Makadam skrev 2012-02-29 08:33:48 följande:
Nej vi är sällan i konflikt med varandra - dottern och jag,
En konflikt, enligt mig, är när föräldern så att säga trappar upp stämningen.
Jesper Juul om begreppet trotsålder:
"Begreppet trotsålder är typiskt för en makthavares beskrivning av besvärliga undersåtar. Små barn blir som ett nödvändigt led i sin utveckling allt mer självständiga och klarar sig allt bättre själva och det är bara ett totalitärt system som kan ha intresse av att problematisera denna kontinuerliga utveckling av en unik, inifrånstyrd personlighet."
Ja, och jag delar helt och fullt Jesper Juuls beskrivning av "trots". Jag skrev inledningsvis att jag inte tror på begreppet "trots", däremot delar jag inte riktigt ditt resonemang.
Ja, frustration pga arm som inte går i ärm hade vi också huvudsakligen.....förr

. Visst kan de fortfarande bli frustrerade när de så att säga inte kan något eller inte kan något tillräckligt fort, men det som framför allt skapar frustration hos dem nu är att de på ett helt annat sätt blivit medvetna om att de lever tillsammans med andra och att andra människor sätter gränser kring sig själva på olika sätt

.
Mina barn trotsar inte däremot får vi konflikter för att viljor, önskemål och ibland behov kolliderar. Det är en väldig skillnad. Det har inte det minsta att göra med att föräldern trappar upp stämningen. För att ta ett par exempel:
4-åring vill en dag ha sällskap på toaletten varje gång. Jag går med honom otalet gånger under dagen. När jag sitter och betalar räkningar på eftermiddagen så kommer han och säger att han är kissnödig. "Ja, då går du och kissar", säger jag. "Jag vill inte gå själv". "Nej, jag vet att du inte vill gå själv, men nu vill jag göra färdigt räkningarna. Jag ser dig hela tiden när du har dörren öppen till toaletten, så den här gången får du kissa själv." Resultat: Arg 4-åring. Vi har en konflikt. Våra viljor kolliderar.
4- och snart 3-åring cyklar till förskolan. 4-åring cyklar odramatiskt om snart 3-åring sista 10 meterna. Snart 3-åring får ett ilskeutbrott på storebror för att han inte fick komma fram först och vill att storebror ska cykla tillbaka. Konflikt.
Snart 3-åring vill börja pussla när vi ska gå till förskolan. Inte möjligt eftersom jag ska till jobbet. Vi har inte stressat det minsta under morgonen, allt lugnt och glatt. Det är en stundens ingivelse han får. Han upptäcker precis när vi ska gå ett roligt pussel och vill pussla. Vi kan inte pussla just i den stunden. Konflikt.
Snart 3-åring vill plötsligt ha en likadan gaffel vid middagen som storebror har. Inga problem, bara att hämta. Han kastar dock sin gaffel argt på golvet och den vill jag att han plockar upp. Jag byter gärna gaffel, men den på golvet slängda gaffeln vill jag att han tar upp. Han vill inte det. han vill att jag ska plocka upp den. Konflikt. Jag är inte arg. Jag tjatar inte om att han ska göra det på stuns. Jag säger bara lugnt att jag vill att han plockar upp gaffeln han slängde på golvet. Jag trissar inte upp stämningen, men likväl har vi en konflikt.
Storebror och lillebror vill ha samma badleksak - konflikt.
Lillebror vill följa med storebror och mig till logopeden. Det går inte. Konflikt.
Det finns tusentals vardagssituationer som innebär konflikt utan att någon trissar upp stämningen eller för den delen anklagar eller lägger skuld på den andre. Det innebär inte heller att det måste bli bråk och skrik. Viljor som kolliderar är det enda som behövs, och det har man många med små barn och det är inget att rädas

. Jag ser inte barnens viljestyrka som trots. Det jag som förälder måste visa och lära mina barn är att markera gränser runt sig själva, och det enda sättet jag kan göra det på är ju att själv sätta gränser kring mig....och att självklart respektera deras avvikande åsikter. Sedan finns det självklart en ojämlikhet vad gäller makt. Som förälder har jag slutgiltigt ansvar. Jag kommer inte att tigasittande låta dem gör något som jag anser vara skadligt (för dem själva eller någon annan) bara för att de vill.