Makadam skrev 2012-03-01 14:29:59 följande:
Men, om jag tolkat det rätt här nu efter alla inlägg; om man inte vill vara hemma så är det väl inget problem om en del prioriterar att vara det?
Upplever ändå att en del här inne tycker att det är provocerande att vissa är hemma och väljer bort en del materiella saker.
Absolut inte. Vem gör det?
Vi väljer också bort materiella saker för att vi tycker att tid med vårt barn är det allra viktigaste i vårt liv. Vi bor i en billig lägenhet, vi reser inte, vi har inga särskilt dyra ägodelar och vi möblerar om i hemmet pö om pö.
Däremot prioriterar vi att båda ska vara hemma eftersom vi anser att vårt barn har rätt till detta. Vi är två om att sätta honom till världen och då ska vi vara två om att ta hand om honom också. Det är inte ett alternativ att pappan jobbar heltid eller mer medan jag som kvinna stannar hemma även om vi då skulle kunna ha våra barn hemma fram till skolstart. Vi är båda positivt inställda till förskolan och är övertygade om att han kommer att ha det otroligt kul där, trots att han "bara" är 2 år.
Och jag utgår alltid ifrån
mitt barns bästa. Alla barn är ju olika och just vårt barn är en synnerligen social liten individ, vilket förvånar mig dagligen då jag på många sätt är hans raka motsats. Han är otroligt extrovert och jag introvert. Han lyser upp och får energi av att umgås med många människor och jag uppskattar lugn och ro allra mest.
Jag känner verkligen igen mig i det Flickan och kråkan skriver om sina barns olikheter, men tänker då på hur olika mitt barn och jag är. Min mamma var hemma med mig länge och när jag väl började dagis (som det då hette) vid 4-5 års ålder trivdes jag inte alls. För mycket ljud och rörelse, för hetsigt, för burdust. Vi får se hur sonen upplever förskolan men jag tror att det är en miljö som passar honom betydligt bättre än det passade mig.