• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    Your Mama Bear skrev 2012-02-28 22:36:57 följande:
    Fast varför lägga en (negativ) värdering i ordet trots? Det viktiga är väl att föräldrar förstår varför det blir en skillnad i barnets beteende och inte pratar om det som om barnet gör något fel. Nu känner jag inte din vän, Makadam, så det är omöjligt för mig att veta hur hon ser på barn och barns utveckling.

Trots för mig betyder egentligen bara att barnet genomgår en period av intensiv utveckling, vilket kan märkas på hur hen uttrycker sig. Det är inget negativt utan tvärtom nödvändigt. Barn är dock olika så vissa påverkas mer än andra.
    Jag förstår ju vad någon menar när de säger "trotsåldern", men för mig är det starkt förknippat med någonting negativt. Ordet trots är alltså kulturellt laddat som någonting negativt. Jag har aldrig hört/läst/träffat någon som använder begreppet trotsåldern på ett välkomnande sätt, det är mer sagt med en suck och himlande ögon och att det i det också ligger en förväntan att jag ska instämma och ge gnällbrasan bränsle.
  • Acelise
    Makadam skrev 2012-02-29 06:16:19 följande:
    Jag förstår ju vad någon menar när de säger "trotsåldern", men för mig är det starkt förknippat med någonting negativt. Ordet trots är alltså kulturellt laddat som någonting negativt. Jag har aldrig hört/läst/träffat någon som använder begreppet trotsåldern på ett välkomnande sätt, det är mer sagt med en suck och himlande ögon och att det i det också ligger en förväntan att jag ska instämma och ge gnällbrasan bränsle.
  • Your Mama Bear

Varför är det så fel att vilja gnälla? Ibland har man det jobbigt även som förälder och behöver lufta sina tankar. För ja, ibland är det ju skitjobbigt att ha barn. Eller menar du att du inte tycker att din unge är mer krävande under vissa perioder?

Jag brukar kalla min son Sömnterroristen då och då. Jag är ganska säker på att min omgivning vet att jag älskar mitt barn ändå. Och mina vänner förstår att det är jobbigt att bara ha sovit tre timmar i sträck några enstaka gånger på 1,5 år, trots att det är fullkomligt "normalt".

• Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2012-02-28 21:27:58 följande:
    Nu blir jag förvirrad? Ni hade ju inga konflikter? Vad menar du egentligen med en konflikt?
    Nej vi är sällan i konflikt med varandra - dottern och jag,

En konflikt, enligt mig, är när föräldern så att säga trappar upp stämningen.

Jesper Juul om begreppet trotsålder:
    "Begreppet trotsålder är typiskt för en makthavares beskrivning av besvärliga undersåtar. Små barn blir som ett nödvändigt led i sin utveckling allt mer självständiga och klarar sig allt bättre själva och det är bara ett totalitärt system som kan ha intresse av att problematisera denna kontinuerliga utveckling av en unik, inifrånstyrd personlighet."
  • Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2012-02-28 21:25:24 följande:
    Vi har två små barn....konflikter är en alldeles väldigt närvarande del av vår vardag . Mina barn är i stort sett heller aldrig i konflikt med andra barn, men de har tusentals små konflikter med varandra dagligen . Och visst är vi vuxna också i konflikt med våra barn titt som tätt. Oftast små, men nog är det konflikter alltid. Jag har inte alls som mål en konfliktfri vardag. Att sätta gränser kring sig själv innebär ofta begränsningar för någon annan vilket inte helt sällan skapar frustration. Viktigt att lära sig.....från båda håll. Och nej, tala extremt långsamt skulle inte falla mig in att prata med dem. Varför det? Frustration brukar i många fall ha sin grund i en konflikt, eller vilken typ av frustration tänker du på?
    Dottern blir frustrerad över att inte få på skon, inte få in en tråd i ett hål, inte få overallärmen över vanten - för att nämna några exempel. Det är inte en konflikt.
    Det skulle kunna bli en konflikt i en sådan situation om föräldern t ex stressar på, höjer rösten.
  • Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2012-02-28 21:11:28 följande:
    Vet inte riktigt vad du menar med inlägget om jag ska vara ärlig. Jag syftade på att det kan vara jobbigt ibland att ha en 2-åring. Ibland när man är trött och stressad så kan det var tröttsamt med barn som inte gör som man säger.....liksom det i samma lägen kan vara tröttsamt med vuxna som inte gör som man säger .
    Jag ville bara fråga om du kan känna gentemot din sambo, som med dina barn.
    Frågade själv min man igår om han tycker att jag trotsar honom när jag inte gör som han vill?

I den här tråden är det ju inte aktuellt med när folk kör 5 mm så är det alltid intressant att fråga om de själva skulle vilja bli instängda och gråtandes längta och ropa efter sin älskade, utan respons.
  • k girl
    Makadam skrev 2012-02-29 08:37:56 följande:
    Dottern blir frustrerad över att inte få på skon, inte få in en tråd i ett hål, inte få overallärmen över vanten - för att nämna några exempel. Det är inte en konflikt.
    Det skulle kunna bli en konflikt i en sådan situation om föräldern t ex stressar på, höjer rösten.
    Om sonen börjar slänga saker på golvet och jag ber honom att låta bli - och han fortsätter - då anser nog jag att vi har en konflikt. Vissa konflikter är onödiga att gå in i, men jag förstår inte varför man skulle eftersträva en konfliktfri vardag?
  • Kryssarinnan

Man kan ju tycka att "trots" (eller valfritt ord) är jobbigt även om det är normalt och skall så vara. När ungen vägrar något som man vet bara måste göras... Jag skulle aldrig säga att det är ett "problem" med mitt barn, däremot en av de sidor av föräldraskap som är tuffa att stå ut med ibland. Är det inte lite nedsättande av J Juul att klaga på oss som ibland beklagar oss? Fast jag brukar försvara F med att säga "vem vill ha/uppfostra en pushover?". 

Min man har sagt att det värsta hans pappa gjorde var att alltför ofta säga "för att det är så" istället för att förklara, och att han aldrig ska göra så mot sina barn. Men så blir det ju ibland ändå. Jag hör mig själv ofta säga "jo, men nu är det bara så!" när F vägrar något och man som vuxen fattar att det inte finns förhandlingsutrymme. Jag kan förstå det som någon sade om att det kan bli lite nedsättande att (av missriktad omtanke) försöka förklara så till den grad att man försöker övertyga barnet om att ändra åsikt. Ibland får man konstatera att "vi tycker olika men jag bestämmer". Men så måste man så klart minimera de områden där man som förälder är diktator. Jag försöker att köra över F så lite som möjligt, väl medveten om att det ändå blir fler gånger per dag. 

• k girl
    Kryssarinnan skrev 2012-02-29 09:16:49 följande:
    Man kan ju tycka att "trots" (eller valfritt ord) är jobbigt även om det är normalt och skall så vara. När ungen vägrar något som man vet bara måste göras... Jag skulle aldrig säga att det är ett "problem" med mitt barn, däremot en av de sidor av föräldraskap som är tuffa att stå ut med ibland. Är det inte lite nedsättande av J Juul att klaga på oss som ibland beklagar oss? Fast jag brukar försvara F med att säga "vem vill ha/uppfostra en pushover?". 

Min man har sagt att det värsta hans pappa gjorde var att alltför ofta säga "för att det är så" istället för att förklara, och att han aldrig ska göra så mot sina barn. Men så blir det ju ibland ändå. Jag hör mig själv ofta säga "jo, men nu är det bara så!" när F vägrar något och man som vuxen fattar att det inte finns förhandlingsutrymme. Jag kan förstå det som någon sade om att det kan bli lite nedsättande att (av missriktad omtanke) försöka förklara så till den grad att man försöker övertyga barnet om att ändra åsikt. Ibland får man konstatera att "vi tycker olika men jag bestämmer". Men så måste man så klart minimera de områden där man som förälder är diktator. Jag försöker att köra över F så lite som möjligt, väl medveten om att det ändå blir fler gånger per dag. 
    Precis vad jag försökte säga, men du formulerade det bättre!
  • Me like coffee

Vad gäller begreppet trots så använder jag det aldrig själv. Jag tycker helt enkelt inte om det. Jag tycker att det dels ger en skev bild av vad barnet faktiskt går igenom och dels tycker jag att det är ett begrepp som, när det används av föräldrar, gör att många föräldrar faktiskt missar vad som händer deras barn och istället bidrar begreppet många gånger till en enkel bortförklaring där barnets faktiska utveckling hamnar i skymundan. Men sen så måste man ju också fråga sig varför vi ser så negativt på det. Att trotsa är ju att gå emot det någon annan har sagt eller bestämt och det gör ju många barn och vuxna dagligen. Följdfråga blir ju om det är ok att gå emot det eller inte. I vår familj är det helt ok att ifrågsätta allt och jag uppmuntrar det ofta. Jag vill inte fostra ja-sägare. Men vissa saker måste ändå göras men då kvarstår rättigheten att vara arg, ledsen, besviken osv.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd