. När jag, trött och uppgiven, kommer in till vardagsrummet och sambon märker att jag är just trött och uppgiven kommer han ofta med kommentarer så som "Men du, tänk på att det kunde ha varit värre. Skönt att han somnade i alla fall!" eller liknande "peppande" ord. Och jag blir lika arg varje gång! Det enda jag vill och behöver höra är "Älskling, vad frustrerande det måste vara att ligga där så länge och kämpa mot vår älskade unge. Det är okej att du känner dig leds."

Jag vill bli bekräftad i mina känslor.
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2012-02-29 12:26:57 följande:
    Det behöver du ju inte göra. Lyssna istället på vad föräldern vill ha sagt. Säkert inte att deras barn är överj-vligt jobbigt utan mer att ibland är det tufft att vara förälder. Det kan man bekräfta utan att bekräfta "att ungen är jobbig". Bekräfta någons känslor är inte att ge gnällbrasan bränsle. Du som gillar att jämföra barn och vuxna, om din dotter "gnäller" ser du väl inte det som att ge gnället bränsle att bekräfta hennes känslor?
    Nej, sant.
    Det jag behöver göra i den här situationen (gällande mamman/min vän) är ju att i så fall bekräfta hennes känslor, men det är svårt för mig när jag upplever det som att hon tycker att sonen är trotsig när han inte vill sova på en tidigare given tid.
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-29 12:45:25 följande:
    Nej, sant.
    Det jag behöver göra i den här situationen (gällande mamman/min vän) är ju att i så fall bekräfta hennes känslor, men det är svårt för mig när jag upplever det som att hon tycker att sonen är trotsig när han inte vill sova på en tidigare given tid.
    Men är det inte för trots är negativt för dig. Det kanske inte är det för henne och det kan få vara okej att tycka det är jobbigt att barnet inte vill somna. Vi har ett barn som alltid haft svårt att komma till ro och det var som värst i tvåårsåldern. Vi kunde ligga med honom 2h i sängen och betrakta när han flög rummet runt, inget hjälpte. Jag såg det inte som trots men jag tänker det hade med en utvecklingsperiod att göra. Trots eller inte var det väldigt frustrerande att hela kvällar gick till att lägga storebror. Maken lade sig med storebror vid 19.30 och var klar 21.30. Då hade jag lagt mig för natten med lillebror 20.00 i ett annat rum. Det var inte särskilt kul och jag skäms inte för att säga jag tyckte det var jättetrist att han inte somnade då jag ville så vi kunnat ha nån timme ihop i en krävande tid.
  • Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2012-02-29 11:57:08 följande:
    Ja, och jag delar helt och fullt Jesper Juuls beskrivning av "trots". Jag skrev inledningsvis att jag inte tror på begreppet "trots", däremot delar jag inte riktigt ditt resonemang.

Ja, frustration pga arm som inte går i ärm hade vi också huvudsakligen.....förr . Visst kan de fortfarande bli frustrerade när de så att säga inte kan något eller inte kan något tillräckligt fort, men det som framför allt skapar frustration hos dem nu är att de på ett helt annat sätt blivit medvetna om att de lever tillsammans med andra och att andra människor sätter gränser kring sig själva på olika sätt .

Mina barn trotsar inte däremot får vi konflikter för att viljor, önskemål och ibland behov kolliderar. Det är en väldig skillnad. Det har inte det minsta att göra med att föräldern trappar upp stämningen. För att ta ett par exempel:

4-åring vill en dag ha sällskap på toaletten varje gång. Jag går med honom otalet gånger under dagen. När jag sitter och betalar räkningar på eftermiddagen så kommer han och säger att han är kissnödig. "Ja, då går du och kissar", säger jag. "Jag vill inte gå själv". "Nej, jag vet att du inte vill gå själv, men nu vill jag göra färdigt räkningarna. Jag ser dig hela tiden när du har dörren öppen till toaletten, så den här gången får du kissa själv." Resultat: Arg 4-åring. Vi har en konflikt. Våra viljor kolliderar.

4- och snart 3-åring cyklar till förskolan. 4-åring cyklar odramatiskt om snart 3-åring sista 10 meterna. Snart 3-åring får ett ilskeutbrott på storebror för att han inte fick komma fram först och vill att storebror ska cykla tillbaka. Konflikt.

Snart 3-åring vill börja pussla när vi ska gå till förskolan. Inte möjligt eftersom jag ska till jobbet. Vi har inte stressat det minsta under morgonen, allt lugnt och glatt. Det är en stundens ingivelse han får. Han upptäcker precis när vi ska gå ett roligt pussel och vill pussla. Vi kan inte pussla just i den stunden. Konflikt.

Snart 3-åring vill plötsligt ha en likadan gaffel vid middagen som storebror har. Inga problem, bara att hämta. Han kastar dock sin gaffel argt på golvet och den vill jag att han plockar upp. Jag byter gärna gaffel, men den på golvet slängda gaffeln vill jag att han tar upp. Han vill inte det. han vill att jag ska plocka upp den. Konflikt. Jag är inte arg. Jag tjatar inte om att han ska göra det på stuns. Jag säger bara lugnt att jag vill att han plockar upp gaffeln han slängde på golvet. Jag trissar inte upp stämningen, men likväl har vi en konflikt.

Storebror och lillebror vill ha samma badleksak - konflikt.

Lillebror vill följa med storebror och mig till logopeden. Det går inte. Konflikt.

Det finns tusentals vardagssituationer som innebär konflikt utan att någon trissar upp stämningen eller för den delen anklagar eller lägger skuld på den andre. Det innebär inte heller att det måste bli bråk och skrik. Viljor som kolliderar är det enda som behövs, och det har man många med små barn och det är inget att rädas . Jag ser inte barnens viljestyrka som trots. Det jag som förälder måste visa och lära mina barn är att markera gränser runt sig själva, och det enda sättet jag kan göra det på är ju att själv sätta gränser kring mig....och att självklart respektera deras avvikande åsikter. Sedan finns det självklart en ojämlikhet vad gäller makt. Som förälder har jag slutgiltigt ansvar. Jag kommer inte att tigasittande låta dem gör något som jag anser vara skadligt (för dem själva eller någon annan) bara för att de vill.
    Jag tror inte att vi tycker så olika.

Jag vill dessutom poängtera att jag aldrig sagt att jag strävar efter att uppnår en konfliktfylld vardag.
    Jag tycker inte att dottern och jag har en konflikt om vem som t ex ska ta upp en bok/penna/bestick som slängts på golvet.
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2012-02-29 12:51:12 följande:
    Men är det inte för trots är negativt för dig. Det kanske inte är det för henne och det kan få vara okej att tycka det är jobbigt att barnet inte vill somna. Vi har ett barn som alltid haft svårt att komma till ro och det var som värst i tvåårsåldern. Vi kunde ligga med honom 2h i sängen och betrakta när han flög rummet runt, inget hjälpte. Jag såg det inte som trots men jag tänker det hade med en utvecklingsperiod att göra. Trots eller inte var det väldigt frustrerande att hela kvällar gick till att lägga storebror. Maken lade sig med storebror vid 19.30 och var klar 21.30. Då hade jag lagt mig för natten med lillebror 20.00 i ett annat rum. Det var inte särskilt kul och jag skäms inte för att säga jag tyckte det var jättetrist att han inte somnade då jag ville så vi kunnat ha nån timme ihop i en krävande tid.
    Ja, trots är negativt för mig, hur folk använder begreppet trotsåldern.

Ja....jag vet inte....intressant att se att det blivit många inlägga här.
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-29 12:56:04 följande:
    Ja, trots är negativt för mig, hur folk använder begreppet trotsåldern.

Ja....jag vet inte....intressant att se att det blivit många inlägga här.
    Jag tycker det är en viktig diskussion, hur man pratar med och om sina barn. Sen just ordet trots orkar jag personligen inte lägga nåt engagemang i att få bort ur min vokabulär. Däremot det här med "gör inte så", "nej" osv är verkligen något jag kan tänka på. Jag hör hur andra rättar sonen konstant och det stör mig. Jag är säkert inte bättre själv men inte sämre jag kan tänka på det.
  • Makadam
    Me like coffee skrev 2012-02-29 10:45:38 följande:
    Sen tycker jag nog att det är ganska nyttigt att våga säga att det från och till är jobbigt att vara förälder. Det kan vara frustrerande, tröttsamt och rent ut sagt skitjobbigt att vara förälder och det tycket jag att man ska få säga. Sen blir det ju ledsamt om fokus ligger där. Att jämföra detta med huruvida jag skulle säga att min man är jobbig tycker jag blir skevt och lite konstigt faktiskt. Min man tar ansvar för sig själv, han har impulskontroll, förmåga att sätta sig in i andras situationer och känslor osv. Det har inte så små barn. Min man går inte flera kraftiga utbrott varje dag över att han inte får på sig skorna eller för att jag inte kan komma springandes och leka ned honom precis just när han vill, så vi hamnar aldrig i en jämförbar situation. Men jag kan lova att OM han gjorde dessa saker - ja, då skulle jag absolut tycka att det var jobbig . Men bara för att jag tycker att det från och till är jobbigt att vara förälder (som nu t ex då jag kämpar mig igenom en förlossningsdepression) så innebär ju inte det att jag tycker att det är BARNEN som är jobbiga. Det är ju SITUATIONEN som är jobbig, frustrerande och tröttsam. Stor skillnad!
    Tyvärr delar ju inte alla föräldrar den uppfattningen eller är tydliga med det; skillnad på situation och barn.
    Jag har också upplevt situationer som jag tycker är irriterande - och jag vet att det är jag som kan påverka/förbereda och ändra min sinnesstämning för att jag inte ska tycka att det är irriterande.

Att jämföra med sin man/partner tycker jag inte är skevt - trots att din man tar ansvar och har impulskontroll så kan väl han, likt alla vuxna, agera undermedvetet med känslor från barndomen. Dvs blir vi inte alla "barn" ibland?
    Å andar sidan så måste ju en jämförelse stå i proportion till olika individer.
  • Your Mama Bear
    chokladkaffe skrev 2012-02-29 12:31:41 följande:
    Tack, de orden behövde jag just idag Har så otroligt lätt att hacka ner på mig själv och fokusera på de stunderna jag höjer rösten eller blir arg och känner mig som en dålig mamma. Säkert för jag växt upp med min mor som sagt är konflikträdd, allt ska avledas. Jag tänker ofta på att i många familjer är det naturliga mönster att ha temperament oc hdet är inget fel. Både jag och storebror har temperament och det är okej. Är så svårt att göra sig av med vissa laster bara.
    Det glädjer mig.

Sådan är verkligen jag också. Tyvärr. Men jag har blivit bättre på att se saker för vad de är istället för att låta "misstagen" ta över hela min dag. 

När sonen var yngre och väldigt, väldigt intensiv (eller krävande, men det får man ju tydligen inte heller säga ) kunde jag känna mig helt misslyckad och tycka att jag var världens sämsta mamma bara för att jag hade suckat eller med arg röst frågat min (givetvis helt oskyldiga) unge "vad vill du då?!".

Jag skrev om detta i min blogg för några månader sedan, då det är något som ligger mig väldigt nära hjärtat på grund av min förlossningsdepression: http://yourmamabear.wordpress.com/2011/11/24/spretigt-om-daligt-samvete-utebliven-babylycka-och-kravande-barn/.
  • Your Mama Bear
    Makadam skrev 2012-02-29 12:42:55 följande:
    hostlycka.blogspot.com/2012/02/den-dar-trotsa...
    Jag har läst det inlägget men håller inte riktigt med. Jag tycker att det är onödigt att haka upp sig på ord.

Och som jag skrev tidigare: Visst är det så att det handlar om att föräldrar och barn reagerar på varandras beteenden. Men oavsett så är det ju en självständighetsfas som de allra flesta (alla) barn verkar gå igenom. De lär sig att de kan säga nej, de sätter upp gränser för sig själva och märker att andra människor också har gränser (som de inte gillar).

Texten hon länkar till är denna (och det ska tydligen vara Jesper Juuls ord):
    "Omkring tvåårsåldern börjar barn så smått att frigöra sig från det totala beroendet från föräldrarna. De börjar vilja och kunna tänka, känna och handla självständigt. De vuxna behöver aldrig tvivla när denna självständighetsålder inträffar. Bäst som man står en morgon och klär på dem drar de en i armen och säger: "Kan själv!" eller "Vill själv!". Vid den tidpunkten blir många föräldrar trotsiga och svarar: "Nej det kan du inte!" eller "Nej sluta nu, vi har inte tid med sånt trams" eller något liknande. Barnen blir självständiga och de vuxna blir trotsiga!
    Dessa månader i ett barns liv är samtidigt ett av de tydligaste exemplen på hur väl barn samarbetar. När två-åringens försök att utveckla en självständig kompetens möts av de vuxnas motvilja och trots, blir barnet redan under loppet av några månader antingen trotsigt - och möter trots med trots - eller initiativlöst och beroende. 
    Begreppet trotsålder är typiskt för en makthavares beskrivning av besvärliga undersåtar. Små barn blir som ett nödvändigt led i sin utveckling allt mer självständiga och klarar sig allt bättre själva och det är bara ett totalitärt system som kan ha intresse av att problematisera denna kontinuerliga utveckling av en unik, inifrånstyrd personlighet."

Jag förstår nog inte riktigt. Antingen blir barnen trotsiga, eller initiativlösa. Är det så han menar? Och hur menar han i så fall att en förälder ska bete sig och vara? 

Jag håller absolut med om att det inte finns någon mening med att sätta gränser och säga nej bara för sakens skull, för att vi är vuxna och kan, men sanningen är väl att vi lever i verkligheten och inte i lala-land där man har all tid i världen till att låta barnet göra allt i sin egen takt. Tyvärr (?).
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd